יום ראשון, 30 ביוני 2013

ה' מציון ישאג

פסיפס (9X2.3 מטרים) הנושא את הכתוב: 'ה' מציון ישאג ומירושלים יתן קולו' (עמוס א 2). 

יום חמישי, 27 ביוני 2013

עדות בת 2000 שנה לימי המצור בירושלים

בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ליד הכותל המערבי בתעלת הניקוז שמגיעה מבריכת השילוח שבעיר דוד ועד לקשת רובינזון בגן הארכיאולוגי ירושלים, נחשפו בתוך בור מים קטן שלושה סירי בישול שלמים, ונר חרס קטן.
 צילום הממצאים בבור המים: ולדימיר נייחין 


בחפירה הארכיאולוגית שמנהלת רשות העתיקות ליד הכותל המערבי באזור קשת רובינסון שבגן הארכיאולוגי ירושלים, נחשף לאחרונה בור מים קטן השייך למבנה. בתוך הבור נמצאו שלושה סירי בישול תמימים, וכן נר חרס קטן, המתוארכים לתקופת המרד הגדול.

יום שלישי, 25 ביוני 2013

ד"ש מהאמפריה הרומית: קטע דרך בן כ-1800 שנה נחשף בירושלים


צילום: אסף פרץ 
באדיבות רשות העתיקות
לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "זו הפעם הראשונה שאנו נתקלים במצב השתמרות  כזה של הדרך בתחומי ירושלים". הדרך נחשפה במסגרת חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות לפני הנחת צינור ניקוז ע"י חברת "מוריה".
דרך עתיקה מהתקופה הרומית (מאה 4-2 לספירה), שהובילה מיפו לירושלים, נחשפה במהלך השבועיים האחרונים בשכונת בית חנינא בצפון ירושלים. זאת, במסגרת חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות בשכונה, לפני הנחת צינור ניקוז ע"י חברת מוריה.
הדרך הרחבה (כ-8 מטרים), הייתה תחומה משני צידיה באבני שפה. היא עצמה מורכבת מאבנים גדולות ושטוחות שהותאמו זו לזו, על מנת ליצור משטח נוח להליכה.

יום שני, 24 ביוני 2013

"לכו לחמו בלחמי"

ד"ר רות פידלר, אוניברסיטת חיפה והמכללה האקדמית גורדון
ד"ר רות פידלר

על: ספרות החכמה במקרא ובמזרח התיכון הקדום בית מקרא נז (תשע"ב), חוברת ב, בעריכת נילי שופק ויאיר הופמן
"לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי" קוראת החכמה לעוברים ושבים
כמבקשת לפתותם אל עולמה בסעודה דשנה (משלי ט 5). בפתח החוברת החדשה של 'בית מקרא' מצטטים העורכים הזמנה לבבית זו בטענה שניתן היה להפנותה גם אל חוקרי המקרא והמזרח הקדום, שעד לאחרונה נטו לדחוק את ספרות החכמה לשולי הזירה המחקרית. ואולם החוברת, המוקדשת כולה לספרות החכמה, והכנס שארגנה נילי שופק באוניברסיטת חיפה (26.12.11) ממנו נבנתה חוברת זו, דווקא מעידים שניהם על עדנה שזכה לה חקר ספרות החכמה שבמקרא ובמזרח הקדום.

יום ראשון, 23 ביוני 2013

ראשי חיצים ולהבים

ראשי חיצים ולהבים: ממצאים מתקופת האבן ומהתקופה הכנענית במושב אשתאול בשפלת יהודה (יוני 2013)
חפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות
במושב אשתאול שבשפלת יהודה,
הארכיאולוג בנימין סטורצ'ן עם קערה מתקופת הברונזה.
 צילום: יוֹלי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות
לפני הנחת קו ביוב, גילו כי השטח שעליו משתרעים בתי המושב משך אליו מתיישבים חקלאיים כבר לפני כ9,000 שנה. 
לדברי בנימין סטורצ'ן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "הממצאים הקדומים שחשפנו באתר מעידים על כך שבמקום שגשג יישוב חקלאי ולמשך זמן רב של כ4000 שנים".

יום שלישי, 18 ביוני 2013

מאמרי האחרון

eyes

ד"ר ערן ויזל, קיבוץ נתיב הל"ה

לְעִתִּים קַוֵּי פָּנֶיהָ מְטֻשְׁטָשִׁים בְּזִכְרוֹנִי.
יָשְׁבָה בַּשּׁוּרָה הָרִאשׁוֹנָה, מַבִּיטָה בִּי בְּמַבָּט מְשֻׁעֲשָׁע
פָּעָמַיִם-שָׁלֹשׁ, כְּשֶׁהִשְׂתָּרְרָה דִּמְמַת נְבוֹכִים בַּכִּתָּה
הִתְנַדְּבָה לְהַבְהִיר אֶת דְּבָרַי.
לֹא כָּל מָה שֶׁאֲנִי יוֹדֵעַ נִדְרַשׁ 
וְלֹא כָּל מָה שֶׁנִּדְרַשׁ יָדוּעַ לִי


יום שני, 17 ביוני 2013

מתרבות סופרים ל'עם הספר'

ד"ר חגי משגב, האוניברסיטה העברית, מכללת הרצוג ומכללת גבעת ושינגטון

ביקורת על הספר: א' דמסקי, ידיעת ספר בישראל בעת העתיקה (ספרית
ד"ר חגי משגב
האנציקלופדיה המקראית כח), ירושלים: מוסד ביאליק, תשע"ב, כג + 469 + xv עמ' + 16 עמ' לוחות

המחקר שלפנינו מבקש לסקור את כל המידע הקיים בתחום תרבות הכתיבה וברקעה בישראל של ימי המקרא ולדון בהשלכות העולות מסקירה זו לגבי אפיוני התפתחות החברה הישראלית ותרבותה. ראשיתו של הספר שלפנינו בעבודת הדוקטור של המחבר, שהוגשה בשנת 1976. רוב פרקי הספר מבוססים על העבודה הזו, אף עד רמת כותרות המשנה, ובמקרים רבים הניסוחים נותרו בעינם (למעט שינויים קטנים של עריכת לשון). עם זאת, התפיסה העומדת ביסוד הספר שונה מזו של עבודת הדוקטור, בעיקר מפני האבחנה הנקוטה בו בין 'ידיעת קרוא וכתוב' ל'ידיעת ספר', ועל כך יורחב להלן.

יום ראשון, 16 ביוני 2013

ידיעת ספר בעולם הקדום

פרופ' מאיר בר-אילן, אוניברסיטת בר-אילן

ביקורת על אהרן דמסקיידיעת ספר בישראל בעת העתיקהמוסד ביאליקירושלים תשע"ב,  489 עמ'.

הערכת ידיעת הקרוא והכתוב (להלן: הקו"כ) בעבר ההיסטורי נחשבת לאחד הנושאים
מכתבי לכיש
היותר מורכבים ועדינים בהיסטוריוגרפיה המודרנית, וספרו החדש של פרופסור אהרן דמסקי – מורה וחבר – מהווה ברכה גדולה למקצוע זה בפרט, ולהיסטוריוגראפיה החברתית בכלל. מדובר בעבודת דוקטור מלפני כ-35 שנה, אשר שודרגה על לבלי הכר, והפכה להיות מפעל-חיים היוצא לאור כ-Magnum Opus. הספר פותח במבוא מתודולוגי ביחס לבעיית ידיעת הקו"כ בעבר, מבוא בן 60 עמ', ומסתיים ברשימה ביבליוגראפית בת לערך 1400 פריטים, עובדה המלמדת לא רק על חריצות ויסודיות כי אם גם על היומרה העומדת מאחורי הספר. בשל היקפו הגדול של הספר, ענייניו המרובים ונושאי המשנה שלו, לא ניתן במסגרת זו לדון בכל אחד מההיבטים בהם תורם דמסקי להכרת העבר, אך פטור בלא-כלום – אי אפשר.

א. סקירת הספר 

יום שישי, 14 ביוני 2013

איוב במבצע!

משה שניצר, מנסח, משרבט, מפייט
וויליאם בלייק, השטן מכה את איוב בשחין רע

סוף שבוע עם איוב
בפונדק אם כל הדרכים
יום הולדת לקרן הפוך,
תזכיר לי לקנות לה פרחים.

איש השחין שנמעך כמקק
אך בקודש לא רקק,
מיצר על שכפילים מיתיים 
וספק-חקיינים שקספיריים
האורבים בצמתי המכירה
נוגסים בשולי הצלחה בכריכה קשה.

עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים

ירושלים, פסטיבל האור, תשע"ג (2013)
צילום: אבי מזור

יום חמישי, 13 ביוני 2013

המציאות קשה מן הדמיון

ד"ר שלמה בכר ממליץ על ספרה של אורה אחימאיר, כלה, הוצאת עם עובד, תל אביב 2012
הוצאת עם עובד

הספר 'כלה' הוא ספר מרטיט, מרגש עד דמעות. על שֶתִי של אירועים היסטוריים אורגת המחברת את עֵֶרב ההתרחשות, שהיא מעין אוטוביוגרפיה של המחברת וביוגרפיה של אִימהּ. תמונת האריגה מחיה את האירועים והרגשות הסוערים בה. השם 'כלה' בא מהאירוע המרכזי בתולדות חייה של אם המחברת. נערה צעירה ויפה מהעדה החרדית האשכנזית בצפת, על חומרותיה ודלותה, המתאהבת בשוטר יהודי במשטרה הבריטית בסוף שנות השלושים של המאה הקודמת. היא שוברת את כללי ההתנהגות החמורים בקהילתה ובעמידתה על דעתה היא 'מכופפת' את כולם ונישאת לו.

יום רביעי, 12 ביוני 2013

מסע בסיפורי חסידים

מרים לוינוביץ ממליצה על ספרה של יהודית בר יש"ע גרשוביץ, מסע בסיפורי חסידים, משכל/ידיעות אחרונות, סדרת יהדות כאן ועכשיו, תל אביב 2011

משכל / ידיעות אחרונות
עניינו של הספר הוא סיפורים חסידיים שעוסקים כולם במסעות. והוא מראה שהם רלוונטיים לעולמו של האדם המודרני למרות המרחק בזמן, במקום, בהשקפת העולם.
אנשים יוצאים לדרך על מנת להגיע למקום אחר. כל מסע מתרחש במרחב פיזי, גאוגרפי וחברתי אך עיקר נסיעתו של האדם היא בנפשו פנימה. לא תמיד אנו מגיעים למקומות שהועדנו לעצמנו אך תמיד אנו מגיעים אל נקודה פנימית בתוכנו, שלעולם לא היינו מגיעים אליה לולא יצאנו לדרך. מה תזמן לי הדרך?

יום שלישי, 11 ביוני 2013

משחקו של המלאך

אבי מזור ממליץ על קרלוס רואיס סאפון, משחקו של המלאך, תרגום מספרדית: מרינה גרוסלרנר,
אבי מזור
כנרת, אור יהודה תש"ע 2010

מרטין, שנולד וחי במערכת עיתון קטן בברצלונה, מקבל הצעה לכתוב טור בעיתון במקום ידיעה שנפלה. למרבה ההפתעה, הטור שלו הופך ללהיט והוא הופך לסופר מצליח. לכאורה פתיח מעולה לסיפור מוצלח. לא במקרה הזה. מרטין מנודה על ידי חבריו העיתונאים, מפוטר מעבודתו ונזרק מביתו -  מערכת העיתון - וזו רק ההתחלה של המסע.
מרטין - כעת סופר של ספרי זוועה זולים - מצליח ביותר, ומקבל הצעה לכתוב דת עבור מפיק מסתורי, שמחזר אחריו במכתבים מעוטרים במלאך.

תולדות היופי


ד"ר לאה מזור ממליצה על ספרו של אומבטו אקו, תולדות היופי, מאיטלקית אריה אוריאל, כנרת זמורה ביתן, אור יהודה 2011

מהו יופי? האם היופי זהה לטוב? האם יש קשר מהותי בין יופי לאומנות? ספרו של אמברטו אקו (סופר ופילוסוף איטלקי מחבר 'שם הוורד'), תולדות היופי, עוסק בהסטוריה של היופי. הוא עוסק ביופיים הפיסי של גוף האשה וגוף הגבר, ביופיו של האלוהי והקדוש, וביופין של אידאות. אומנים, סופרים ומשוררים סיפרו לנו מה נחשב בעיניהם ליפה, אך האם זה גם מה שנחשב ליפה על ידי האכרים והפועלים בתקופתם?

יום שני, 10 ביוני 2013

קובצי הדינים מן המזרח הקדום

ד"ר שלמה בכר ממליץ על ספרו של מאיר מלול , קובצי הדינים ואוספים משפטיים אחרים מן המזרח הקדום, פרדס, חיפה תש”ע 2010
פרדס הוצאה לאור

הספר יצא לאור לפני כשלוש שנים ומובאים בו כל קובצי הדינים המסופוטמיים, הידועים כיום, כתובים אכדית ומתורגמים לעברית, טור מול טור. כך נמצא הקורא נשכר פעמיים: הוא מקבל גם את המקור האכדי כלשונו וגם את  תרגומו מהמקור. במבוא לספר נפרשת תמונת המשפט המסופוטמי, תולדותיו והזיקה שבינו לבין המשפט במקרא. כל הדינים מלווים בהשוואות נרחבות  מאוד לחומר המשפטי בתורה בפרט ובמקרא בכלל, בהערות מאירות עיניים, ובדיון לשוני, אכדי ועברי. לספר אינדקס מפורט הערוך לפי הדינים שבקבצים, לפי דיני המקרא וכן, לפי נושאים, וכך מקל מאוד על חיפוש התחום המעניין את הקורא.

יום ראשון, 9 ביוני 2013

השפות היחידות שאינן משתנות הן שפות מתות

עידו נאור ממליץ על ספרו של גיא דויטשר, גלגולי לשון (2007), הוצאת חרגול ועם עובד.

מי שחשב שכתיבה אקדמית מוכרחה להיות יובשנית, טרחנית ומשמימה,
הוצאת חרגול/עם עובד
טוב יעשה אם יקרא את ספרו של גיא דויטשר- גלגולי לשון. דויטשר, בלשן ישראלי המתגורר בהולנד, מתחקה בספרו על עקבותיה של ההמצאה הגדולה ביותר של האדם - השפה. דרך חשיפת מנגנוני השחיקה והבניה של השפה הוא מראה לנו עד כמה השפה היא דבר חי, דינמי ומשתנה תדיר. למעשה יש שיגידו (ודויטשר בכללם) שראוי להתייחס לשפה כאל אורגניזם חי שהתפתחותו לאורך ההסטוריה מצייתת לחוקי האבולוציה הביולוגית של דארווין. דויטשר מציע בספרו שחזור לאחור של שפות העולם עד השפה הראשונה, המקורית, האמ-אמא של כל השפות, ובדרך גם סוקר את התחומים המרכזיים בבלשנות – פונולוגיה (תורת ההגה), מורפולוגיה (תורת הצורות), סמנטיקה (תורת המשמעים) ותחביר. הכל כתוב בהומור ונקרא

יום שבת, 8 ביוני 2013

ויהיו הימים טרף

הוצאת חרגול / עם עובד
פרופ' אריאל הירשפלד ממליץ על ספרו של תמיר להב-רדלמסר, ויהיו הימים טרף, הוצאת חרגול/עם עובד 2013

ספר הגות ושירה חכם ומרגש ביותר, של אדם-משורר שחלה פתאום במחלה חשוכת-מרפא, והוא מצלם את עצמו וכותב על מצבו, בעומק, הומור מופלא וכוח אנושי נוקב. ספר חובה, גם לחולים, אבל בעיקר - לבריאים!

.

יום שישי, 7 ביוני 2013

על 'השיטה הסודית'

אדוה הכהן ממליצה על ספרה של רחל טל-שיר, השיטה הסודית: 100 כללים פשוטים לאכילה בריאה, הוצאת כתר, ירושלים 2012 

הוצאת כתר
יש ספרים שטומנים בחובם הזמנה למסע. לפעמים המסע מפליג הלאה מהם. לפעמים הוא אישי מאד. השיטה הסודית הוא לא רק ספר שמגרה את הקורא לחפש, הוא גם מלווה אותו בדרכו.
"השיטה הסודית" בנוי מחמישה שערים. כל אחד מהם מוקדש לשיטת אכילה שונה, המפורטת בעשרים כללים, ונחתמת בשלושה מתכונים. 100 הכללים חושפים ארבע שיטות תזונה קיימות. את השיטה החמישית, "השיטה הסודית", הרכיבה טל-שיר עצמה בהשראת השיטות המוכרות. בניגוד לכותרת הספר, לא כל הכללים פשוטים ליישום. עם זאת, כולם מעניינים לקריאה. וכך, בתווך שבין התיאורטי למעשי, בין התהייה לניסוי, הקריאה והיישום – טמון סוד קסמו של הספר, הפונה לקוראיו מזוויות רבות, מאפשר לראותו כמקור ידע מעניין, ספר קריאה קליל, או הזדמנות למעבר, כזה או אחר, לקראת חיים בריאים יותר.

יום חמישי, 6 ביוני 2013

קיצור תולדות האנושות - הסיפור שלנו

משה שניצר ממליץ על קיצור תולדות האנושות של יובל נח הררי,
הוצאת דביר, אור יהודה תשע"א 2011
הוצאת דביר


קיצור תולדות האנושות מתקצר באורח מרתק את ההיסטוריה האנושית כיוצאת חלציהן של שלוש מהפכות חשובות - לשונית, חקלאית ומדעית. חמוש בידע היסטורי, ביולוגי, פסיכולוגי ומדעי לא מבוטל המחבר מספר ממצפה-הזמן  את סיפורו של ילוד אישה משחר "מותר האדם" - גיבוש תודעה אנושית ייחודית - ועד סיפו של גלגמש קיברנטי העורג אל הנצח. 

יום רביעי, 5 ביוני 2013

לשאת מבט אל השחקים

דבי שועה-חיים ממליצה על עדנה מאת ברכה סרי. הוצאת האור הגנוז
דבי שועה-חיים
ירושלים תשס"ה
לפני קצת יותר מחודש הלכה לעולמה המשוררת הנפלאה ברכה סרי.
היא היתה שכנה שלנו בבית ישן ברחוב נחלת צדוק אשר בשכונת שערי חסד בירושלים, עד אשר הרסו את הבית על מנת לבנות במקומו עוד משכן לאחינו בני התפוצות, שנאמר " וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ" (ויקרא כו י).
הזכות להכירה לא היתה רק במאור הפנים אלא גם במילה הכתובה. שפתה העשירה של סרי משובצת אבני יקרות מן המקרא וחז"ל וחושפת סודות גלויים ונסתרים אודות העבר, ההווה והעתיד.

יום שלישי, 4 ביוני 2013

קוראים ממליצים על ספרים: לכבוד שבוע הספר העברי תשע"ג

מדי שנה בשנה חוגגים בישראל את שבוע הספר העברי בתחילת חודש יוני.
השנה הוא  יחול בכ"ז בסיון - ז' בתמוז תשע"ג (15-5 ביוני 2013). במשך השנים התארך 'השבוע' לשבועיים ואפילו לחודש, וגם הרכיב 'עברי' התרחב, ועתה הוא כולל לא רק ספרים שנתחברו בעברית אלא גם ספרים שתורגמו לעברית ואפילו ספרים לועזיים. ירידים ססגוניים יהפכו מקומות ישוב לקריות-ספר, ובמעוזי הספר יתקיימו ערבי קריאה, מפגשים עם סופרים, סיורים בעקבות ספרים, ועוד  דברים רבים כהמה.
גם אנחנו נחגוג את חג הספר, ומדי יום ביומו תעלה לבלוג המלצה על ספר: ספר עיון או ספרות יפה, פרוזה או שירה, מחקר או הדרכה, מתחומי עניין רבים ומגוונים. בכל המלצה יהיה טמון זרע להעשרת הרוח.
פרופ' רחל אליאור ממליצה על לקרוא את ש"י עגנון, מאת אריאל הירשפלד
דבי שועה-חיים ממליצה עלעדנה מאת ברכה סרי
משה שניצר ממליץ על קיצור תולדות האנושות מאת יובל נח הררי
אדוה הכהן ממליצה על השיטה הסודית של רחל טל-שיר
פרופ' אריאל הירשפלד ממליץ על ויהיו הימים טרף של תמיר להב-רדלמסר
עידו נאור ממליץ על גלגולי לשון מאת של גיא דויטשר
ד"ר שלמה בכר ממליץ על קובצי הדינים מן המזרח הקדום מאת מאיר מלול
ד"ר לאה מזור ממליצה על תולדות היופי מאת אוברטו אקו
אבי מזור ממליץ על משחקו של המלאך מאת קרלוס רואיס סאפון
מרים לוינוביץ ממליצה על מסע בסיפורי חסידים מאת יהודית בר יש"ע גרשוביץ
ד"ר שלמה בכר ממליץ על כלה מאת אורה אחימאיר


יום שני, 3 ביוני 2013

Shamai Gelander, The Book of Psalms, Synopsis

Shamai Gelander, THE RELIGIOUS EXPERIENCE IN THE PSALMS, The Biblical Encyclopaedia Library XXIX, The Bialik Institute, Jerusalem 2013 
                                                   
מוסד ביאליק
    
Virtually all books of the Old Testament express the world view and opinions of their authors, with a didactic purpose in mind. The writings of the historiographers, priests or prophets purportedly bringing the word of God are in fact expressions of the views of the spiritual leadership that conceived and consolidated the biblical monotheism. Although two books – Job and Ecclesiastes – express the dissenting views of authors who went against the prevailing and traditional views of morality, they are philosophical tracts reflecting the criticism and objections of rebellious individuals.

יום ראשון, 2 ביוני 2013

החויה הדתית במזמורי תהלים

שמאי גלנדרהחוויה הדתית במזמורי תהלים, ספריית האנציקלופדיה המקראית כט, מוסד ביאליק ירושלים תשע"ג, 207 עמ' + עמ' א-י + 12 עמ' אנגלית,  229 עמודים.
Shamai Gelander, THE RELIGIOUS EXPERIENCE IN THE PSALMS, The Biblical Encyclopaedia Library XXIX, The Bialik Institute, Jerusalem 2013 
מוסד ביאליק
מזמורי תהלים מתייחדים בכך שהם משמשים פה לאדם המאמין השופך שיחו לפני האלהים, והם מביעים חוויה רגשית והכרתית. המתפלל חווה בנפשו מהפך מהיר שמעביר אותו מהמצב המציאותי אל המצב המבוקש: מהמצוקה אל התקווה ומהתחינה אל התודה. המהפך הזה, טוען שמאי גלנדר בספרו החדש, נשען על מנגנון  של ביטויים  עם משמעויות סמליות, שהם תמצית ציורית של הרעיונות. 'אלה הם צירופים מילוליים, שבתודעתו של המאמין הם טעונים במידה כזאת, שעצם הגייתם מאפשרת את ביטול המצב השלילי והתגלות נוכחותו המומחשת של המצב הרצוי' (עמ' 2).