ראיונות עם חוקרים ומורים

יום חמישי, 20 ביוני 2024

מטען ספינה מתקופת הברונזה התגלה סמוך לחופי צפון הארץ

מטען הספינה הקדום ביותר בעולם הידוע בים העמוק.
צילום: חברת אנרגי'אן

מטען ספינה מהמאות 13-14 לפנה"ס ובו מאות קנקני אגירה כנעניים שלמים, נחשף בעומק של כ- 1.8 ק"מ (!), בקרקעית הים התיכון. זוהי הספינה הטרופה הראשונה והקדומה ביותר שהתגלתה עד היום בים העמוק במזרח הים התיכון, במרחק של כ- 90 ק"מ מקו החוף. מדובר בספינה טרופה באורך של כ-12-14 מ', שנשאה בתוכה מאות קנקנים שרק חלקם נראו על פני השטח. נראה כי בקרקעית הבוצית קבורה גם שכבה שניה של קנקנים, וככל הנראה חלקים מגוף העץ של הספינה קבורים עמוק בתוך הבוץ.

התגלית מלמדת על יכולות ניווט מרשימות של הקדמונים - כאלה שאפשרו את חציית הים התיכון ללא כל קשר עין אל החוף - שכן ממרחק זה רואים רק קו אופק מסביב. סביר להניח, שהניווט נעשה באמצעות גרמי השמים – בעזרת חישוב זוויות השמש והכוכבים.

קנקנים מסחריים כמו אלה שזוהו במטען הספינה, שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ולשינוע סחורת זולה ורבת כמות, ובד"כ הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות אחרים כגון פירות יבשים. תכולתם המקורית לא שרדה. אבל אולי מחקר עתידי של נקבוביות כלי החרס ילמד עליה.

גילויים של קנקנים בכמות כה גדולה במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים התיכון.

במזרח התיכון מוכרים רק עוד שני מכלולי ספינות מתקופת הברונזה - הספינה מכיף גלדוניה והספינה מאולו בורון שתיהן התגלו בסמוך לחופי טורקיה. אלא שבשני המקרים האלו, הספינות נמצאו בקרבת החוף, בעומקים המאפשרים צלילת מכשירים. דבר זה, הביא להנחה הרווחת שההפלגה בעת ההיא נעשתה מנמל לנמל, באופן שמאפשר קשר עין עם החוף. הספינה שהתגלתה כעת, משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק: היא הראשונה שהתגלתה עד כה במרחק כה גדול, שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף.

חומר אורגני שהוצא מהקנקנים.
  צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

2 תגובות:

  1. הניווט למרחקים מרשים!!

    השבמחק
  2. מחשבה של הדיוט: אולי היא בכלל נסחפה לעומק הים ולכן היא נמצאת 90 קמ מקו החוף?

    השבמחק