tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post2022295931548342271..comments2024-03-25T06:50:16.830+02:00Comments on ד"ר לאה מזור: על מקרא, הוראה וחינוך: אלוהים - לא בדיוק מה שחשבנו ד״ר לאה מזור על מקרא הוראה וחינוךhttp://www.blogger.com/profile/03207136823861557999noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-68880579681969750022018-09-12T09:52:07.733+03:002018-09-12T09:52:07.733+03:00.."יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמנ....."יתיב ההוא מרבנן קמיה דר' שמואל בר נחמני ויתיב וקאמר איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה <br />א"ל עליך אמר קרא איש היה בארץ עוץ".<br />גם הרמב"ם במורה נבוכים, מורה נבוכים, חלק ג פרק כב אומר שסיפור איוב בא כמשל ולא כעדות היסטורית להתרחשות שהיתה אי פעם<br />ריש לקיש גם חושב שסיפור איוב הוא משל ושאיוב לא היה ולא נברא.<br />אך לענייננו זה לא מה שחשוב אם היה או לא היה אלא מה יש ללמוד מסיפור איוב אשר דן בשאלות בסיסיות הסובבות בעולם האנושי כמו שאלת הצדק ותגמול הבחירה החופשית ועד כמה האדם יכול לשלוט או להתמודד בגורלו . <br />העובדה שעוררה בי תמיהה וזעם כאחד כבר בתחילת הספר היא ההתערבות של שני כוחות הטוב והרע ( כאשר הרע הוא תולדה או תוצר של הטוב קרי השטן יצירתו של האלוהים ( כבר נשמע פרוכסלי) על חשבון גורם שלישי נטרלי שלא עשה רע לאיש.<br />אלוהים יצר את הטוב והרע כולל את השטן . השטן מתמודד עם יוצרו משמעות הדבר במקרו הגולם יוצא נגד יוצרו. ודברים כאלו עלולים או קורים לפעמים במציאות. זה יכוללהיות גם בין בני אדם כאשר לימדת מישהו הקנת לו ערכים הפכת אותו לאיש והוא לא רק שבוגד בך אלא מתנשא מולך ואפילו שם אותך לצחוק בעייני הכלל.<br />כוחות הטוב והרע הנאבקים ביניהם על חשבון האחר ידועים לנו לא אחת מחיי היומיום שלנו והשילוש הזה קיים עד היום אתה מוצא את זה כמעט בכל חברה ארגונית כמו משרדי ממשלה כאשר אחד רוצה לקדם מישהו והשני שם לו רגל , או מאבקי כוח בין קודקודיים על חשבון החייל הפשוט או אפילו הקצין בצבא, אפילו בין רופאים על חשבון הפצינט וגם באקדמיה . הגורמים לכך יכולים להיות קנאה, רצון להתקדם בסולם בכל מחיר אפילו בדחיפת מרפקים ואפילו על חשבון מישהו אחר.<br />אלו שתי נקודות לעיון הקורא שעולות כבר מתחילת הספר.<br /><br />אשר לאלוהים ולשואה. השואה היא ההוכחה הטובה ביותר לאי היותו של האלוהים כאל טוב ומטיב התורה רומזת על כך כבר בסיפור המבול שהוא השואה הראשונה בהיסטוריה שנגרמה על ידי אלוהים " כי ניחמתי כי עשיתים". ובו טבעו על לא עוול בחובם נשים וטף וחיות שלא חטאו ולא עשו שום רע. כך ששה מליון יהודים. אלוהים של התנ"ך אינו אלוהים <br />שכולו טוב זה מתחיל מכך שהוא דורש תמורה לכך שברא את האדם. הוא הולך על בטוח האדם חייב לו תמורה לעצם היותו ואם לא יתן לו תמורה לסיפוק " האני שלו" אוי ואבוי יש אפילו כף הקלע ויש עולם ומלואו של גיהנום מתחת לאדמה. בקיצור האלוהים של התנ"ך הוא אלוהים אנוכי מאוד תוקפני ודורש שיכבדוהו. <br />נקודה אחרת פילוסופית משהוא שהספר מעלה שבלא רע קשה להבין או להעריך את הטוב .<br />אפשר לכתוב ספר על הנושא אסיים ואומר שהמאמר שלך יפה מעלה שאלות בסיסיות חשובות של הספר ונהנתי לקרוא אותו<br />חגי קמרט כתביםhttps://www.blogger.com/profile/13544700541010959588noreply@blogger.com