tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post2988882852959307256..comments2024-03-25T06:50:16.830+02:00Comments on ד"ר לאה מזור: על מקרא, הוראה וחינוך: דמות הבוגר הרצוי - איזו דמות אדם צריכה לכוון את מערכת החינוך שלנוד״ר לאה מזור על מקרא הוראה וחינוךhttp://www.blogger.com/profile/03207136823861557999noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-90681069286680036052022-09-10T18:14:13.690+03:002022-09-10T18:14:13.690+03:00 חברה בה כל אזרח, ללא הבדל גיל, מין, צבע, דת או א... חברה בה כל אזרח, ללא הבדל גיל, מין, צבע, דת או אמונה, מפגין כבוד מלא לכל אחד אחר, בה כל אזרח מתייחס לכל אחד אחר כשווה בכל העניינים. הדרך היחידה אשר יש בה ולו הסיכוי הקלוש ביותר שהמבוגרים יתפקדו בצורה כזאת היא להחזיק את הילדים, החל מהגיל המוקדם ביותר, בסביבה שהיא דמוקרטית ומכבדת, ואשר מתרגלת את שימושי החופש מהילדות ועד הבגרות.<br />דוגמא: שילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחיי היום בחברה בעבודה בבתי החולים ובכל מקום שבו נראה לנכון ואפשר לשלבם כשווים .רבקה זנהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-92043230271598782192022-09-10T18:03:03.927+03:002022-09-10T18:03:03.927+03:00בתור מבוגרים אחראים שדואגים לחיי החברה .
אנחנו צרי...בתור מבוגרים אחראים שדואגים לחיי החברה .<br />אנחנו צריכים להתחיל משוויון ולקבל את כולם באהבה ללא הבדל של דת גזע ומין.<br />לקבל את השונה כגון השתלבות בחיים גם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים.<br />לחשוב להגיע אל ילדינו בדרך יצירתית שתיתן להן להרגיש בטוחים ושלמים עם עצמם.<br />לילדים היום הלמידה היא קשה ומאתגרת ולכן נכנס אלינו שיטת הלימוד הפתוחה שהיא דרך , יצירתית נוספת להגיע למח התלמיד ע"י משחקי חשיבה או תוך כדי משחק בגן לדוגמא: פינת בנייה ולהתחיל לשאול שאלות חשבוניות ועל החיים עצמם .רבקה זנהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-84568890557548888162022-03-15T12:57:40.395+02:002022-03-15T12:57:40.395+02:00
אין ספק שמטרת בית הספר צריכה לדחוף את התלמידים לח...<br />אין ספק שמטרת בית הספר צריכה לדחוף את התלמידים לחשיבה עצמאית<br />אני חושש במציאות שבה הפלאפונים שולטים ביחדים האתגר יהיה רב יותר. אך אני מאמין שקשה כל שיהיה יותר ויותר יגדל הצורך הפנימי הזה של כל אחד עם עליית המודעות לכך.<br /><br />השבAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08954851871464877000noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-15119775316785330692019-07-08T18:17:36.873+03:002019-07-08T18:17:36.873+03:00מאמר עשיר שנוגע בהמון היבטי חיים בהם ניכרת המקובעו...מאמר עשיר שנוגע בהמון היבטי חיים בהם ניכרת המקובעות והפער בין הרצוי למצוי אך יחד עם זאת מסכם את השאיפה ורוח השינוי שחל בכלל ובחינוך בפרט.<br />אין ספק שמטרת בית הספר צריכה לדחוף את התלמידים לחשיבה עצמיאית, לחקר וסקרנות ידע לשם ידע, יצירתיות ויחודיות<br />אני חושש במציאות שבה הטכנולוגיה ("דור המסכים") הולך ומשתלט האתגר יהיה רב יותר. אך אני מאמין שקשה כל שיהיה יותר ויותר יגדל הצורך הפנימי הזה של כל אחד עם עליית המודעות לכך.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/01518922018488123819noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-11003734861028875822013-07-10T12:00:10.487+03:002013-07-10T12:00:10.487+03:00מטרות החינוך בחברה חופשית
אולי המקום הטוב ביו...מטרות החינוך בחברה חופשית <br /> <br />אולי המקום הטוב ביותר להתחיל בו הוא בלב העניין -- לאמור: כיצד אנשים לומדים. תהליך הלמידה הוא בעל מורכבויות רבות, אולם דבר אחד צלול כמים: כל אחד מאתנו, בכל גיל, לומד בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מתמודד עם ניסיונות אמיתיים שהם משמעותיים עבורו. לא חשוב מה הנושא, עליו להתמודד עמו במישרין על מנת לשלוט בו.<br /> <br />חשיבותו של השימוש האמיתי בדברים שברצוננו ללמוד מודגשת עוד יותר במקרה של הלמידה המורכבת. למעשה, ככל שיותר מורכבת ההתנהגות אשר ברצוננו לשלוט בה, יותר חשוב הוא שנשתמש בה בהתמדה ושנתרגל אותה באופן חופשי. למשל, אין דרך אחרת ללמוד את המיומנויות החברתיות -- כיצד להסתדר עם אנשים מכל הסוגים -- אלא להיות מעורב עם מבחר רחב של אנשים במשך פרקי זמן ארוכים. כמובן, אפשר להיעזר ביועצים, בפסיכולוגים, בספרי הדרכה, ועוד. אולם כאשר מגיע הרגע המכריע, אנו חייבים לקיים יחסי-גומלין, ולהרבות בהם, על מנת לפתח את היכולת להיות חברים יעילים בחברה. עלינו להיות חופשיים להתחיל ולסיים יחסים, להתעסק עם אנשים בני כל הגילים ובעלי כל הרמות של מיומנות, ליצור קבוצות ולפרקן, להשתתף בתהליכי קבלת החלטות, וכן הלאה.<br /> <br />זה מביא אותנו לשניים מהדברים החשובים ביותר אשר אנחנו רוצים שילדינו ילמדו בזמן שהם גדלים להיות אזרחים יעילים במדינתנו. האחד היא ה י כ ו ל ת ל ת פ ק ד בחברה חופשית ודמוקרטית כשותפים מלאים בענייני הקהילה; חברה בה כל אזרח, ללא הבדל גיל, מין, צבע, דת או אמונה, מפגין כבוד מלא לכל אחד אחר, בה כל אזרח מתייחס לכל אחד אחר כשווה בכל העניינים. הדרך היחידה אשר יש בה ולו הסיכוי הקלוש ביותר שהמבוגרים יתפקדו בצורה כזאת היא להחזיק את הילדים, החל מהגיל המוקדם ביותר, בסביבה שהיא דמוקרטית ומכבדת, ואשר מתרגלת את שימושי החופש מהילדות ועד הבגרות.<br /> <br />כמה חשוב הדבר אפשר לראות במדינות הרבות אשר מגיחות מהעריצות אל החופש. פעם אחרי פעם אנחנו שומעים את הטרוניה שלאזרח הממוצע במדינות אלו אין מושג כיצד להתנהג בחברה חופשית, כיצד לכונן יחסים ולתפקד עם מוסדות דמוקרטיים, כיצד להרחיב את הכבוד ההדדי שאנחנו זקוקים לו בחברה פלורליסטית. גם במדינתנו אנחנו ערים יומיום לקשיים שהאנשים פוגשים כאשר יש להתייחס בכבוד האחד אל השני, ללא אלימות, או עריצות, זדון ושרירות-לב.<br /> <br />לכן, נראה היה חיוני שבתי הספר שלנו יתפקדו כחברות חופשיות, ודמוקרטיות, בהן הילדים הם שותפים מלאים בהחלטות אמיתיות על בסיס יומיומי, ומשתתפים בניסוחם של הכללים, בתהליכים השיפוטיים ובתפעולה של קהילתם.<br /> <br />מיומנות המפתח השנייה אשר על ילדינו לרכוש בבית הספר היא ה י כ ו ל ת ל ח ש ו ב באופן יצירתי ולפגוש אתגרים חדשים בכל פעם שהם מופיעים. לחשוב, כמו כל דבר אחר, אי-אפשר ללמד. זה כשרון מולד, הוא שייך למבנה עצמו של המוח, וזקוק לאימון ותרגול כדי להתפתח. המוח תמיד חושב; מה שצריך הוא לתת לו הזדמנות לפתח את מלוא יכולתו לפתרון בעיות. בדומה לאופן ששרירי הגוף מתפתחים כתוצאה מהשימוש בהם תוך כדי פעולה.<br /> <br />מוח בריא זקוק לחופש הפעולה המרבי האפשרי כדי שיוכל להתחקות אחרי קווי המחשבה שלו.ככל שהאילוצים אשר יכפו על ידי אנשים אחרים יהיו פחותים, יותר סביר שהמוח יתפתח באופן מלא, ייחודי, ויצירתי. ואם יש משהו שאנחנו זקוקים לו במאה הבאה, זו יצירתיות, בניגוד לציות דמוי-הרובוט לכללים (אשר, הניסיון ההיסטורי מלמד אותנו שהוא, עלול גם להוביל לתופעת הפשיזם, עד כדי גרירת ההמונים לביצוע פשעים נגד האנושות).<br /> <br />ניסיונות אשר נעשים על ידי בתי ספר ללמד ילדים כיצד לחשוב הם סתירה במונחים. ברגע שהנך יוצר תכנית לימודים, מכל סוג שהוא, הנך כופה דרך מחשבה מעוכלת-מראש על מוח רענן, והנך מקטין את יכולתו לתפקד באופן עצמאי. בתי הספר להם מדינתנו זקוקה היום חייבים להיות מוסדות אשר נוטשים כל ניסיון להגביל את הרדיפה החופשית אחרי הידע שכל ילד, וכל מבוגר, נרתמים אליה באופן טבעי, ללא כל דרבון ו/או תמריץ חיצוני.<br /> <br />בתי-הספר להם מדינתנו זקוקה נואשות, כדי להבטיח חברה בת-קיימא של אזרחים יצירתיים, בעלי יוזמה, וחופשיים, הם בתי-ספר המנוהלים באופן דמוקרטי, ואשר מאפשרים לתלמידים חופש לעסוק בכל דבר שמעניין אותם. דגמים אחדים של בתי ספר כאלה קיימים בעולם כיום, והם מבשרים עולם חדש של חינוך.<br />דודhttps://www.blogger.com/profile/13533361402367064944noreply@blogger.com