tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post4789070598690159227..comments2024-03-25T06:50:16.830+02:00Comments on ד"ר לאה מזור: על מקרא, הוראה וחינוך: אבלות במקרא : דרכי התמודדות עם אבדן בספרות המקראיתד״ר לאה מזור על מקרא הוראה וחינוךhttp://www.blogger.com/profile/03207136823861557999noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-82285533872683571542017-11-18T19:11:27.270+02:002017-11-18T19:11:27.270+02:00הכותבת צריכה להחליט האם המחקר שלה עוסק במקרא או &q...הכותבת צריכה להחליט האם המחקר שלה עוסק במקרא או "באמונות עממיות" .לפי התורה אנו לא יודעים מאומה על מה שקורה לאחר המוות ...פשוט חל איסור לדון בנושא...אין גן עדן ואין גיהנום יש רק התעלמות מכוונת והוראה לא לעסוק בנושא .במה שקדם למתן תורה ברור שיש אימוץ של מנהגים מקומיים .לאחר מתן תורה נקבעו מספר חוקים שעקרונותיהם :<br />1. את הנפטר לקבור בהקדם ובטרם שקיעה .<br />2. בית הנפטר בהסגר 7 ימים .<br />3. דרי הבית וחפציהם טמאים למגע בדרגה החמורה ביותר .<br />4. בתום ההסגר הבית והדיירים חייבים בטיהור .<br />5. כהן שהוא איש ציבור אסור לו לבקר בבית הקברות ולא בבית של נפטר כדי <br /> למנוע הדבקה ממנו במגעו הרב עם האוכלוסייה .<br />לחוקים אלה יש השלכות על מנהגי העדות השונות :<br />1. הקריעה אינה סימן לאבל אלא לסמן שהאיש מדרי הבית וטמא למגע .<br />2. מותר להביא אוכל לאבלים אבל אסור לאכול ממה שהם מבשלים .<br />3. דירי הבית אסורים למגע .<br />4. דרי הבית יושבים על ריצפה מרופדת כדי להבדיל עצמם מהמבקרים בהיותם <br /> טמאים ואילו הכסאות והספות מכוסים בסדינים כדי שהמנחמים יכלו לשבת <br /> עליהם .<br />שילב זה של חוקים והמנהגים שפורשו מהם גרם שבמקרה של מחלה מדבקת הנזק מהמת יהיה מזערי . בתקופת הדבר השחור הושמעה לעיתים קרובות הטענה שהיהודים מפיצים את המחלה עובדה....הם במעט ואינם נפגעים....<br />קובי מרוזhttps://www.blogger.com/profile/07561492818522828460noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-27551021139100962612017-01-02T21:24:04.090+02:002017-01-02T21:24:04.090+02:00תודה לך לאה על סקירתך המעמיקה מאירת העיניים על ספר...תודה לך לאה על סקירתך המעמיקה מאירת העיניים על ספרה של יעל שמש. <br />אבלות היא אומנם חוויה בסיסית ומשמעותית ביותר בקיום האנושי. <br />הנושא הוא כאוב כלל עולמי ומגשר בין חיי הרוח המדע הדת והרפואה אנו בני אנוש חווים אותו יום יום מקרוב ומרחוק. <br />המקרא אומנם מדבר בהרחבה על אבלות. <br />קוהלת ז ב אומר ״ טוב לכת לבית אבל מלכת לבית משתה״ <br />וקוהלת ב יד אומר ״ מקרה אחד יקרה את כולם ״ <br />האנושות מאז ומתמיד מחפשת את החיים שלאחר המוות והתקווה לקיומם שונה מדת לדת. <br />בספר דניאל אלוהים אומר ״ ואתה לך ותנוח ותעמוד לגורלך בקצי הימים״Eitan Medinihttps://www.blogger.com/profile/00728932071392649049noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-81052285824977978302015-12-30T21:43:02.862+02:002015-12-30T21:43:02.862+02:00מעניין מאד.מעניין מאד.אנונימיhttps://www.blogger.com/profile/16904582425927912421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1123420469079329875.post-8091927284735068592015-12-22T13:55:30.409+02:002015-12-22T13:55:30.409+02:00תודה רבה על הסקירה המקיפה והמעניינת.תודה רבה על הסקירה המקיפה והמעניינת.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05433296535720257652noreply@blogger.com