יום שישי, 23 במאי 2014

פרשת במדבר: עיצוב האומה

פרופ' יהושע גתי, אוניברסיטת קייפ טאון, המכללה האקדמאית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב

פרשת במדבר: במדבר א' 1 - ד' 20
כידוע קימות שתי שיטות לשמות הספרים בתורה. האחת לפי המילה המרכזית בפסוק הראשון, והשנייה לפי התוכן, לפי השיטה השנייה ספר במדבר נקרא גם חומש הפקודים. בתרגום השבעים Arithmoi.
אלוהים מורה למשה לפקוד את העם כדי לארגן את הכוח הצבאי, וכל זכר בן עשרים ומעלה מתפקד. הם מתפקדים לא כיחידים אלא לפי השבטים, והתוצאה היא שש מאות אלף ושלושת אלפים וחמש מאות וחמישים לוחמים.
 

יותר מזה, משה מקבל גם הוראות  לסידור העם במחנה, לדרך עמידתו ולדרך הצעידה.
מה יש פה?  מהו הארגון הסימטרי- מתמטי הזה? יש לזה משמעות מדינית. אנו רואים כאן  תהליך בעיצוב המדיני-פוליטי של ישראל. תהליך בעיצובה של האומה. והתשתית המדינית הצבאית של אומה בנויה על סדר. 
אנשים מצפים בדרך כלל – וכיום זאת מגמה ניכרת – לאיזו ספיריטואליות, להתעלות אישית. זאת לא כוונתה של הפרשה שלנו.
בני ישראל במדבר. המדבר אינו רק מקום גיאוגרפי או תחנה בדרך לארץ היעודה. המדבר משמעותי במובן המדיני: תהליך של גיבוש ועיצוב --  לא של פרסונאליות אישית דתית. לא גאולה אישית של התרוממות האינדיבידואל, אלא בנייתה של האומה. זה מה שחשוב כאן. חשוב כלל ישראל, אומה, לאום. האומה צועדת יחד. גוש מעוצב במטרה אחת.
כיצד הם ממוקמים? סביב למרכז. המרכז בתפיסה של היסטוריון הדתות מירקה אליאדה איננו עניין גיאוגרפי גרידא אלא צומת רוחני מנחה. המרכז הוא אוהל מועד, המקדש לעתיד.
וגם כשהאוהל-- המקדש -- במרכז, הדגש עדיין על האומה. גוש אחד. גוש זה מורכב  מיחידות, הן השבטים.
עם ישראל, ואנו רואים זאת גם בקהילה שלנו, מורכב מקיבוצי גלויות. לקיבוצים אלה יש מטרה אחת לאומית. ועם זאת, אנו מורכבים משבטים שבטים. אין כוונה למחוק את השבטים, יש כאן רמז שלא מתקבל על הדעת לבטל את השבטים על רקעם, משפחתם. אבל כול השבטים האלה מסודרים יחד לפי תוכנית אחת, שבט שבט במקומו, והם ממוקמים סביב המרכז הרוחני. הם יצעדו יחד. זהו המסר.
לשבט לוי אין נחלה משלו. הלויים משרתים את כולם. את ישראל כולו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה