יום חמישי, 2 באפריל 2015

ציפורה (ציפי) יבין, המלכה שרי: קורותיה של מלכת ישראל

ציפורה (ציפי) יבין, המלכה שרי: קורותיה של מלכת ישראל, תל אביב 2014
הוצאת רסלינג
עד כה העמידו המחקר והפרשנות לדורותיהם את דמותו של אברם/אברהם במרכזם של סיפורי האבות בספר בראשית: הניסיונות השונים שהוא עבר, ההבטחה האלוהית שניתנה לו שוב ושוב, נדודיו במרחבי "הקשת הפורייה", הקמת המזבחות לאורכה ולרוחבה של הארץ, מלחמותיו עם מלכי האזור, ייעודו ודבקותו בצו האלוהי והמבחן שעבר בפרשת העקידה. ספרה של ציפי יבין מחלץ מתוך הכתוב המקראי את דמותה של שׂרי/שׂרה כדמות שוות מעמד לזו של אברם וכמנהיגה לעמה הקדום ישראל. 

בחינה מחודשת של סיפורי "אחותי את" בספר בראשית מגלה עלילה נשית מרתקת ומפתיעה, את סיפורה של שׂרי/שׂרה כדמות תאומה/כפילה לדמותו של אברהם, שאף שמה השתנה כשמו, שאף היא זכתה בהבטחה וברכה לפריון כמוהו, וכמלכה/אֵלה מנהיגה של שבטי הצפון. ביטויים לשוניים בתנ"ך כולו ובדברי חז"ל מעמידים את אברם ושׂרי כשתי ישויות מדיניות פוליטיות שוות ערך זו לזו, שחיו זו בצד זו, אברם כאב קדמון לממלכת יהודה בדרום ושׂרי כאם קדמונית של ממלכת ישראל בצפון. לפנינו דמות אחת בעלת כפל-פנים שאי-שם בשחר היווצרותה הייתה גוף פוליטי אחד "זכר ונקבה ברא אותם", ולימים התפצל גוף זה ונחלק לשתי ממלכות-אחיות,שוות מעמד מבחינה משפטית, ממלכות שחלקו עבר משותף ביניהן, הכמהות לשוב ולהתאחד בעתיד זו עם זו לגוף משפחתי-פוליטי אחד.                                       
דמותה של שׂרי המלכה, כמו דמותן של מנהיגות-עם קדומות אחרות שהתהלכו באזורנו, מרים ודבורה, שתי הנביאות הנזכרות בשירות העלילה בתנ"ך, חֶבָּה מלכת אוגרית, נפרטרי מלכת מצרים ו"בעלת האריות" הכנענית, דמויות קדומות שמסייעות בידי המחברת לבנות את סיפורה ומנהיגותה של שׂרי/שׂרה בימי קדם ולנסח מחדש את היחסים בינה לבין אברם. 
אברם ושׂרי, אבותינו הקדומים - "אברהם אביכם ואל שׂרה תחוללכם" (ישעיה נ"א 2) – מתפרשים לאור המקרא והספרות העשירה של המזרח הקדום, כשתי ישויות פוליטיות עצמאיות ושתי ביוגרפיות המקבילות זו לזו, הנאבקות על מקומן בהיסטוריה הלאומית ובזיכרון הקולקטיבי של עם ישראל. 
המחברת ציפורה (ציפי) יבין סיימה דוקטורט במחלקה ליהדות באוניברסיטת חיפה; שימשה כמרצה במכללת בית ברל. פרסמה מאמרים רבים בנושאים מקראיים ובתרבות ישראל בכתבי עת אקדמיים שונים. בשנת 1987 זכתה בפרס לספרות ילדים ונוער על שם מרים ילן-שטקליס.
          

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה