יום שלישי, 31 ביולי 2018

בית יצור לקנקנים ומתחם בידור נחשפו בחפירות מצפון לגדרה

טביעות האצבע של הקדרים שהידקו את הידיות לכד לפני כ-1500 שנה.
צילום: יוֹלי שוורץ, רשות העתיקות
מצפון לגדרה,  בשוליו של תל קטרה העתיק, מתנהלת חפירה ארכיאולוגית מזה שנה וחצי. במקום נחשף בית יוצר של קנקני איחסון מהסוג המכונה ׳עזה׳, שפעל בין המאות 7-3 לספירה, במשך כ-600 שנה ברציפות. הקנקנים נועדו לאחסון יין. על חלק מהקנקנים נמצאו טביעות האצבעות של הקדרים. באתר נמצאו, בין השאר, למעלה מ-100,000 קנקנים פגומים, שמטעמים שונים נתפסו כפסולת ולא הוצאו למכירה.


לוחות המשחק בחדר המשחקים. צילום: יוֹלי שוורץ, רשות העתיקות

באתר נחשף גם חדר עם לוחות משחק חרוטים בסלע (חדר משחקים?), ומתחם של עשרים בריכות חמות וקרות. שניים מלוחות המשחק נמנים על משפחת משחקי  המנקלה, שמשוחקים באזורנו וכדוגמתם ניתן למצוא גם היום בכל חנות משחקים. שני לוחות משחק אחרים נמנים על משפחת משחקי השש-בש. במרכז החדר נמצאה אבן משחק נוספת גדולה. הלוחות נמצאו במעין מחסן, אשר לידו הוצב ספסל נמוך לישיבה. בחלק אחר של החדר נחשף מין "ארון" ובו נמצאו קעריות וכוסות זכוכית אשר שימשו כנראה את באי החדר.  

הבריכה הביזנטית ומערכת תעלות המים. צילום: יצחק מרמלשטיין, רשות העתיקות

בחפירה הגדולה נחשפו גם מבנים ומתקנים מתקופות מגוונות. לאחרונה נחשפו חלקים של שני בתי מרחץ מרשימים מהתקופה הביזנטית, שכללו תנור גדול ורצפת פסיפס צבעונית מעוטרת, שהותקנו בה מתקני מים.
את החפירה הארכיאולוגית מנהלת רשות העתיקות בהשתתפות בני נוער, כחלק מהקמת שכונה חדשה בגדרה ביוזמה ובמימון של רשות מקרקעי ישראל.


תגובה 1:

  1. הפוך בה והפוך בה מתאים גם לארץ ולא רק לתורה. איזו תגלית מדהימה.

    השבמחק