יום רביעי, 8 במאי 2019

כמה מילים על מגילת העצמאות


ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

מגילת העצמאות במשכן הכנסת
׳בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי׳. במילים אלה נפתחת ״ההכרזה על הקמת מדינת ישראל״ (=מגילת העצמאות). נאמר בה, בין השאר:  ׳אנו מושיטים יד שלום ושכנות טובה לכל המדינות השכנות ועמיהן, וקוראים להם לשיתוף פעולה ועזרה הדדית עם העם העברי העצמאי בארצו. מדינת ישראל מוכנה לתרום חלקה במאמץ משותף לקידמת המזרח התיכון כולו. אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב היישוב בעליה ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל׳. ההכרזה מסבירה כיצד הפכה ארץ ישראל למדינת ישראל. הדגש בה הוא על הקשר הרצוף שבין העם לבין הארץ גם בתקופת הגולה: העם היהודי לא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית.
מגילת העצמאות היא המסמך המכונן של מדינת ישראל והיא מבטאת את חזון העם ואת האני מאמין שלו. המגילה הוקראה על ידי דוד בן גוריון בטקס הכרזת העצמאות ביום ששי ה‘ באייר תש“ח (14.5.1948), והוא היה גם ראשון החותמים עליה.
ביום 6/1/2015 יצאה מגילת העצמאות מהמתקן שבו היא מאוחסנת וצולמה בטכניקת צילום מיוחדת במטרה לשחזר את המראה המקורי שלה ולשמרו לדורות הבאים. הצילום היה פרי יוזמה משותפת של ארכיון המדינה במשרד ראש הממשלה ורשות העתיקות, והוא התבצע במעבדת הצילום של מגילות מדבר יהודה שבמוזיאון ישראל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה