יום שישי, 13 באוקטובר 2017

י"ג עיקרים ללמידה מוצלחת

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית



קשה לזכור? המחשבות נודדות? דוחים ודוחים? תקועים במחסום יצירתי?  'אין זמן'?
הנה י״ג עיקרים ללמידה מוצלחת.
להדפיס ולשמור!
א. גישה חיובית. למידה מתוך גישה חיובית, אמונה בעצמכם, ואמונה שהחומר חשוב ומרתק, מסייעת לקליטתו טוב יותר ומהר יותר.
ב. משמעות. כשהתכנים מסקרנים, כשמוצאים בהם גירוי ואתגר אינטלקטואלי ומשמעות רוחנית ורגשית, מפנימים אותם בקלות ו׳באים רעיונות׳.
ג. 'דע את עצמך'. לכל אדם יש סגנון למידה אישי. מומלץ להשתמש בשיטות שזיהיתם בעבר כאפקטיביות ביותר עבורכם. 
ד. קישור למידע קיים. קישור חומר חדש למידע קודם תורם להפנמתו.
ה. קישור לכמה חושים. ככל שמספר החושים שמעורב במידע הנרכש רב יותר, קל יותר להפנים ולזכור אותו. לכן יש המשתמשים בפתקים בצבעים שונים למידע מסוגים שונים (שמות מקומות, אישים, ארועים וכדומה), מסמנים מידע על דף במרקרים בצבעים שונים או מנסים לשזור מידע במנגינות כמו למשל השיר שאתו לומדים את שמות החודשים, האלף-בית באנגלית או דו-רה-מי.
ו. ‬שימוש בדמיון ליצירת קשרים ואסוציאציות.
ז. ‬ריכוז נתונים בקבוצות ונתינת סימנים, כמו למשל ראשי התיבות למכות מצרים: דצ"ך עד"ש באח"ב או בדקדוק ״אותיות בג״ד כפ״ת״ או ״אותיות אהו״י״ . 
ח. עזרה.  ’לא הביישן למד‘ (אבות ב, ה). אל תתביישו לבקש עזרה מחברים, מורים או בני משפחה.
‮ט. ניהול זמן נכון‮. ‬תכנון נכון של משאבי הזמן העומדים לרשותכם‮. ‬התחילו ללמוד מבעוד מועד ואל תשאירו דברים לרגע האחרון‮.‬ דחיינות היא מחלה ידועה ונפוצה ולא בהכרח חשוכת מרפא.
י. התנאים הפיסיים של סביבת הלמידה. תאורה מתאימה. ישיבה נכונה. סביבה שמאפשרת לכם ריכוז מירבי: בבית? בספריה? בבית קפה? מול מחשב? עם נייר ועפרון ביד? עם מוסיקה? לבד? בחברותא?
יא. ה‬תנאים הפיזיולוגיים‮. אספקה מתאימה של חמצן‮ (‬חדר מאוורר‮), ‬תזונה מאוזנת‮, ‬שתיה מרובה‮, ‬תנועה‮ (‬מדי פעם לקום ואפילו קצת להתעמל‮). ‬כמות מספקת של שעות שינה‮.
‮יב. לחץ מתון. ‬לחץ נפשי במידה מתונה עוזר ומעורר‮. ‬לחץ רב‮ - ‬מענה ומבלבל‮. ‬
‮יג. ‬הנעה עצמית‮. ‬נחישות‮, ‬מוטיבציה. ‬דחף פנימי‮.

בהצלחה!


תגובה 1:

  1. מאמר נכון מאוד. אין ספק שכאשר אתה לומד חומר אשר מגרה אותך אינטלקטואלית אז הסיכוי שהחומר ייקלט הוא הרבה יותר גבוה. שותפה מלאה להמלצותיך. תודה רבה.

    השבמחק