יום ראשון, 27 במרץ 2011

אז מהי באמת הצלע שממנה נוצרה האישה?


לוקאס קרנץ', אדם וחוה
נדב חרובי, מורה ומחנך

ושוב, בעניין חריג במקצת. בשנת 2001 התפרסם מכתב למערכת של כתב עת מדעי מכובד לרפואה גנטית בארצות הברית [1]. את המכתב שלחו סקוט פ. גילברט (Gilbert) וחוקר המקרא ציוני צביט (Zevit). גילברט הוא מגדולי החוקרים של מדע הגנטיקה בעולם. נושאו של המכתב הוא השערה מקורית ומעניינת אודות הצלע המפורסמת שנלקחה מהאדם ליצירתה של האשה בסיפור הבריאה המופיע בפרק ב של ספר בראשית. 
  החוקרים דוחים את האפשרות שהצלע המדוברת היא אחת מן הצלעות המוכרות לנו כיום בגוף האדם - שהרי, הם טוענים, הצלעות סימטריות לחלוטין ולא חסרה לנו אף צלע. למעשה, לגוף האדם יש את כל מה שהוא זקוק לו, ואת כל העצמות שהוא זקוק להן (ואפילו את עצם הזנב המיותרת). אה, למעט עצם אחת - עצם אחת שנמצאת אצל מרבית היונקים ואצל כל הפרימטים (משפחת הקופים) למעט קופי העכביש. זוהי העצם הזכרית ביותר, שאין לנקבות, והיא עצם הנמצאת באיבר המין הזכרי של היונק. מכיוון והמילה "צלע" בתנ"ך יכולה להופיע בתור עמוד תמיכה או משהו בעל משמעות הנדסית שכזו (ראו בתיאורי בית המקדש: מל“א ו 5, 15, 16) הרי הגיוני להשתמש בה לתיאור עצם שכזו, שתפקידה לתמוך בפין. המילה "צלע" לתיאור צלע האדם השתרשה בעיקר בזכות תרגום השבעים שתרגם את המילה ל-pleura שמשמעותה "צד" - ולכן קרובה יותר לתיאור הצלעות של ימינו שנמצאות בצידי הגוף. החוקרים אף מציעים לראות בסוף הפסוק בבראשית: "ויסגר בשר תחתנה", הסבר אטיולוגי לצורתו המשונה של הפין הגברי (הלא-נימול) שמזכירה איזו סגירה חפוזה של חור שנפער שם.
 מכל זה מתברר שייתכן בהחלט שהמילה ”צלע“ היא סוג של יופימיזם (לשון נקייה) לאיבר המין הזכרי, שלא זוכה לשם ברור בתנ"ך, מסיבות מובנות. מכיוון שהפין הגברי מתקשר בדרך כלל להתרבות ויצירה הוא בהחלט מועמד הגיוני ליצירתה של חוה, האדם החדש.

בעקבות הצעתם של גילברט וזביט מעניין לקרוא מחדש את הויכוח בין רב לשמואל המופיע בברכות סא ע"א: השאלה שם היא האם חוה נבראה מ"פרצוף" (לפי תהלים קלט 5: "אחור וקדם צרתני" אדם הראשון היה דו-פרצופי) או מ"זנב". הפרשנות לתלמוד מתייחסת ל"זנב" המופיע בתלמוד כצלע מצלעות החזה הידועות, אך בדיון התלמודי עצמו אין הסבר למהו "הזנב" שמדברים עליו. הדיון התלמודי רק מסביר שאפשרות הפרצוף עומדת מול אפשרות הזנב הנועזת יותר, ומנסה ליישב בין אפשרות הזנב לפסוקים שונים שנוטים להסתדר עם גישת הפרצוף. ייתכן, וזוהי הצעה בלבד - ש"הזנב" התלמודי הוא יופימיזם בלבד לאיבר המין הזכרי (שאכן מזכיר זנב לעתים) ומכאן שגם חז"ל הציעו שהאשה הראשונה נוצרה מצלע שנלקחה מאיבר המין הזכרי. 

הערות
* תודה לעדו פלזנטל ונטע מעין ששיתפו אותי בעניין המקורי הזה.

[1] Scott F. Gilbert, Ziony Zevit, Congenital Human Baculum Deficiency: The Generative Bone of Genesis 2:21-23, American Journal of Medical Genetics 101: 284-285 (2001)    

תמונה:
Lucas Cranach the Elder (1472-1553): Adam and Eve. Beech wood, 1533. Bode-Museum, Berlin (Erworben 1830, Königliche Schlösser, Gemäldegalerie Kat. 567) 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה