יום שלישי, 3 באוקטובר 2017

מגזרות נייר לחגי תשרי

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית (טקסט), יעקב נאמן (אמנות)



יעקב נאמן, מגזרות נייר

אומנות מגזרות הנייר, שהורתה כנראה במזרח הרחוק, אומצה באומנות היהודית העממית-מסורתית. היא חדרה אליה כנראה בספרד של המאה ה-15 ומשם נפוצה לכל גלויות ישראל. לשיא פריחתה היא הגיעה במאה ה-19 וראשית המאה ה-20 במזרח אירופה: בגליציה, בוקובינה, פולין  ורוסיה. עסקו בה לרוב הגברים, בעיקר תלמידי ישיבה, שראו בה מלאכת קודש. האומנות המיוחדת הזאת כמעט ונכחדה בשואה, אבל בימינו היא שבה ופורחת בקרב גברים ונשים כאחד. 

שישו ושמחו בשמחת תורה

על גבי לוח עץ הניחו גליון נייר מקופל לשניים. ציירו עליו חצי מהדגם הרצוי ואז גזרו אותו בסכין חדה. משנפתח הגליון נתגלתה יצירה סימטרית מרהיבה. הניחו אותה על רקע עם צבע שונה שהתגלה מבין החללים שנוצרו בנייר.

ושמחת בחגך

הדגמים הנפוצים הם של של המנורה, לוחות הברית, שופר, מגן דוד, עץ החיים, המזלות, ירושלים, תיבת נוח, יונה והדגה, מוטיבים מעולם החי והצומח וצורות גאומטריות מופשטות.
לשנה טובה
מקובל היה להוסיף כתובים בעברית מהמקורות. מגזרות הנייר שימשו לעיטור כתובות ולקישוט סוכות ודגלי שמחת תורה.

ופרוש עלינו סוכת שלומך

חשיבות מיוחדת נודעה למגזרות "המזרח", שנתלו על כותל המזרח כדי לכוון את המתפללים לעבר ירושלים. לכבוד חג השבועות נהגו לקשט את חלונות הבתים במגזרות מנייר לבן שכתוב בהן "חג שבועות הזה זמן מתן תורתנו”. מגזרות על חלונות מרובעים כונו ״שבועות’ל״ ומגזרות על חלונות עגולים ״רויזעלע״ (ורד ביידיש.בארץ מכנים אותן ״שושנתות״).

לשנה טובה תכתבו ותחתמו

מגזרות הנייר שצילומן מופיע כאן הן פרי יצירתו של האומן הדגול יעקב נאמן (1993-1908), שיצר מאות עבודות כאלה, כולן קשורות למקרא, לחגי ישראל, לירושלים ולתפילה. עבודותיו הוצגו במספר רב של תערוכות וסדנאות בארץ ובעולם ונמצאות באוספים של מיטב המוזיאונים והאוספים הפרטיים.
סוכות

כלתו, ציפורה נאמן, ממשיכה את דרכו. היא מקדישה את כל עיתותיה להחייאת האומנות הזאת והעברתה לדור ההמשך בארץ, באירופה ובאמריקה. 
שבתות למנוחה ומועדים לשמחה

*צילומי העבודות הן באדיבות ציפורה נאמן ziporan@gmail.com 
  


3 תגובות:

  1. תודה רבה לך לאה על הכתיבה והעריכה של הדף. שה טובה ומבורכת! ציפורה נאמן

    השבמחק
  2. מקסים האם יש כיום אפדרות
    אפשרות לרכוש סכין לייזר או מכשיר אחר שגוזר מגס
    מדוייק!

    השבמחק