יום חמישי, 30 בנובמבר 2017

מקדש או ארמון אדומי נחשף בחבל לכיש


שני המקטרים הפולחניים שנמצאו באחד מחדרי המבנה.
צילום: מיכל הבר, רשות העתיקות
מבנה מהתקופה ההלניסטית שאולי שימש כמקדש או כארמון אדומי נחשף במהלך חודש אוקטובר בחפירה שהתקיימה בחורבת עמודה אשר בחבל לכיש. מהארץ ידועים מבנים דומים בודדים בלבד. נראה שהמבנה פורק במכוון – יתכן שהאחראים לכך היו החשמונאים שכבשו את האזור.


המקטר הנדיר שנחשף בחפירות: בצד אחד נראה השור, בעוד בצד השני נראית דמות של בעל חיים אחר, יתכן סוס. צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות


באחד מחדרי המבנה נחשפו שני מקטרים - כלי פולחן בדמות מזבח קטן. אחד משני המקטרים עוטר בדמות שור, שנראה כיושב בחזית מקדש שלו עמודים מפוארים. זה ממצא ייחודי ונדיר מבחינת העיטור שלו. יתכן שהשור בפתח המקדש מסמל את אחד האלים להם סגדו האדומים. לצד המקטרים נחשפו גם כלי חרס עדינים, חלקם יובאו מאזור יוון, ובהם קערות צבועות, פכיות ונרות שמן.


כלי פולחן. צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות
באתר התגלו גם חללים תת קרקעיים רבים ובהם מתקנים שונים, כגון מחצבות, מקוואות, בתי בד וקולומבריה (שובכים קדומים לגידול יונים), וכן מחילות מסתור מימי מרידות היהודים ברומאים –  שבאחת מהן נמצא סיר בישול שלם מימי מרד בר כוכבא (132–135 לספירה).
התגלית החדשה אותרה בעזרת רחפן – אמצעי טכנולוגי שנכנס בשנים האחרונות לארגז הכלים של הארכיאולוגים; במסגרת מחקר ארכיאולוגי רחב המבוסס על סקר אווירי, צלמו הרחפנים את השטח שבין בית גוברין/מרשה בצפון ומושב אמציה בדרום והרחפנים הצביעו על קיומם של שרידים ארכיאולוגיים מגובה של עשרות מטרים. כך אותרו הרמזים לקיומו של המבנה ההולך ונחשף כעת בחפירה. 
בחפירה בחורבת עמודה, שמומנה ע"י ה-Beit Lehi Foundation ורשות עתיקות, השתתפו בתנאי שדה סטודנטים לארכיאולוגיה מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר אילן וקבוצה של מתנדבים מארה"ב.
חורבת עמודה הייתה בתקופה ההלניסטית אחת מיישובי הלווין החקלאיים של מרשה (היום גן לאומי בית גוברין), עיר הבירה של האדומים בתקופה ההלניסטית. האדומים התיישבו בשפלת יהודה במהלך המאה ה-5 לפנה"ס, והתערו עם האוכלוסייה היהודאית עם כיבוש אידומיאה על ידי החשמונאים  בשנת 112 לפני ספירת הנוצרים וגיורם הכפוי.

תגובה 1:

  1. כשאני שומעת על ממצאים ארכיאולוגיים עולה בי תהיה אילו מזכרות אנחנו מותירים אחרינו. נדמה לנו שאנחנו נזר הבריאה - אני אינני חושבת כך. לדעתי ככל שאנחנו ממציאים יותר אביזרים שיקלו עלינו את החיים, אנחנו מתקרבים אל קיצה של האנושות. על תרבות ימינו שום כוח בעולם לא יוכל לומר: "כי טוב" ולבטח לא "טוב מאד".

    השבמחק