יום ראשון, 9 בינואר 2022

גוי קדוש - תנ״ך ולאומיות בעידן המודרני

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

הוצאת כרמל

עפרי אילני ואבנר בן-עמוס (עורכים), גוי קדוש: תנ״ך ולאומיות בעידן המודרני, סדרת הספרים ״פרשנות ותרבות: סדרה חדשה״, הוצאת כרמל, ירושלים תשפ״א-2021, 378 עמודים

״גם הזהות המודרנית ביותר אינה יכולה לכונן את עצמה כנטולת עבר״ (מן הספר)

האדם הוא יש מפרש ופרשנותו משוקעת בכל פעילותו. הסדרה החדשה של ״פרשנות ותרבות״ הופכת את הפרשנות עצמה למושא מחקר. ואופיה בינ-תחומי. הספר שערכו ההיסטוריונים ד״ר עפרי אילני ופרופ׳ אבנר בן-עמוס עוסק בתנ״ך כטקסט מרכזי בשיח ובפרקטיקה הלאומית. הם מראים שגם בעולם חילוני יש לו תפקיד מפתח בכינונן של זהויות קולקטיביות ותודעה של ״עם נבחר״. בשתי המאות האחרונות הוא ניקרא שוב ושוב למלא תפקידים במישור הלאומי והפוליטי. הקובץ ״גוי קדוש: תנ״ך ולאומיות בעידן המודרני״ משלב בין הפרספקטיבה העולמית לבין המקרה הציוני ומראה כיצד הלאום המודרני עומד על אדני הטקסט העתיק.

לספר יש שלושה חלקים ומבוא מאיר עיניים בראשו.

חלק ראשון: תנ״ך ולאומיות בעולם

חלק שני: תנ״ך ולאומיות בישראל: חינוך ותרבות

חלק שלישי: תנ״ך ולאומיות בישראל: השדה הפוליטי.

כותבי המאמרים על פי הסדר הם חגי ארליך, עפרי אילני, ערן שלו, אלי אושרוב, יאיר אור, אורנה ועדיה, תמר למפרום, יעל זרובבל, טלי תמיר, רחל האברלוק, דוד אוחנה ולירן גורדון, מיכאל פייגה ויוספה רז. 

ציור העטיפה נבחר בטוב טעם: יצירתו החשובה של אפרים משה ליליין, משה על הר סיני, איור לספר שמות, 1908, הדפס אבן, אוסף מוזיאון ישראל, ירושלים. ליליין, הידוע כצייר הציוני הראשון, איחה ביצירתו זו בין דמותם של משה, גדול הנביאים, לבין בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת היהודים. הדימוי החזותי נועד לעיצוב התודעה: המנהיג האולטימטיבי  הוא האיש הקושר באישיותו את החזון והמעשה, את המקרא וציונות.

הספר שופע ידע ותובנות עמוקות. מומלץ בחום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה