ד“ר שלמה בכר, אוניברסיטת חיפה (בגמלאות)
"ויהיו העם כמתאוננים רע", במדבר יא 1
התקשורת משתעשעת בחיפוש הממצא// שיגדיר את תכונות הישראלי הממוצע.// 'הכי ישראלי' נעשה ביטוי די שכיח// ברטוריקה, בהומור ובתרבות השיח.//
השתלבנו גם אנו באופנה הכללית// למצוא תכונה אופיינית ישראלית.// ולאחר שספרים עתיקים סרקנו // ובסקרנות את תולדות היהודים סקרנו.// מצאנו, שבעת התהוות האומה// הוטמעה בה תכונה,// אופיינית, טיפוסית, שעד היום בה טמונה.//
היא נתגלתה מייד לאחר יציאת מצרים,// בתלונות על מחסור בלחם וּמים.//
אומנם, הכול ראו קודם את הפירוטכניקה ואת הלהטים// ואיך בעזרת השם, הושיעם משה באותות ובמופתים,// אבל אל מול המחסור במדבר החשוף.// נשכחו המופתים, הנס בים סוף.// ומקרב העם עלה קול מתלונן וחצוף// של כל השישים ריבוא ויותר.// קולות שלא חדלו פה אחד לקטר.// וכאילו כדי להרגיז את עצמם,// נזכרו, שבמצרים אכלו דגה בחינם// ועכשיו, ככתוב, יְבֵשה נפש העם.//
כי עם ישראל הוא לא פראייר, סתם כך.// הוא דורש לקיים את כל מה שהובטח.// ואם בַיד ומִיַד לא יינתנו לו מים וָלחם.// הוא אייֵם, שישוב למצרים, לשאת שוב עול עלי שֶכֶם.// ובזרוע נטויה וביד חזקה// הוא מכריז, שמגיעה לו זכות הזעקה.//
ולכן, כשבאירוויזיון, מקום ראשון המדינה לא השיגה.// או הקבוצה הלאומית הפסידה בליגה,// הגֶן מתעורר לִטרוניה תורנית,// והעם מגיש קובלנה קנטרנית// בכול אמצעי התקשורת, הכתובה והקולנית.//
עכשיו, משנמצא האופי של 'הישראלי הממוצע',// הוא מתנהג ממש בהתאם לממצא.// וגם על התקשורת הוא מקטר ומקטרג// ותובע את התכונה הזאת לשדרג:// שלסדרה הזוגית של פורים וכיפורים// יוסיפו יום שבתון: את 'יום הקיטוּרים'.//
עוד מקאמות מפרי רוחו של ד"ר שלמה בכר:
האטד וכבשת הרש
מחבלי קליטה לחבלי גאולה
וראו גם מאמרו:
הנאמנות כמפתח להבנת מגילת רות
האטד וכבשת הרש
מחבלי קליטה לחבלי גאולה
וראו גם מאמרו:
הנאמנות כמפתח להבנת מגילת רות
כמה נכון , העלתי הלינק לפייסבוק
השבמחקבהערכה,
עמי סלנט