יום רביעי, 29 בינואר 2014

האינטימיות האלוהית: אלוהים גר במחנה

פרופ' יהושע גתי, אוניברסיטת קייפ טאון, המכללה האקדמאית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב

פרשת תרומה - שמות כה 1 - כז 19
בפרשה תיאור מפורט ביותר של מבנה המשכן. איך הוא מורכב, מהם החלקים שלו,
The Tabernacle in the Wilderness; illustration from the 1890 Holman Bible

וכל פריט ופריט מוצג בפירוט מרבי. יש לשים לב לפתיחה: "וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה, מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי" (כה, ב). זוהי דמוקרטיה במיטבה. בני ישראל בונים את כלי המשכן היקרים בכספיהם הם, וכולם נוטלים חלק, כל אחד על פי רצונו ויכולתו. התנדבות מלאה שמביאה את כולם להשתתף בבנייה. כלומר, אין כאן אוצרות מאורגנים או נדבת לבו של ה', העם הוא המאפשר את הבנייה בתרומתו, כי המשכן הוא של כולם, של העשיר ושל העני.

בני ישראל בונים משכן לאלוהים שישכון בקרבם: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ, וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (כה, ח). אלוהים הולך לפני המחנה במדבר ומנחה אותם יומם ולילה. עתה אלוהים ישכון בקרבם. העם ישכון בביתו ולאלוהים יהיה בית. אלוהים ירד ממרום וישכון בתוך ישראל, שכבר התנחל בארצו, במקדש שיבנו לו, והוא יהיה אפוא בתוך העם. יש תחושה של שותפות, תחושה של אינטימיות. הוא בקרבנו. 

מהות היחסים עם אלוהים משתנה אפוא עם הקמת המקדש והמשכן. הוא כבר לא בורא, הוא כבר לא מוביל, אלא הוא גר בתוך העם. העם כאילו התקרב לאלוהים. חי אתו. וזו משמעות החיים בארץ עם משכן ומקדש. בארץ העם ייחשף ויעמוד ברשות עצמו. אלוהים יהיה בקרבו ויגיב על התנהגות העם על פי מה שהתווה לו בחוקים.

מתוך: י’ גתי, חוזרים לתנ"ך: פרשת השבוע של כולנו והוראת המקרא, ירושלים 2013

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה