יום שני, 4 במרץ 2024

מטבע ועליו השם "אלעזר הכהן" בכתב עברי קדום, התגלה במדבר יהודה

מטבע אלעזר הכהן. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

מטבע ברונזה שמתוארך לשנת 132 לספירה, היא השנה הראשונה של מרד בר כוכבא, התגלה בשמורת הטבע מצוק ההעתקים. בצידו האחד של המטבע מוטבע עץ התמר, ומשני צידי גזע העץ מופיע הכיתוב "אלעזר הכהן" ובצידו השני של המטבע מופיע אשכול ענבים וסביבו הכיתוב "שנה אחת לגאלת ישראל". כל הכיתובים הם בכתב עברי קדום. בנוסף לו התגלו שלושה מטבעות נוספים מימי המרד, הנושאים את השם "שמעון".

מטבע אלעזר הכהן. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

קיימות מספר השערות ביחס לזיהויו של אלעזר הכהן, ששמו מופיע על המטבע. לפי אחת ההשערות מדובר ברבי אלעזר המודעי - תנא בן תקופתו של רבי עקיבא, ומתלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי. לרבי אלעזר המודעי היה, ככל הנראה, תפקיד דתי מרכזי בזמן מרד בר כוכבא, והוא ישב בעיר ביתר – מקום מושבה של מפקדת המרד. בתלמוד נכתב כי רבי אלעזר המודעי מצא את מותו בעיר ביתר, ככל הנראה בימי המרד (ירושלמי, מסכת תענית פרק ד' הלכה ה').

המטבע התגלה במסגרת סקר מערות מדבר יהודה שמנהלת רשות העתיקות בשיתוף עם משרד המורשת וקצין מטה ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, שמטרתו להגיע לאוצרות הקדומים במדבר לפני שודדי העתיקות.

בין התגליות שנחשפו במדבר במסגרת הסקר, נמצאו חלקים ממגילת תרי עשר, חרבות ברזל נתונות בנדן מהתקופה הרומית, הסל השלם הקדום בעולם ועוד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה