יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

יאיר זקוביץ, יעקב - הסיפור המפתיע של אבי האומה


ספרו של יאיר זקוביץ, יעקב - הסיפור המפתיע על אבי האומה (הוצאת דביר, אור יהודה תשע"ב 2012), חוקר את המסורות המקראיות על יעקב מסיפור לידתו (בר‘ כה 26-19) ועד הסיפורים על מותו וקבורתו (מט 33-נ 14). ’יעקב, האחרון באבות האומה, אביהם של שנים-עשר בנים ובת, ניצב בצומת דרכים המעביר אותנו מחייה של משפחה קטנה לחייו של עם גדול. המסורות המגוונות המבטאות ומשרתות מניעים ממניעים שונים, והפסיפס עתיר הצבעים הנוצר מחיבורן זו לזו ילמדנו כיצד דווקא מעשיו, מחדליו והחשבון שבא איתו אלוהים בעטיים, משרתים את התכנית האלוהית הגדולה של הפיכת יעקב לישראל, לאביו של עם ישראל‘ (עמ‘ 18).

סיפור תולדות יעקב בתורה הוא פרי מעשה עריכה אמנותי. ’מלאכת הפסיפס ראויה מאד לעיון ולהתרשמות כמות שהיא‘, כותב זקוביץ, ’שהרי יוצרה הפך את אוסף האבנים ליצירה, לשלמות, המבטאת את עולמו הרעיוני ואת אופן תפיסתו שלו את הדמות... אך לביוגרף תהיה תועלת אם יעיין בשלבים הקודמים של העבודה, החל באיסוף האבנים הבודדות. אלה קיבלו את דמותן בתקופות שונות, במקומות שונים ומשקפות זרמים אידאולוגיים מגוונים‘ (עמ‘ 15). יעקב כידוע אינו יכול לשמש מודל לאישיות מוסרית ובכל זאת הוא הפך לאבי האומה. הכיצד? כי במעשה הפסיפס פעלה על עיצוב דמותו מקבילית כוחות: הצגת חטאים ועונשים מידי שמים מכאן, וניסיונות לעידון, לביקוש אחר נסיבות מקלות, ולשיפור תדמית מכאן‘ (עמ‘ 182). 
פרופ' יאיר זקוביץ
זקוביץ משתמש במתודת ’הארכאולוגיה הספרותית‘ שפיתח כדי לחשוף את שלל המסורות על יעקב עד שלב היצירה בעל-פה שקדם להעלאתן על הכתב. בשלב זה, הוא כותב, דומה שהסיפורים ’על נוכל ערמומי המרמה ומצליח גרמה קורת רוח בקרב השומעים, אך ההקשר, במסגרת כתבי הקודש, חייב עידון ושינוי של המסורת‘ (עמ‘ 183).  ’סיפור חיי יעקב לא הועלה על הכתב רק כדי לספר בפשטות מה היה, ולגלות עוד טפח מתולדות האומה הצעירה. מן המפורסמות הוא שלכל היסטוריון שש עיניים: בשתיים יסתכל לעבר, בשתיים להווה ובשתיים לעתיד. סיפורי חייהם של גיבורי המקרא נכתבו כדי ללמד ולחנך את דורם של הכותבים ואת צאצאיהם וצאצאי צאצאיהם‘. (עמ‘ 186-185). ’למרות הפן המעיק באופיו של יעקב והענשים המוטלים עליו, המטילים צל ארוך וכבד על העתיד, יש בסיפור חיי יעקב צד מעודד: אלהים אינו מסיר חסדו מיעקב, וההבטחה שניתנה לאבותיו לזרע וארץ חוזרת וניתנת לו... התנהגותו הנלוזה לעתים לא תמנע את הגשמתה של התוכנית האלוהית.‘ (190-189).
בספר עשרה פרקים והם עוסקים בין השאר, במאבקי הבכורה, בעורמת יעקב, בחלומו ובנשותיו ובבניו.
* הספר ראה אור בימים אלה גם באנגלית:  Yair Zakovitch, Jacob: Unexpected Patriarch

ראו ראיון עם פרופ' זקוביץ, יש לי אינפוזיה קבועה לתנ"ך
ראו גם: אלון שועה-חיים, נער שני האקדחים כותב על מלאכים


תגובה 1:

  1. תודה שהפנית את תשומת לבנו כמורים לכך שניתן להיעזר בספר להוראה בתיכון. בהחלט נעשה בו שימוש.

    השבמחק