יום חמישי, 31 באוקטובר 2013

עמנואל טוב, ביקורת נוסח המקרא, מהדורה שנייה מורחבת ומתוקנת

פרופ' עמנואל טוב, ביקורת נוסח המקרא, מהדורה שנייה מורחבת ומתוקנת, מוסד ביאליק, ירושלים תשע"ד
כל המעמיק בלימוד המקרא נדרש בצורה כלשהי לנתונים טקסטואליים, ואלה נמצאים במגילות עבריות קדומות, בכתבי־יד עבריים מימי הביניים או בתרגומים עתיקים. חשיבות מרובה נודעת למגילות עבריות מקומראן שליד ים המלח ולתרגום השבעים היווני, אך החשוב מכולם הוא נוסח המסורה המוכר מתוך מקורות רבים מימי בית שני ומימי הביניים. מקורות אלה ואחרים, בעברית ובתרגום, מוצגים בספר זה בהרחבה. נוסח המסורה, המיוצג בכל מהדורות המקרא, יישאר לעולם המקור המרכזי ללימוד המקרא, אך ספר זה יציג בהרחבה גם את המקורות האחרים. בין היתר ימצא בו הקורא דיון בשאלה כיצד להתייחס לריבוי ההבדלים בין המקורות השונים של נוסח המקרא.

ספר זה גם מתאר את התהליך הארוך של העתקת ספרי המקרא ומסירתם וכן את התהליכים שיצרו סוגים שונים של הבדלים בין הטקסטים. נעשה ניסיון לעמוד על ערכם ההשוואתי של הבדלים אלה בין המקורות. שפע של דוגמאות, טבלאות ולוחות מעשירים את הדיון.
כ"ד שנים חלפו מאז פרסום המהדורה הראשונה של ספר זה (1989) ובתקופה זו חלו שינויים רבים בהבנת תחומי משנה רבים בביקורת נוסח המקרא. רוב התחומים של חקר הנוסח יונקים עתה מן המידע שבמגילות מדבר יהודה שפורסמו בינתיים במלואן. באותה תקופה גם הופיעו מחקרים טקסטואליים רבים מאד. מבנה הספר לא השתנה, אך נוספו חלקי פרקים וסעיפים. השינויים העיקריים, ובהם הוספת "הסבר מונחים ומושגים", "מדריך דידקטי קצר" והוספת הפרק העשירי ("כלים ממוחשבים לחקר ביקורת הנוסח"), נמנו בהקדמה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה