יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

כתב קללה עתיק מלפני 1700 שנה התגלה בחפירות רשות העתיקות בעיר דוד

בחפירות ארכיאולוגיות שמנהלת רשות העתיקות בחניון גבעתי שבעיר דוד במימון ידידי עיר דוד,  התגלתה לאחרונה לוחית עופרת מגולגלת הנושאת כתובת ביוונית. זוהי לוחית מאגית נושאת קללה, שנכתבה ככל הנראה ע"י קוסם/מכשף מקצועי.

לדברי ד"ר דורון בן עמי ויאנה צ'חנוביץ, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "הלוחית התגלתה באחד מחדריו של בניין עצום מימדים מהתקופה הרומית, שנחפר באתר במהלך השנים האחרונות. 
הבניין, שהוקם במרוצת המאה השלישית לספירה בקצה הצפוני של שלוחת עיר דוד, חרב ברעידת האדמה שפקד את האזור בשנת 363 לספירה, כפי שהעידו המטבעות הרבים שנמצאו בינות למפולות קומתו השנייה. בתוך עיי המפולות שנחפרו בפינתו הצפונית-מזרחית נמצאו שלל חפצים בני התקופה, הכוללים, מלבד לוחית העופרת הנדונה, גם כמות רבה של רעפים המוטבעים בטביעת הלגיון העשירי שחנה בעיר לאחר חורבנה בשנת 70 לספירה, חפצי עצם ושנהב, צלמיות חרס וממצאים נוספים המעידים על תרבותם החומרית העשירה של תושביו. שרידי פרסקאות (טיח צבעוני) שנמצאו במפולות הם עדות להיותם של קירות הקומה השנייה מעוטרים בצבע בדגמים גיאומטריים וצמחיים. 

לוחית עופרת, שדמתה בעת גילויה לצינורית קטנה, נשלחה לצורך פתיחתה למעבדות רשות העתיקות. היו אלה עיניה של המשמרת לנה קופרשמידט שחזו לראשונה - מאז נכתבה וגולגלה לפני כ- 1700 שנה, בכתב העתיק. זאת, לאחר ששקדה ימים רבים על פתיחתה. צריך היה סבלנות ברזל לפתיחתה של לוחית העופרת – שהרי כל ניסיון לפתיחתה המהירה עלול היה לגרום לנזק בלתי הפיך לכתובת. לכשנפתחה הלוחית הסתבר כי היא במצב השתמרות מעולה, וכוללת כתובת ביוונית המכסה את כל פני צידה האחד בעוד גב הלוחית חלק. 
הטקסט כתוב בכתב רהוט, וניכר כי לא נכתב ע"י קירילה עצמה, אלא ע"י קוסם מקצועי שנשכר על ידה - כך עולה מניתוחו של ד"ר רוברט דניאל מאוניברסיטת קלן שבגרמניה, מומחה בעל שם עולמי בתחום, אליו נשלחה הלוחית לקריאה. הכתובת שוטחת את הכישוף שמבקשת להטיל אישה בשם קירילה על אדם ששמו יאניס, ככל הנראה בעקבות מחלוקת משפטית שמהותה אינה ברורה. לשם כך, היא קוראת לעזרתם של אלי השאול ביניהם פלוטו, הרמס פרספונה, ואף האלה המסופוטמית ארשכיגל נדרשת למשימה. 
"הכיתי ומסמרתי את הלשון, העיניים, הזעם, החרון, הדחייה/סחבת וההתנגדות של יאניס" – כך קירילה בקטע אחד של לוחית הקללה המאגית. יתכן ויש לפנינו תיאור מטפורי של פעולות שנוקטת קירילה שמטרתן להעניק לה שליטה על יריבה המשפטי. בה-בעת אין לפסול את האפשרות כי כתיבת הטקסט על הלוחית  לווה, פשוטו כמשמעו, בהכאה בפטיש ובמסמרים שביצעה קירילה על דמותו (?) של יאניס – מעין טקס וודו קדמון.
את הלוחית הטמינה קירילה במקום המזוהה עם יאניס זה – ולפיכך יתכן והחדר בקומה העליונה שבתוך עיי חורבותיו נתגלתה הלוחית היה מקום מגוריו. לחילופין, יתכן ובפינתו זו של המבנה הרומי שכן אולם משפט, בו התנהל משפטם של קירילה ויאניס. ככל הנראה, הטמינה קירילה את החפץ זמן לא רב קודם להרס המבנה, ברעידת האדמה שלאחריה ננטש הבניין ולא נושב עוד. 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה