יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

בראשית א' כספרות (גם) לילדים

מיריק שניר, סופרת ילדים

קדיה מולודובסקיה אמרה: "ספרות ילדים אינה קיימת למעשה בעולם. יצירה שיש בה חן ודמיון ותום במדרגה כזאת שהיא יכולה להיות מובנת גם לילד, הרי היא נעשית ממילא ספרות ילדים".
'בראשית ברא' של מיריק שניר
 פרק א בבראשית הוא בעיניי ספרות כזאת. אני משוכנעת שפתחו את התנ"ך עם הסיפור הזה מתוך הנחה נכונה בעיניי, שזה הסיפור הראשון שראוי לספר לקהל המגוון שהכיל גם ילדים. זאת התשתית. כדי שאפשר יהיה בכלל לספר ולשמוע סיפור ולהבין אותו, צריך בראשית לכונן שפה משותפת. לקרוא בשמות לדברים. בדומה לכך, אנחנו מתחילים לספר לילדים עם ספר שהוא בעצם מילון מאויר של הדברים שקיימים בעולמם. כדור. ציפור. בית וכד'. זה בסיס הכרחי ליכולת לספר דברים מורכבים יותר בהמשך. (אגב, מדבריה של קדיה אני מסיקה שלדידה אין ערך לספרות המיועדת לילדים בלבד. אני מסכימה איתה.)

גם מהמבנה של הסיפור הראשון במקרא אפשר להסיק שנכתב כך שיתאים גם לילדים. זו יצירה שבמרכזה שישה בתים שבתוכם אלמנטים החוזרים על עצמם. כל יום מתחיל ב"ויאמר אלוהים" ומסתיים ב"ויהי ערב ויהי בוקר..." ובתוכו המשפטים החוזרים: "ויהי כן" "וירא אלוהים כי טוב". זהו מבנה אופייני לספר שנועד למשוך ילדים, ולעזור להם לעקוב אחר הסיפור וגם להצטרף אליו בפזמון החוזר. והרי זה מה שהכי מושך אותם לסיפור, היכולת לקחת חלק בסיפורו, לקחת חלק בשיח התרבותי, להרגיש בעלי ערך.
מה היא המילה הראשונה שרוב הילדים אומרים? אור. אם עוברים על שבעת ההפכים מן הסיפור: חושך אור, ארץ שמים, יום לילה, ערב בוקר, מעל מתחת, גדול קטון, זכר נקבה (בן בת) מגלים שכולם מיצגים עניינים ראשוניים ומשמעותיים ביותר בעולמו של הילד. בנוסף, כל כך מתאים בעיניי לספר לילדים על עולם שכולו טוב, כמו תום הילדות.
'בראשית ברא' של מיריק שניר
הסיפור הזה לא גבוה מדי לילדים. לפני כשבוע, בעת שקראתי לנכדיי סיפור בהמשכים, (רחוק מאוד מהמקרא...) לפתע עצרה אותי נכדתי בגיל כתה א מקריאתי ואמרה: "אם אלוהים אמר את מה שהוא בורא, אז קודם הוא ברא את המילים". כל כך התרגשתי לקבל עוד הוכחה שהנושא אכן רלוונטי ומעסיק אותה והיא מסוגלת לעסוק בו ברמה כל כך גבוהה, ובעצם כיוונה למדרש ולקבלה.
מי הוא גיבור הסיפור הזה? יש בסיפור "בראשית ברא" דמות שמחוללת את כל מה שקורה, היא בעיניי הגיבור הראשי, אלוהים, ונראה לי שהילד הרך חש הזדהות עצומה איתו ובכך גם הוא הופך לגיבור הסיפור הזה. מה שעובר על אלוהים הבורא עולם, עובר עתה גם עליו, הבורא את עולמו. החל מן התהיה ובהיה, דרך גילוי האור. ההבדלה בין אור לחושך. למעלה ולמטה... וכן הלאה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה