יום שישי, 1 בנובמבר 2013

השושלת ממשיכה: יצחק הצבר - בראשית כה 19- כח 9

פרופ' יהושע גתי, אוניברסיטת קייפ טאון, המכללה האקדמאית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב

פרשת  תולדות
אנו מתרכזים עתה בבנו של אברהם, נושא לפיד השושלת, הוא יצחק.
ועוד הערה לגבי יצחק מסוף הפרשה הקודמת, שמצביעה על אופיו: "וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ" (כד, כז). הרבה אמוציות גלומות כאן: יצחק מתאבל על מות אמו והוא מביא את אשתו החדשה אל אוהל אמו, ועם בואה הוא ניחם על אמו והוא – כך נאמר – אוהב את אשתו, רבקה. אלו הן הבעות לא אופייניות למקרא, השופכות אור על דמותו הרגשנית התלויה של יצחק. סופר על מותו של אברהם שנתן את כל רכושו ליצחק, ובכל זאת יצחק מתאבל על אמו ויחסו לאביו לא הוזכר. מה שלא הוזכר חשוב, מכיוון שהוא מבהיר נקודות עלומות. האם היחס הרגשי המיוחד לאם נעוץ בטראומת העקדה?

מהפרשות הכרוכות ביצחק נעלה את עניין הירידה מהארץ. גם בזמנו של יצחק הייתה בצורת, ומהלכיו של יצחק משמשים מופת לאנלוגיה בינו לאברהם. ואמנם, כאברהם בשעתו, גם יצחק שם פעמיו למצרים. אבל התערבות אלוהים באה לפני הירידה, בצירוף חידוש ההבטחה. ויצחק נשאר בגרר (תחילת פרק כו). יתחוור שיצחק הוא היחידי מהשלישייה המייסדת, המונה את אביו ובנו יעקב, שיישאר כל העת בארץ. אברהם איננו יליד הארץ, אבל ירד ביוזמתו למצרים בעת הרעב בארץ, יעקב יימלט מהארץ מפחד אחיו עשיו, ושם יישא לו אישה, ואילו יצחק נשאר. אשתו רבקה הובאה אליו. יצחק "הצבר" מצליח בכל אשר הוא עושה והוא בעל רכוש רב. הוא גם מתגלה כאיש נוח, ותרן, שאינו שוחר קרבות, וכאשר דוחקים אותו מבאר אחת הוא זז וחופר באר אחרת. הוא סובך בהונאה בעניין הבכורה עת הוטעה, ויעקב ולא עשיו הוא שזכה בברכה האמיתית "הטובה". 
קשה להתעלם מכך שיעקב זכה בבכורה במעשה מרמה. לפי התיאורים יעקב מתאים יותר להמשיך את השושלת, אבל בכל זאת מדובר במרמה. אפשר אולי להבהיר זאת בכך שגולגלו הדברים שיעקב יזכה, והמרמה מוסיפה נופך של דרמטיות לסיפור. ועם זאת, חרף ההתפתחויות החיוביות, אנו נותרים כאן עם טעם מר. מי הוא יעקב? נמשיך לעקוב אחריו בפרשות הבאות.

מתוך: י’ גתי, חוזרים לתנ"ך: פרשת השבוע של כולנו והוראת המקרא, ירושלים 2013



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה