יום שני, 6 באוגוסט 2018

נחשפו שרידים מבית הכנסת הגדול של וילנה שחרב בשואה


שרידי בימת בית הכנסת הגדול מתחת לרצפת בית הספר שנבנה מעליה
בית הכנסת הגדול של וילנה, נבנה במאה ה -17 בסגנון הרנסנס-בארוק, ושכן במרכז קהילתי גדול. הוא היה מרכז התנועה היהודית הליטאית, אשר כלל 12 בתי כנסת ובתי מדרש, מקוואות, בנין מועצת הקהילה, דוכני בשר כשר וספריית "שְטרָאשוּן". שם פעלו בתי המדרש של הרב אליהו, הגאון מווילנה, ועוד. לאחר מאות שנות פעילות, עם חורבנה של קהילת וילנה היהודית בשואה, נבזז ונשרף המקום הקדוש ליהודי ליטא על ידי הנאצים, שרידיו נהרסו כליל בידי השלטונות הסובייטיים, ובשנות החמישים של המאה ה-20 נבנה שם בית הספר.


מקווה הגברים בבית הכנסת הגדול
מתחת לרצפות בית הספר הזה חשף לאחרונה (יולי 2018) צוות ארכיאולוגים ישראליים, ליטאיים, ואמריקניים חלק מבימת בית הכנסת הזה. זו הבימה, אשר ממנה הוקראה התורה לקהילת וילנה במשך 300 שנים עד שנחרבה. לפי תמונות מהתקופה הבימה היתה מבנה דו קומתי שנתמך על 12 עמודים דמויי שיש. בחפירה נמצאו שברים של עמודים אלו. כמו כן, נחשף כעת לראשונה הקיר החיצוני המאסיבי של בית הכנסת הגדול, וכן חלקים גדולים מקירות בית המרחץ ומקווה הגברים שקושט באריחים צבעוניים.


מודל בית הכנסת הגדול

זוהי עונת החפירה השלישית של צוות רשות העתיקות, אגודת מורשת התרבות הליטאית, קרן רצון הטוב, והקהילה היהודית בליטא בבית הכנסת הגדול בווילנה ובשולוהוף (חצר בית הכנסת).

* 
צילומים: יוחנן (ג'ון) זליגמן, רשות העתיקות


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה