יום שני, 8 באפריל 2019

ספרה של דיקלה לאור: נשים בתנ״ך ובנופי הגולן

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית
*התצלומים באדיבות הצלמת. להגדלת התצלומים - הקליקו עליהם. 

דרורים הוצאה לאור

בימים אלה ראה אור אלבום יצירותיה של האומנית דיקלה לאור, נשים בתנ״ך ובנופי הגולן, ירושלים תשע״ט 2019, דרורים הוצאה לאור, 172 עמודים. הספר כולל מאמר של פרופ׳ יאיר זקוביץ על נשים בתנ״ך ועל נשים בתצלומיה של דיקלה לאור, ומאמר של פרופ׳ אביגדור שנאן על נשות המקרא במדרש. 

לאור היא משוררת המצלמה הקוראת באופן פיוטי רגיש מאין כמותו את נשמת הנשים המיתיות-ארכיטיפיות של התנ״ך. חלקן בולטות, כמו רבקה, מרים, פלגש בגבעה, אביגיל, מלכת שבא, איזבל, רחל ולאה, שפרה ופועה, רות ונעמי, בנות לוט, בת פרעה, בת יפתח ובת שבע, וחלקן פחות, כמו שרח בת אשר, אשת איוב ובנותיו ואפילו אהלה ואהליבה מנבואת יחזקאל. 

חנה אם שמואל

לאור מציגה את הנשים בנקודות צומת בחייהן, בעת פיתוי, לידה, אמהות, רעות, ריקוד, שמחה ואבל. צילומיה אינם נכנעים לקלישאות, תפוחי עץ הדעת בצילום שלה אינם אדומים, ואינם נכנעים לקונוונציות מתולדות האומנות המציגות למשל גם את אדם בסצינת התפוח בגן העדן.  (אעיר בסוגריים שבסיפור המקראי אין תפוח...). בכלל, אין בצילומיה גברים בוגרים. רק אמהות עם בניהן הצעירים, מגוננות ואוהבות - יצחק הנער ליד שרה, הגר ובנה, ציפורה המלה את עורלת בנה או האלמנה מצרפת ובנה הגוסס. עולמה הוא עולם נשי ׳נטו׳, המשוחרר מהכבלים הפטריארכליים. לא עוד נשים מקראיות דמויות הבדואיות שבאוהל. נשותיה אינן כבולות לאוהל וליתדותיו ולמלאכות הבית המפרכות. אלה נשים שבחוץ - מחוברות לאדמה, לצומח ולבעלי החיים (הנחש הענק, החמור, הסוס והכלב). בעניין בעלי החיים, אי אפשר שלא להתפעל מהמאמץ להביא לסצינת חוה ועץ הדעת נחש חי השוקל לא פחות משבעים ק״ג! 

הספר הפתוח. דפים נפתחים

לאור מציגה בצילומיה פרשנות אישית, מעמיקה ונועזת לטקסטים המקראיים. היא מביימת את הסצינות עם דוגמניות שאותן היא מלבישה בבגדים נשיים, ארוכים, עשירים, מתנפנפים ואוורירים, המעניקים להן אצילות, מלכותיות, רוך ועוצמה. הצבעים העזים של בגדי הנשים על הרקע המעורפל-אגדי של הרי הגולן יוצרים מעין שילוב בין סגנון הציור התנ״כי האירופאי של ימי הביניים ותקופת הרנסנס לבין האופי הנופי המקומי-ישראלי בן זמננו. אין אצלה עירום נשי. חוה שלה לבושה בלבן עדין מלאכי (לא ערומה כמו בקליסיקה של האומנות). הצילום מבליט את יופין החיצוני והנפשי של הנשים, וגם מעניק לנשות המקרא רעננות נשית מודרנית. הקומפוזיציות מדוייקות, והצילום ברמה טכנית מקצועית גבוהה ביותר.

יעל

אין ספק, השג אומנותי אדיר ונדיר. 





תגובה 1: