יום רביעי, 15 בנובמבר 2023

על ספרו של יוסף באו - ברית מילה

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית



יוסף באו, ברית מילה: על דברים על-דבר דברים, תל אביב מהדורה ראשונה 1987, מהדורה שביעית 2018, 250 עמודים + שני עמודים שכתבו בנותיו, הדסה באו וצלילה באו-כהן + שלושה תצלומים של יוסף באו - אחד מהם עם רעייתו רבקה באו משנת 1956, ״הזוג שאת חתונתם מראים בסרט ׳רשימת שינדלר׳ ״, ובסוף הספר ׳מכתב לקורא׳ שיוסף באו כתב אחרי הוצאת הספר בשנת 1987. עיצוב העטיפה והציורים - יוסף באו. הספר יצא בהוצאת ״בית יוסף באו״ בתל אביב.

יוסף באו היה יוצר פורה ביותר. הוא פירסם עוד 11 ספרים. ספרו ״שנות תרצ״ח״ יצא לאור גם בתרגום לפולנית, אנגלית, סינית וספרדית.

ספרו ׳ברית מילה׳, הוא הצהרת אהבה לוהטת ללשון העברית, והוא נפתח בהימנון לעברית שמביע את ההתפעמות מנס תחייתה:

׳היום / ואותן המלים / שכאילו תפורות היו / בחוטי שגב ופתוס / על-פי מידות מלכים ונביאים, / משחקות עם ילדים ברחוב… / וצומחות תחת גגו / של כל ישראלי / במולדתו שקמה לתחיה׳ (עמ׳ 8).

יוסף באו הוא מאהב נלהב לא רק של מילים וצירופי לשון עבריים אלא גם של האותיות העבריות, ולא רק של האותיות אלא אפילו של סידרן האלפביתי. למשל הוא אומר על המילה ׳אמת׳. האמת מבטאת יציבות, וזה מתבטא בכתיב שלה. הרי ראשיתה של מילת ׳אמת׳ באות הראשונה באלפבית (א׳), סופה באות האחרונה באלפבית (ת׳), ואמצעה באות המרכזית של האלפבית (מ׳). האמת היא על כן יציבה, וזה בהבדל מה׳שקר׳ שמורכב משלוש האותיות האחרונות של האלפבית…

מילה עשויה לשמש ליוסף באו זרז לפירוש מדרשי מרתק. למשל המילה ׳דרדר׳ המופיעה בעונש לאדם בסיפור גן העדן. הזוג האנושי הראשון מגורש מגן העדן הפורה למרחב שבו האדמה תצמיח לו קוֹץ וְדַרְדַּר (בראשית ג, יח). וכך כותב באו: ׳אדם ואשתו נכשלו בתור שומרי גן-העדן, מפני שלא צייתו להוראותיו של מעבידם… ׳ ואז הם ׳התדרדרו׳ עד כדי כך שהיו נאלצים - בלית ברירה - לעבוד את האדמה הארורה, המצמיחה רק קוצים ודרדרים׳ (עמ׳ 48).

באו גם מוצא בסיפור תובנות ולקחים להווה ולעתיד גם יחד. בסיפור גן העדן הרי כתוב שהבורא אמר לאדם: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ: כִּי, בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ--מוֹת תָּמוּת (בראשית ב, טז-יז), אבל הנחש כידוע סתר את דברי הבורא ואמר לאשה: לֹא-מוֹת, תְּמֻתוּן. כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע (ג, ד-ה). על זה אומר יוסף באו, שהיום אנו יודעים שהנחש צדק, והאכילה מעץ הדעת טרם הסתיימה. האדם עוד אוכל ואוכל את הידע עד שהגיע למצב שבעזרתו הוא מסוגל לשנות יסודות של שבעת ימי בראשית, ואם ירצה, הוא יוכל אפילו להחזיר את הארץ למצב של תהו ובהו. ואז הוא יחדור עם אקדח בידו ללשכתו של הבורא וידרוש את בעלותו על העולם! (עמ׳ 147).

ספרו של יוסף באו, ברית מילה, הוא אוצר יקר של ידע, חכמה, הומור, שנינות וחן. לפיכך הספר מומלץ גם לגדולים וגם לקטנים שרוצים להיות גדולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה