יום רביעי, 16 בינואר 2013

הארכיון הארכיאולוגי של ארץ ישראל נסרק ועולה לרשת

תוכנית מורשת במשרד ראש הממשלה: המידע מהווה תשתית עיקרית למחקר הארכיאולוגי של 100 השנים האחרונות
רשות העתיקותננגיש את המידע הנדיר לציבור הרחב בארץ ובעולם


תמונה מתוך הארכיוןירושלים בשלגצילום פנורמי משנת 1941

הארכיון הארכיאולוגי של ארץ ישראל, המנוהל ע"י רשות העתיקות והמרכז את הנתונים מפעילות כל הגופים הארכיאולוגיים בארץ, ממוחשב ובימים אלה עולה לרשת. זאת, במימון משותף של תוכנית מורשת במשרד ראש הממשלה – "ציוני דרך", ורשות העתיקות. ראשיתו של הארכיון המדעי במחלקת העתיקות הבריטית, המשכו באגף העתיקות הישראלי, ורשות העתיקות מטפלת בו היום תוך השקעת מחשבה ומשאבים רבים.

השלב הראשון, המכיל עשרות אלפי מסמכים, צילומים, מפות ותכניות מהשנים 1919-1948 מעכו ומירושלים, כבר ניתן לצפייה ברשת בכתובת www.iaa-archives.org.il. חומרים אלה נכתבו ברובם בשפה האנגלית.

העלאת החומרים הישנים ויקרי הערך לאתר, דרשה היערכות מיוחדת. לצורך סריקת החומרים, שכרה רשות העתיקות את שירותי חברת 'אימג'סטור מערכות'. זאת מאחר שמדובר בחומר ארכיוני עדין ורגיש במיוחד, אשר לא ניתן לסריקה בציוד תעשייתיאלא רק באופן פרטני וידני. המסמכים בארכיון כוללים טקסטים, תצלומים, מפות, תוכניות וכדו', וזאת על גבי מגוון רחב ביותר של סוגי נייר.

 לדברי מזכיר הממשלה צבי האוזר וראובן פינסקי מנהל תוכנית מורשת במשרד ראש הממשלה "הארכיון המנדטורי מהווה תשתית עיקרית למחקר הארכיאולוגי של 100 השנים האחרונות. תוכנית זו כחלק מפרויקט רא"י - רשת ארכיוני ישראל לסריקה ודיגיטציה של החומרים הנמצאים בארכיונים- תסייע להנגיש אוצרות ידע אלה לקהל הרחב ובכלל זה לחוקרים בכל הארץ והעולם". 

לדברי ד"ר עוזי דהרי, סגן מנהל רשות העתיקות: "חשיבותו המדעית של הארכיון לא תסולא בפז, והוא היחידי מסוגו בארץ ובעולם. בישראל מוכרים ומוכרזים כ- 30,000 אתרי עתיקות, המהווים את המורשת התרבותית שלנו - הנכס הגדול והחשוב ביותר של מדינת ישראל. הרשות מכריזה, מטפלת, סוקרת וחוקרת את אתרי העתיקות במדינה. אחד ממרכיבי הפעילות הרבים של הרשות הוא הניהול וההפעלה של הארכיון מדעי. רשות העתיקות החליטה להעביר את הארכיון למדיה הדיגיטאלית, על-מנת להפיץ את המידע בעולם". לצורך כך נסרק כל המידע, ונעשה "מיפתוח" שלהם, על-פי כללים שמתאימים לצרכים המחקריים". 

לדברי אפרים רייך, מנכ"ל אימג'סטור מערכות - "אנחנו גאים באפשרות שנתנה לנו רשות העתיקות לקחת חלק משמעותי בשמירת המידע החשוב הזה לציבור. חברת IMAGESTORE חרטה על דגלה את נושא רתימת הטכנולגיה ההי-טקית לטובת הנגשת מאסות אדירות של מידע, שהיו עד לאחרונה אגורים בספריות וגנזכים ללא נגישות מספיקה למשתמש המצוי. אנו בטוחים כי עבודה זו תסייע לשמור חומר חשוב וארכיוני זה למעננו ולמען הדורות הבאים".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה