יום שלישי, 14 בפברואר 2017

האם הצבע הכחול נזכר במקרא?

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


גוונים של כחול
איזה מהצבעים הבאים אינו נזכר במקרא? אדום, שני, ארגמן, תכלת, שחור, ירוק, כחול, לבן וצהוב? התשובה היא כמובן, כחול. הנביא יחזקאל מדמה את ישראל לאשה מתקשטת ואומר עליה: ‏רָחַצְתְּ כָּחַלְתְּ עֵינַיִךְ וְעָדִית עֶדִי (כג 40). מה פירוש כָּחַלְתְּ עֵינַיִךְ? 'כחלת' בא מן 'כוחל' (באכדית גוחלו, בארמית ובערבית - כחל), שהוא מן אבקה לאיפור העיניים בצבע כהה, קרוב לשחור. 'התכלת' שבמקרא (שמ' לה 23; לו 8, 35 ועוד) אינה הכחול הבהיר שבעברית החדשה אלא צבע שהופק מחלזונות שבחופי הים התיכון (גוונים שונים של כחול-סגול). אין במקרא מילת צבע למה שקוראים היום בעברית 'כחול'. 
ובלשון חז"ל? ייתכן שהכתוב הבא מעיד על אי הבחנה בין תכלת, כחול וירוק שקיימת בעברית החדשה: "מגיד שתכלת דומה לים וים דומה לעשבים ועשבים דומין לרקיע ורקיע דומה לכסא הכבוד וכסא דומה לספיר" (ירושלמי, ברכות א, ב [ג, עמ' א]). השאלה מדוע אין שם למה שאנו קוראים ׳כחול׳ ממש מתבקשת מאליה. בדיקה בתרבויות שונות מראה שאין זו תופעה ייחודית לעברית המקראית. האם לא התייחד שם לצבע הכחול משום שאין כמעט מזונות בטבע בצבע זה? ראו ספרו של גיא דויטשר, איך המילים צובעות את עולמנו, תל אביב 2011. וספרה של עתליה ברנר על הצבעים: 
Athalya Brenner, Colour terms in the Old Testament, Sheffield 1982

תגובה 1:

  1. עגנון מתאר את צבע עיניה של דינה האחות ב'הרופא וגרושתו' בצבע "תכלת שחורה". פרשו זאת כאוקסימורון אלא שהכוונה היא פשוט לעינים כחולות.
    מימי יעקבי

    השבמחק