ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית
חותם "לעליהנה בת גאל". צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות |
חותם "לסעריהו בן שבניהו". צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
|
חותם עליהנה, לצד פסלון אישה מתק' בית ראשון אשר סימל פריון, ונחשף גם הוא בחניון גבעתי.
צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות
|
שם הגבר, המופיע בחותם השני - סעריהו - ידוע מחרס מס׳ 31 מערד (׳נריהו בן סעריהו׳), ומשמעו: ה' מתגלה בסערה. וַיהוָה עֲלֵיהֶם יֵרָאֶה... וְהָלַךְ בְּסַעֲרוֹת תֵּימָן (זכ׳ ט 14). וראו גם יחז׳ א 4; איוב לח 1; מ 6 והצירוף סַעֲרַת יְהוָה ביר׳ כג 19; ל 23.
חותם של אשה הוא דבר נדיר, ומעיד על מעמדה הרם. ד״ר מיכאל אוחנה אומר: ״יש מספר קטן מאוד של חותמות של נשים מתקופת בית ראשון. מהמאה השביעית לפנה״ס: אחתמלך אשת ישע; אלשגב בת אלשמע; מנחמת אשת גדמלך. ומהמאה השישית לפנה״ס: אדתא אשת פשחור, ויש עוד. ראו מ׳ הלצר ומ׳ אוחנה, מסורת השמות העבריים החוץ-מקראיים מתקופת בית ראשון עד חתימת התלמוד, [מחקרים בתולדות עם ישראל וארץ ישראל : סדרה מונוגרפית; כרך ב], חיפה תשל״ח״.
בעלת החותם שנמצא בעיר דוד - עליהנה בת גאל - מיוחסת כאן לאביה, ולא לבעלה, ללמד על ייחוסה הנכבד של משפחת המוצא שלה. דמותה של אשה מצליחה רמת דרג משתקפת במזמור ״אשת חיל״ החותם את ספר משלי. זו אשת עסקים פעלתנית הרוכשת, בין השאר, שדה וכרם. דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ. הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ… זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נְטַע [נָטְעָה] כָּרֶם (משלי לא 16-13).
בעלת החותם שנמצא בעיר דוד - עליהנה בת גאל - מיוחסת כאן לאביה, ולא לבעלה, ללמד על ייחוסה הנכבד של משפחת המוצא שלה. דמותה של אשה מצליחה רמת דרג משתקפת במזמור ״אשת חיל״ החותם את ספר משלי. זו אשת עסקים פעלתנית הרוכשת, בין השאר, שדה וכרם. דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ. הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ… זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ מִפְּרִי כַפֶּיהָ נְטַע [נָטְעָה] כָּרֶם (משלי לא 16-13).
קיר המבנה מתק' בית ראשון, שבתוכו נמצאו החותמות.
יתכן שפעל כאן מרכז מנהלי בתק' בית ראשון
|
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תגובתך תפורסם אחרי אישורה. סבלנות, ותודה על התגובה.