פבלו פיקאסו, הטרגדיה |
וְהָלַךְ הַשָּׂטָן אֵצֶל שָׂרָה וְנִזְדַּמֵּן לָהּ בִּדְמוּת יִצְחָק. כֵּיוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ?אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַ וְסִדֵּר מַעֲרָכָה וַעֲקָדַנִי עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ וְנָטַל מַאֲכֶלֶת לְשָׁחֳטֵנִי – ואִלּוּלֵא שֶׁאָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ" כְּבָר הָיִיתִי נִשְׁחָט. לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר עַד שֶׁיָּצְאָה נִשְׁמָתָהּ" (מדרש תנחומא פרשת וירא סימן כג)
חַיֵּי שָׂרָה
וּבְשׁוּבָם מָצְאוּ אֶת הַלֶּחֶם עַל הַשֻּׁלְחָן,
אֶת הַמַּיִם בַּכַּד, אֶת הָאוֹר וְכָל מְלַאכְתּוֹ טוֹבִים
לַעֲשׂוֹת, שָׁקֵט הָיָה.
וּכְמוֹ אֲלֻנְטִית יְשָׁנָה, מוּנַחַת, הָיְתָה גַּם אִמָּם שָׂרָה,
בְּמִיתָתָהּ כְּמוֹ בְּחַיֶּיה מְרַחֶפֶת תָּמִיד מֵעַל אֵיזוֹשֶׁהִי תְּהוֹם לִבְרוֹא לָהֶם אֶרֶץ, בַּיִת, מוֹשָׁב.
גֵּרִים הָיוּ, כֻּלָּם, אָב וּבְנוֹ וֵאלֹקֵיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם,
גּוֹלֶה אִתָּם מִמּוֹלֶדֶת לְכָאן לִהְיוֹת לִבְסוֹף הַר וְהִיא לֹא יוֹדַעַת, מְנַחֶשֶׁת רַק.
כְּשֶׁיָצְאוּ, הֶחְלִיפָה מַצָּעֶיהָ, קִפְּלָה אֶת הַשְּׂמִיכָה,
יִשְּׁרָה אֶת הַכָּרִית וּבְשִׂמְלָתָהּ הַיָּפָה בָּאָה בִּמְקוֹמָם לִהְיוֹת לְרָצוֹן עַל מִזְבְּחָם הַשֶּׂה לְעֹלָה,
אֵלֶּה וָאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה, קִרְיַת אַרְבַּע, הִיא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן.
טובה אסנת זלוטוגורסקי- בדורות האחרונים יש מתנה שלעולם לא תהיה לקורא ירא השמים והיא ניכולת שלנו להציב מעין מצלמה נסתרת שעוקבת אחרי גיבורי התורה ורואה את מעשיהם- שרה רואה שהרב אברהם ובנו האברך יצחק יוצאים לשטיבלאך ומבינה שהבוכנוואלד נפתח והיא מתועדת במצלמה של טובה זלוטוגורסקי: "הֶחְלִיפָה מַצָּעֶיהָ, קִפְּלָה אֶת הַשְּׂמִיכָה,/ יִשְּׁרָה אֶת הַכָּרִית " - הגיבורים הענקיים חיים ונושמים ומאפשרים לתנ"ך את מעבר הרנטגן שבו הם מגיעים אלינו רכובים שקופים כביום היוולדנו אל דמותם ההיא הרחוקה. כמה נוגע ללב!
השבמחק