יום שלישי, 16 בנובמבר 2021

מבנה מבוצר מהתקופה ההלניסטית נחשף בשפלת יהודה

חורבן המבנה קשור, כנראה, למסע כיבוש האזור בידי יוחנן הורקנוס החשמונאי, סביב שנת 112 לפנה"ס.

החפירה ביער לכיש – מראה אווירי.
צילום: ולדיק ליפשיץ, רשות העתיקות

כלי נשק, קורות עץ שרופות, עשרות מטבעות ומבנה מבוצר מהתקופה ההלניסטית שהם עדויות מוחשיות לקרב שהתרחש בין החשמונאים לסלווקים לפני כ-2,100 שנה, נחשפות בימים אלה בחפירות רשות העתיקות באזור יער לכיש. החפירות מתבצעות כחלק ממיזם הקמת 'דרך מלכי יהודה' בשיתוף עם קרן קימת לישראל, במימון פרויקט ציוני דרך במשרד ירושלים ומורשת, ובהשתתפות תלמידי מגמות לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה של משרד החינוך ותלמידי מכינת "אשר רוח בו" לנוער בסיכון ממצפה רמון.

לדברי סער גנור, ולדיק ליפשיץ ואחינעם מונטגיו, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "האתר שחשפנו ממחיש, הלכה למעשה, את סיפורי חג החנוכה. נראה שגילינו מבנה, שהיה חלק ממערך ביצורים שהקימו מפקדי הצבא ההלניסטי – וזאת כדי להגן על העיר ההלניסטית הגדולה מרשה מפני מתקפה חשמונאית. אלא שלפי הממצאים בשטח, המגננה הסלווקית לא צלחה; המבנה שגילינו עבר הרס ושריפה משמעותיים בידי החשמונאים."

בחפירה התגלה מבנה שגודלו 15 X 15 מ', אשר תוכנן כיחידה מבוצרת היטב. הקירות החיצוניים, שרוחבם לא פחות מ – 3 מ', נבנו מאבנים גדולות, ומקיר חיצוני שצורתו שיפוע, המגן מפני טיפוס. בחלקו הפנימי, חולק המבנה המבוצר לשבעה חדרים, שהשתמרו לגובה יוצא דופן של כ – 2 מ'. בחפירה נחשף גרם מדרגות, שהוביל לקומה שנייה, שלא שרדה. ניתן להעריך, כי גובהו של המבנה היה כ - 5 מ'.

האתר שבו נחשף המבנה המבוצר, שוכן בראש גבעה רמה, ששלטה על הדרך הראשית שעברה בנחל לכיש, ואשר חיברה, בעת העתיקה, בין מישור החוף לשדרת ההר המרכזית. מהמבנה ניתן להשקיף על מרשה - העיר הגדולה באזור, שהייתה בירת אדומיאה בתקופה ההלניסטית.



במהלך החפירה פונו אלפי אבנים גדולות, שקרסו מחלקו העליון של הבניין. מתחתן התגלתה שכבת חורבן עז, בעובי של כחצי מטר. בתוך שכבה זו, התגלו מאות ממצאים - בהם כלי חרס, אבני קלע, כלי נשק מברזל, קורות עץ שרופות, ועשרות מטבעות שניתן לתארך אותם לסוף המאה השנייה לפנה"ס. "בהתבסס על הממצאים והמטבעות, ניתן לייחס את חורבן המבנה לכיבושיו של יוחנן הורקנוס החשמונאי את אזור אדומיאה, סביב שנת 112 לפנה"ס", אומרים הארכיאולוגים.

החשמונאים, שהחלו את מרידתם בשלטון ההלניסטי ובבית סלבקוס, בעקבות גזרות אנטיוכוס הרביעי ופגיעה באורחות חייהם היהודיים, ניהלו קרבות רבים אל מול הצבא הסלווקי. כיבושיו של יוחנן הורקנוס, המתוארים בספר מקבים ואצל ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, הביאו להרחבת המדינה החשמונאית דרומה.

בתום החפירות, יעבור המבנה שימור ופיתוח, והוא יפתח לקהל הרחב בשיתוף פעולה עם מרחב דרום של קרן קימת לישראל, כאחת מנקודות הביקור על "דרך מלכי יהודה" הקורמת עור וגידים בימים אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה