ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית
אם חיפשתם סרט עם מרוצי מכוניות פראיים, סוכנים חשאיים, נבלים שמחפשים להרוס את העולם, מזימות בינלאומיות, טכנולוגיות עתידניות ויפיפיות עוצרות נשימה, ״תה שחור״ הוא לא הסרט בשבילכם.
״תה שחור״, סרטו של בכיר במאי אפריקה היום, עבדרחמן סיסאקו, 2024, מתנהל בקצב לא ידוע בעולם המערבי התזזיתי - לאט! זה סרט פיוטי, עדין ורגיש המתנדנד בין מציאות לחלום ועוסק בנושאים הנצחיים של אובדנים, החיפוש אחר אהבה ואושר, יחסי אבות ובנות, נשים וגברים, זהות, חקירה עצמית והיחס למהגר-השונה.
הרקע החברתי והתרבותי של העלילה מסקרן במיוחד משום שהוא איננו מוכר לרוב הקהל הישראלי. העלילה מתרחשת במקום קטן אי שם בסין, בשכונה שיש בה מהגרים אפריקניים שהגיעו אליה כדי לחפש לעצמם עתיד טוב יותר.
גיבורת הסרט, איה, היא צעירה שחורה ילידת חוף השנהב, שהגיעה לסין לחפש בה את גורלה. היא עובדת בחנות תה, וחולמת לשוב למולדתה ולפתוח בה בית תה משלה. בית התה מוצג כמעין חנות קסמים עם צמחים וריחות מיוחדים. בעל המקום, לה קאי יפה התואר, המבוגר מאיה בשנים רבות, מלמד אותה את רזי טכס התה הסיני, ונרקם בין השניים קשר מורכב (סצינות פיתוי באמצעות מזונות ידועות מקדמת דנא, מהתנ״ך ובכלל). לה קאי חיזר אחריה ואט אט התברר לה שהמאהב הקסום הזה הוא נשוי-פרוד, אב לבן בן עשרים, ובן להורים שונאי מהגרים אפריקניים. לה קאי עבד בעברו פרק זמן מסוים בכף ורדה, קבוצת איים באוקיינוס האטלנטי מערבית לאפריקה שתושביו מדברים פורטוגזית, ונולדה לו שם בת מחוץ לנישואין. הסרט כולו הוא מסע עדין בין תרבויות והוא מתרחש בארבע שפות: מנדרינית, צרפתית, אנגלית ופורטוגזית.
הצילומים יפים עד מאד, במיוחד בסצינה שבה הגיבורים נמצאים בשדות התה האינסופיים. תסרוקתה המיוחדת של הגיבורה השחורה היא כקימורי הקרקע של שדות התה הירוקים. היא מעין גילום של ״תה שחור״. השחקנים: נינה מלו, צ'אנג האן, וו קה-שי ומיכאל צ'אנג, מעולים שבמעולים.
הסרט נפתח בסצינה של זוגות הבאים להנשא, המצלמה מתעכבת על הבעות פניה של איה. החתן המיועד אינו אביר חלומותיה (של אף אחת). נרמז שהוא בגד בה כבר סמוך לחתונה המיועדת ושהוא אלים. אחרי שהוא הצהיר על רצונו לקחתה לאשה היא מסרבת ונמלטת מהמקום. הסרט מסתיים בחזרה על הסצינה שבה המצלמה התעכבה על פניה של איה לפני שהיא השיבה לשאלה אם תרצה להנשא לאותו גבר. והקהל חושב: האם לאחר הנסיונות שאיה התנסתה בסין היה מוטב לה להענות בחיוב לחתונה הזאת, אם לאו. האם עדיף ׳חתן בטוח׳ אף שיעשה אותה אומללה כפי שאמה היתה אומללה בנישואיה, או התנסות באהבה, אף שהיתה זו אהבה נכזבת, ולעיתים משפילה.
בסרט יש קפיצות זמן שעלולות לבלבל חלק מהצופים, וסצינה ארוכה שבה לה קאי יוצא למסע לכף ורדה כדי לפגוש בה את בתו. סצינת המסע להגשמת חלומו לפגוש את בתו, מצולמת כמעין אגדה שהוא כנראה חלם אותה.
לסרט מעלות רבות, אבל דומני שהבמאי לא תמיד הצליח לקשור היטב את כל היסודות שהוא שילב בו. למרות הכל זה סרט מומלץ בחום.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תגובתך תפורסם אחרי אישורה. סבלנות, ותודה על התגובה.