לאה סיימתי עתה להאזין לדבריך הנמרצים ומלאי חדוות ההתבוננות בפרק קד בתהילים ובכל התנ"ך כפי שזכור לי משעוריך האחרים, הכובשים את תשומת ליבו והקשבתו של המאזין. מעניינת ההשוואה עם פרקי הבריאה בספר בראשית. אני מעדיפה לראות בהשקפה המשתאה הנלהבת של במאמין לנוכח פלאי הבריאה כפן נוסף של תפיסת האל הבורא והניברא מאשר לראות זאת כפולמוס... ובנוסף הזדהתי עם הערתה של שולמית שהאזינה להרצאתך ובסופה שאלה מדוע התעלמת מהמשפט המסיים במזמור שלפני חתימת המסגרת - " ותמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם"! את כדרכך הניפלאה הודית לה והסברת. לדעתי כקוראת קשובה ואוהבת בתנ"ך ( לא מקצועית ) המשפט הזה הוא המכונן והחשוב ביותר בפרק. הפרק כולו מוביל אל המשפט הזה. גדולת אלוהים בבריאה והאחריות כלפיה אמורה להגיע לשיאה בכך שאלוהים הוא שופט צדק. שופט כל הארץ. גדולתו בטבע באה להבטיח לאדם שאלוהים ידאג לא רק להמשך קיום היצורים ונצחיות הבריאה כולה על חוכמתה ויופיה אלא הדבר החשוב ביותר, ידאג שיעשה צדק בקרב האנושות. החטאים יחלפו מן האנושות ובעקבות כך גם הרשעים. גם באיוב יש פרוט לגדולת אלוהים בטבע בפרק המסיים בהתגלות אלוהים לאיוב ופרוט גדולתו וחוכמתו העלאית בטבע כהוכחה שהוא גם עושה צדק עם בני האדם ועל כן אין לאיוב סיבה להתמרמר על הצרות שבאו עליו.... ניראה לי, שהתנ"ך אינו מנתק אף פעם את יפי הבריאה ואת גדולת בוראה מן המגמה המוסרית בניגוד בולט לתפיסה האלילית שהתנ"ך מתעב. אלוהים אינו נוהג בשרירות לב. הוא מחוייב לבריאה ולשלומה - "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית" ובעיקר מחוייב לצדק כלפי האדם ודורש צדק מאת האדם אל רעהו...כבר בפרק ב' בספר בראשית מתקיימים שני דיאלוגים בין אלוהים המשגיח והמעודד להתנהגות אחראית ומוסרית לבין קין, האחד לפני רצחו את אחיו הבל, והשני לאחר הרצח... כך גם בדיאלוג המדהים שאין כמותו בכל הספרות העתיקה בכל האנושות, בין אברהם לאלוהים אודות הצדק האלוהי. " השופט כל הארץ לא יעשה משפט?". לאה יקרה אשמח מאד לשמוע את ההרצאות הקודמות בסידרה הזו. מקווה שהכניסו ליוטיוב. שבוע טוב ומשמח. בהערכה רבה
לאה סיימתי עתה להאזין לדבריך הנמרצים ומלאי חדוות ההתבוננות בפרק קד בתהילים ובכל התנ"ך כפי שזכור לי משעוריך האחרים, הכובשים את תשומת ליבו והקשבתו של המאזין.
השבמחקמעניינת ההשוואה עם פרקי הבריאה בספר בראשית. אני מעדיפה לראות בהשקפה המשתאה הנלהבת של במאמין לנוכח פלאי הבריאה כפן נוסף של תפיסת האל הבורא והניברא מאשר לראות זאת כפולמוס...
ובנוסף הזדהתי עם הערתה של שולמית שהאזינה להרצאתך
ובסופה שאלה מדוע
התעלמת מהמשפט
המסיים במזמור שלפני חתימת המסגרת -
" ותמו חטאים מן הארץ
ורשעים עוד אינם"! את כדרכך הניפלאה הודית לה והסברת.
לדעתי כקוראת קשובה ואוהבת בתנ"ך ( לא מקצועית ) המשפט הזה הוא המכונן והחשוב ביותר בפרק. הפרק כולו מוביל אל המשפט הזה.
גדולת אלוהים בבריאה והאחריות כלפיה אמורה להגיע לשיאה בכך שאלוהים הוא שופט צדק. שופט כל הארץ. גדולתו בטבע באה להבטיח לאדם שאלוהים ידאג לא רק להמשך קיום היצורים ונצחיות הבריאה כולה על חוכמתה ויופיה אלא הדבר החשוב ביותר, ידאג שיעשה צדק בקרב האנושות. החטאים יחלפו מן האנושות ובעקבות כך גם הרשעים.
גם באיוב יש פרוט לגדולת אלוהים בטבע בפרק המסיים בהתגלות אלוהים לאיוב ופרוט גדולתו וחוכמתו העלאית
בטבע כהוכחה שהוא גם עושה צדק עם בני האדם ועל כן אין לאיוב סיבה להתמרמר על הצרות שבאו עליו....
ניראה לי, שהתנ"ך אינו מנתק אף פעם את יפי הבריאה ואת גדולת בוראה מן המגמה המוסרית בניגוד בולט
לתפיסה האלילית שהתנ"ך מתעב. אלוהים אינו נוהג בשרירות לב. הוא מחוייב לבריאה ולשלומה - "המחדש בטובו בכל יום תמיד
מעשה בראשית" ובעיקר מחוייב לצדק כלפי האדם ודורש צדק מאת האדם אל רעהו...כבר בפרק ב' בספר בראשית מתקיימים שני דיאלוגים בין אלוהים המשגיח והמעודד להתנהגות אחראית ומוסרית לבין קין, האחד לפני רצחו את אחיו הבל, והשני לאחר הרצח... כך גם בדיאלוג המדהים שאין כמותו בכל הספרות העתיקה בכל האנושות, בין אברהם לאלוהים אודות הצדק האלוהי. " השופט כל הארץ לא יעשה משפט?".
לאה יקרה אשמח מאד לשמוע את ההרצאות הקודמות בסידרה הזו.
מקווה שהכניסו ליוטיוב.
שבוע טוב ומשמח.
בהערכה רבה