יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

סמלי שבטי ישראל


סמלי השבטים על דלתות 'ביקור חולים'
נחושת; עיצוב: זאב רבן; ריקוע נחושת: יעקב גור-אריה וחביב אנזה; בית החולים ’ביקור חולים‘, ירושלים 1928-1929


בכניסה לבית החולים ’ביקור חולים‘ שבירושלים שלושה זוגות של דלתות. זוג הדלתות המרכזי מעוטר בסמלי השבטים הרקועים בשנים-עשר מדליונים. הסמלים מאורגנים בשני טורים וסדר הופעתם נקבע על פי השייכות לאמהותיהם: לאה, בלהה, זלפה ורחל, ויש לעקוב אחריהם מלמעלה למטה ומימין לשמאל. רוב הסמלים מבוססים על ברכת יעקב לבניו המופיעה בפרשת ’ויחי‘ (בראשית מט, ג-כז) והם מלווים בכתובת מזהה.

נקדיש מלים אחדות למדליונים של בני לאה. בכורהּ, ראובן, מופיע במדליון הראשון ומיוצג על ידי שמש זורחת או שוקעת מעל הים; פירושו ומקורו של מדליון זה טרם נתבררו. סמליהם של שמעון ולוי מאוחדים במדליון אחד, כיוון ששני אחים אלה נזכרים בברכה יחדיו (בראשית מט, ה). הם מסומלים בחרב, בשל תפקידם בהריגת בני שכם (ראו בראשית לד, כה-כט), המשולבת בסמלו של שבט הלויים, כלי לנטילת ידיים. יהודה מסומל באריה (שם, פסוק ט) ויששכר בחמור (פסוק יד). זבולון, צעיר בניה של לאה, מיוצג בספינת מפרש (פסוק יג). מעל לכל זוג דלתות מצוטטות נבואות נחמה שונות של הנביא ישעיה (כגון לה, ג או ס, יח). הצירוף בין נבואות הנחמה וההתחדשות לבין סמליהם של שבטי ישראל ומגיני דוד מבטא באורח חזותי את תקוות התחייה הלאומית והתקומה המחודשת. 

מתוך: א' שנאן (עורך), י' זקוביץ וד' פרוינד, נהרדעה - דפי פרשת השבוע של האוניברסיטה העברית בירושלים, ויחי (תשס"א 2001)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה