יום שני, 3 בפברואר 2014

המקדש: החיבור בין אדם ואומה למהות ההיסטורית והייעודית

פרופ' יהושע גתי, אוניברסיטת קייפ טאון, המכללה האקדמאית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב

פרשת תצוה - שמות כז 20 - ל 10
Glass Abstract Texture

הפרשה עוסקת בבניין המשכן על הפרטים הטכניים המסועפים שבו. מהו בכלל המשכן? מהו תפקידו של המקדש? המונח "קדוש" מפריד בין שני תחומים: קדושה וחול. החול הוא היומיומי והקדושה היא המיוחד, המפריד. הדת עושה את ההפרדה הזאת. היא זקוקה למקום של ייחוד. אפשר להשוות זאת לבית, למשל בית מלון מול בית פרטי. החדר במלון מפואר, אבל החדר הפרטי שלי מיוחד. את הייחוד הזה ניתן להשוות למקדש, להיכל הקדושה. זהו בניין מפואר שהוקדש לאלוהים. אליו באים להקריב קרבנות ולהתחבר לקדושה ולהתנער מהחולין. המקדש לא יוקם בכל אתר ואתר, כפי שמצאו בני אדם לנכון. אם נבחן את מסורת התנ"ך, זהו מקום שהייתה בו התגלות אלוהית, ומשום שכאן הייתה ההתגלות, המקום התקדש במסורת ואנשים ראו בו את מקום התגלות האלוהים – הקשר עמו - ולכן באו להתחבר דרך הקרבן, שכשמו מבטא התקרבות. המאמין זקוק למקום ולזמן כדי להגיע להתקרבות.

המקדש הוא אפוא מרכז החיים הדתיים מנקודת הראות של קרבה לאלוהים. זהו לכאורה מרכז העולם. האם המקדש מכוון לאדם הדתי בלבד? השאלה היא איך אנחנו רואים את החילוני ואת המקדש עבורו. אם נראהו כאדם המכונס בעצמו ורואה רק את הסובב אותו ולא מעבר לזה, אז ייתכן והמקדש עבורו הוא עניין חיצוני ואולי אף אטרקציה תיירותית. אבל גם האדם החילוני והחברה החילונית זקוקים לעומק שמחבר אותם עם עברם. חברה ללא עבר תלושה ושברירית. אני משווה זאת לבית קברות: כאשר אדם עולה לפקוד את היקר לו, בדרך כלל הוא עושה זאת בתאריך מסוים כמו יום הפטירה, ולא ביום סתמי. יש כאן התייחדות עם המת על אישיותו ומורשתו ועצמותו. אין בזאת חיבור מיסטי עם המת. רציונאלית, אולי אין בזאת הרבה לחילוני. אבל זה לא עניין לרציונאליות. יש כאן עומק הממקד את זיכרון היקרים בנקודה גיאוגרפית ספציפית. כך החברה החילונית (ולא היא בלבד) תקים אתרים להנצחה, כמו למשל החצר ההיסטורית בתל חי, המנציחה את טרומפלדור ואת הנופלים האחרים שנפלו בקרב על תל חי. העולים לרגל לאתרים אלה מתחברים לפרק זמן עם הזיכרון ועם המורשה. ככה יראה החילוני גם את המקדש: כמקום המחבר אותו לעברו, לעומקו, כמקום שדורות דורות באו לבקרו, ורק מכך הוא הפך למרכז סימבולי של תוכן, מורשת משמעותית בחיי עם, קהילה או יחיד.


מתוך: י’ גתי, חוזרים לתנ"ך: פרשת השבוע של כולנו והוראת המקרא, ירושלים 2013

ראו גם, פרופ' מרדכי כוגן, הקרבת קורבנות - בישראל ובעמים

פרטי תמונה:  Ref Number: 905-31-6027
Photographer: Ian Britton FreeFoto.com
Date: 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה