יום שלישי, 23 בפברואר 2016

מיחשוב קטעי מגילות מדבר יהודה - פרוייקט חדש

אלפי קטעי המגילות העתיקות- משולחן השימור אל השולחן הווירטואלי
 צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות
ההתפתחויות האדירות בתחום מדעי המחשב מאפשרות עתה כיוונים חדשים בתחום חקר מגילות מדבר יהודה. שיתוף פעולה ישראלי-גרמני הוליד פרוייקט ליצירת סביבת מחקר דינמית שתקשר את המילון ללשון המגילות - מיסודה של האקדמיה למדעים של גטינגן, והספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש לאון לוי של רשות העתיקות. התוצרים העיקריים של הפרויקט יהיו סביבת עבודה וירטואלית שתאפשר לחוקרים עבודה משותפת וסימולטנית בכל העולם, וכן בימה חדשה ליצירה ולפרסום משותף של מהדורות חדשות של מגילות מדבר יהודה. הפרויקט החדש, בסכום של 1.6 מיליון יורו, ממומן על ידי  קרן המחקר המשותפת לגרמניה וישראל (DIP) המנוהלת ע"י הקרן הלאומית למחקר בגרמניה (DFG). באמצעות האוניברסיטאות של חיפה, תל-אביב וגטינגן ובשיתוף עם רשות העתיקות.
טכנולוגית הצילום המתקדמת של רשות העתיקות שפותחה במיוחד עבור המגילות
 צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות
כיום ידועים אלפי קטעי מגילות, חלקם פיסות קטנטנות. מאז, עמלים חוקרים רבים על שיוך הקטעים שנמצאו זה לזה. כעת, במסגרת הפרויקט יפותחו כלים דיגיטליים מתקדמים להצעת צירופים חדשים. כלים אלו יסיעו לחוקרים לזהות חיבורים בין קטעים וכתבי יד שונים. 
בנוסף, בסביבת העבודה הווירטואלית יוצעו גם כלים לניתוח הכתב (פלאוגרפיה), וכן קישורים של טקסט וצילום שיאפשרו מעבר קל בין המאגרים: הקוראים יוכלו לגשת לטקסט המקורי של המגילה, לתרגומים עדכניים, לתצלומים איכותיים, לערכים מילוניים ולטקסטים מקבילים. כל הפיתוחים יהיו זמינים באתר הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש לאון לוי.
זיהוי ממוחשב של טקסט מתוך צילום מגילה
 קרדיט: פרופ' נחום דרשוביץ, אוניברסיטת תל אביב
הגופים השותפים הם האקדמיה למדעים של גטינגן המיוצגת על ידי פרופ' ריינהרד קראץ מהפקולטה לתאולוגיה של אוניברסיטת גטינגן, ורשות העתיקות, המיוצגת על ידי פנינה שור, אוצרת ומנהלת מפעלי מגילות מדבר יהודה ברשות העתיקות. 
זיהוי אוטומטי של מילים ואותיות מהמגילות יפתח אפשרויות חיפוש מתקדמות
 קרדיט: גיל שדה, אוניברסיטת תל אביב
החוקרים הראשיים בפרויקט הם ד"ר יונתן בן-דב, החוג למקרא, אוניברסיטת חיפה, ופרופ' נחום דרשוביץ, בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלווטניק, אוניברסיטת תל-אביב, מהצד הישראלי; ופרופ' ריינהרד קראץ, הפקולטה לתאולוגיה של אוניברסיטת גטינגן והאקדמיה למדעים בגטינגן, מהצד הגרמני. כמו כן, ישתתפו בפרויקט ד"ר נועם מזרחי, החוג ללימודי התרבות העברית, מגמת מקרא, אוניברסיטת תל-אביב, ד"ר אינגו קוטסיפר, האקדמיה למדעים בגטינגן, פרופ' ליאור וולף, בית הספר למדעי המחשב ע"ש בלווטניק, אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' דניאל שטקל בן עזרא, EPHE, פריס, ופרופ' שני צורף, המכון ע"ש אברהם גייגר/ביה"ס למדעי היהדות, אוניברסיטת פוטסדם. 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה