האמן, יעקב פורת, סקיצות אלוהיות לבריאת האדם, חיתוך לינוליאום בצבעים אחדים ובפורמט של 36X52 ס"מ. העבודה נוצרה ב 1989.
ולגבי הטכניקה: חיתוך לינוליום הוא שיטת הדפסה וציור שבה תמונה נחרטת לתוך משטח לינוליום, כאשר החלקים שאמורים להיות מודפסים נשארים בגובה המשטח בעוד החלקים שאינם מודפסים מוסרים. בדרך כלל בעזרת איזמל או מפסלת. התמונה אז מצופה בצבע על ידי גלגול של גלגלת עם צבע עליה, מה שמשאיר צבע על המשטח אך לא על החלקים המושקעים. אז מניחים נייר על המשטח ומפעילים לחץ על גבו, בין אם על ידי מכבש דפוס או על ידי כלים ידניים. הלחץ המופעל מעביר את הצבע לנייר, ותמונת מראה של המשטח המגולף מודפסת. ניתן ליצור הדפסים עם יותר מצבע אחד.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ (בראשית א, כו). הפסוק מצוטט בחלקה העליון של העבודה בשפה הגרמנית Und Gott sprach: Lasset uns Menschen machen רישום המשפט בגרמנית נעשה באופן אינטואיטיבי, אבל במבט לאחור, אומר יעקב פורת, ׳הוא נועד להצביע על הבטים לא מחמיאים שהולידה בריאה זו, שאין בהן התרסה נגד הבורא אלא נגד האדם בעל הבחירה החופשית. בחירותיו של האדם הן לעתים מרושעות ואפילו מפלצתיות, כפי שהיה בעידן אומלל בתולדות גרמניה. השימוש בשפה הגרמנית נועד לרמוז עליהן׳.
הרישום בשפה הגרמנית נעשה, כאמור, באופן אינטואיטיבי. וכך אומר האמן: ׳בהליך היווצרותן של מרבית עבודותי ״התמאתיות״ - ובעבודה הזאת בכלל זה - אינני עובד עם קונספט מוגדר מראש, ושמה של העבודה וכותרתה נקבעים סופית רק לאחר היווצרותו הסופית של הציור. המשפט מספר בראשית בעבודה הנוכחית נרשם בגרמנית רק לקראת סיומה של העבודה׳.
האמן יעקב פורת בסטודיו שלו |
ולגבי הטכניקה: חיתוך לינוליום הוא שיטת הדפסה וציור שבה תמונה נחרטת לתוך משטח לינוליום, כאשר החלקים שאמורים להיות מודפסים נשארים בגובה המשטח בעוד החלקים שאינם מודפסים מוסרים. בדרך כלל בעזרת איזמל או מפסלת. התמונה אז מצופה בצבע על ידי גלגול של גלגלת עם צבע עליה, מה שמשאיר צבע על המשטח אך לא על החלקים המושקעים. אז מניחים נייר על המשטח ומפעילים לחץ על גבו, בין אם על ידי מכבש דפוס או על ידי כלים ידניים. הלחץ המופעל מעביר את הצבע לנייר, ותמונת מראה של המשטח המגולף מודפסת. ניתן ליצור הדפסים עם יותר מצבע אחד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תגובתך תפורסם אחרי אישורה. סבלנות, ותודה על התגובה.