יום שישי, 29 במאי 2015

הספר החיצוני: ינוס וימברוס

ד״ר אריה עמיחי, חוקר מקרא

Balaam e l'angelo, Gustav Jaeger

״משעמדה לו השעה למשה להימלט מחרב פרעה ולברוח, לא דימה כי כסא מלכות מוכן ומזומן לו במקום מפלטו. אבל מאת ה' הייתה זאת. ויהיה בימים ההם, ותפרוץ מלחמה גדולה בין בני כוש ובין בני קדם וארם […] ויהי כצאת מלך כוש למלחמה, ויעזוב את בלעם הקוסם, הוא ושני בניו, ינוס וימברוס, בעיר, לשמור את העיר ואת דלת הארץ״. (גינצבורג, אגדות היהודים, חלק י', קעט).
ינוס וימברוס מתוארים בברית החדשה כאויבים של משה (השנייה אל טימותאוס ג' 8), והם מזוהים עם יוחנא וממרא המוזכרים בתלמוד הבבלי (מנחות פה, ע"א). זיהוי זה מאושש על-ידי שורה בברית דמשק המציינת את "יחנה ואחיהו" שבליעל הקים נגד משה וישראל (ברית דמשק ה 18-19). במדרש ובתרגומים הם נזכרים כחרטומי מצרים או כנעריו של בלעם.
פרופ' ג'ים דאווילה דיווח לאחרונה שטד ארהו, דוקטורנט באוניברסיטת לודוויג מקסימיליאן במינכן, מצא באתיופיה כתב-יד בגעז המכיל את רוב הטקסט של הספר החיצוני "ינוס וימברוס". עד כה היה ידוע רק על קטעים מעטים שהשתמרו ביוונית, וארהו זיהה מקבילות לקטעים האלה בכתב-היד שמצא. הוא מוסר שעל-פי כתב היד יש עוד כשמונים אחוז של חומר חדש שלא היה מוכר קודם לכן.
 גילוי כתב-היד יאפשר ללמוד על מסורות אבודות ביחס לשתי הדמויות הללו, ולמצוא קשרים נוספים בין המסורות היהודיות והנוצריות שהשתמרו לגביהם ובין החיבור החיצוני הנושא את שמם.

לקריאה נוספת על ינוס וימברוס, ראו בבלוג של אריה עמיחי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה