יום חמישי, 3 בספטמבר 2015

סרקופג מרשים ונדיר מהתקופה הקלאסית התגלה באשקלון

 דמות הגבר שפוסלה על מכסה ארון הקבורה, ככל הנראה בדמות האדם שנקבר.
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות
ארון קבורה מאבן, מהנדירים שהתגלו בארץ ישראל נחשף אתמול באתר בנייה בשכונת הווילות החדשה הנבנית באשקלון, עיר עתיקה עם היסטוריה חשובה. הארון הוא כבן 1800 שנה. הוא עשוי מאבן גיר קשה במשקל כ-2 טון ובאורך 2.5 מטר, ומפוסל מכל עבריו. על מכסה הארון פוסל דגם אדם בגודל מלא.

דמות הגבר שפוסלה על מכסה ארון הקבורה, ככל הנראה בדמות האדם שנקבר.
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות
על צידו האחד של מכסה ארון הקבורה מגולפת דמות גבר כשהוא נשען על ידו השמאלית. הוא לובש חולצה בעלת  שרוולים קצרים ומעוטרת ברקמה בחזית. טוניקה עוטפת את מותניו. עיני הדמות שובצו, כנראה, באבני חן שנעלמו, והשיער עשוי בתלתלים מסודרים, בתסרוקת רומית טיפוסית.
 זר היוצא מצדי שוליו הגבוהים של הסרקופג, המעוטר בראשי שוורים, הזר עשוי עלי אקנטוס ומשולבים בו אצטרובלים ופירות. מרכזו נושא אשכול ענבים ובתחומו מוצג עיטור דמוי ורד.
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות
 בצידו השני של המכסה מגולפת בתבליט אמפורת מתכת (קנקן ששימש להובלת נוזלים כגון יין) ממנה משתרגים שריגי גפן נושאי אשכולות ענבים ועלי גפן. 
צידו השני של מכסה ארון הקבורה.
קנקן ששימש להובלת נוזלים כגון יין, ממנו משתרגים שריגי גפן נושאי אשכולות ענבים ועלי גפן.
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות
ארון הקבורה עצמו, מעוטר, בין השאר, בזרים ובדמויות של ראשי שוורים, קופידונים ערומים, ובראש הדמות הנשית המפלצתית מדוזה, שלה שרידי שיער המשולב בנחשים, וזאת מתוך אמונה שהיתה מקובלת בתקופה הרומית, לפיה היא מגנה על ארונו של הנפטר.
 דמותה של מדוזה, שבצידי ארון הקבורה. האמינו שהיא מגינה על דמותו של הנפטר
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות
 ארונות קבורה כאלה נמצאו בדרך כלל במבני קבורה משפחתיים או לצדם. רמת העיטורים הגבוהה העידה על מצבה הכלכלי הטוב של המשפחה, שעל פי עולם התיאורים, כנראה לא היתה יהודית.
הסרקופג, שהוא אחד החשובים והיפים ביותר שנחשפו בארץ בדור האחרון, נפגע קשות בעקבות הוצאתו הלא מבוקרת מהאדמה על ידי קבלני בניין תושבי העיר, שהסתירו את דבר גילויו מרשות העתיקות. הוא נפגע במקומות שונים על ידי טרקטור, שהותיר צלקות באבן ופגע בעיטורים המפוסלים ביד אומן על דפנות הארון. הנזק הבלתי הפיך נגרם על ידי קבלנים, שנתקלו בארון המרשים במהלך עבודות בנייה, החליטו להחביאו, שלפו אותו מהאדמה עם טרקטור תוך שפגעו בו במפגיע, הסתירו אותו מתחת למערום פחים ועצים, ויצקו רצפת בטון במגרש, במטרה להעלים עדויות לקיומו של אתר העתיקות.
 רשות העתיקות תנקוט הליכים משפטיים כנגד המעורבים. 
מכסה ארון הקבורה והארון עצמו במהלך ניקוי ראשוני
צילום: יולי שורץ, באדיבות רשות העתיקות



תגובה 1:

  1. אכן סרקופג יפה (ולא-יפה מעשה הקבלנים...), אבל כדאי להזכיר את "חצר הסרקופגים" המרשימה מאד במרכז אפרידר באשקלון, שבמבט ראשון - הסרקופג הזה לא היה נכנס שם לתצוגה. כדאי לבקר! סיפור הגילוי: http://www.tayarutdarom.co.il/2015/08/01/%D7%A1%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%A8-%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%99-%D7%94%D7%A1%D7%A8%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%92%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%90%D7%A9%D7%A7%D7%9C%D7%95%D7%9F/

    השבמחק