יום ראשון, 11 באפריל 2021

אביגיל ושני הגמדים: ספר לפעוטות שמוקדש לחינוך לתזונה בריאה

ד״ר לאה מזור, מלמדת בתכנית ׳אדם ורפואה׳ של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית


על: דוקטור צביקן, מה אוכלת אביגיל עם גמד אחד בן-חיל, איירה: מאיה ויצמן, הוצאת סטימצקי, ישראל 2020. העמודים אינם ממוספרים.

״דוקטור צביקן״ הוא שמו הספרותי של רופא הילדים פרופ׳ צבי ויצמן, שבמשך שלושים שנה ניהל את היחידה למחלות עיכול ותזונה של הילד במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה בבאר שבע. כרופא חשוב לו לתרום לחינוך לבריאות הילדים משחר חייהם, כדי לחסוך מהם סבל ותחלואה מיותרים.

ספרו הנוכחי, ״מה אוכלת אביגיל עם גמד אחד בן-חיל״, הוא אח לספרו הקודם לפעוטות, ״למיכאלה כואבת הבטן - ספר על טיפול בכאבי בטן של ילדים ופעוטות״.

רוח העידן מנשבת בשני עקרונות היסוד החינוכיים המדריכים את שני הספרים: כיבוד האוטונומיה של הילד והחתירה לשיוויון מגדרי: דוקטור צביקן פונה בספר אל הפעוטות כדי שהם יבינו ויפנימו את עקרונות התזונה הבריאה. הפעוטות נתפסים כאישים נבונים שעם הסברים נכונים יקחו אחריות על בריאותם; וגיבורי שני הספרים אינם בנים אלא בנות, מיכאלה ואביגיל.

״מה אוכלת דניאלה עם גמד בן-חיל״ הוא ספר חינני הכתוב בחריזה ובמשקל. לשונו פשוטה ובהירה וכך גם עלילתו. גיבורי הספר הם אביגיל הקטנה ושני גמדים. האחד פזיז שאוהב להרגיז ומוכר בשמו ״לא-בא-לי״. סיסמתו:
״דברים טובים אני מקלקל
אוכל בריא אני לא אוכל״.
ומשנהו הוא חכם ״בן חיל״, שסיסמתו:
״איך לעזור אני חושב
להיות בריא אני אוהב״.


עקרונות התזונה הבריאה לפעוטות אינם שונים מעקרונות התזונה לכלל הגילאים, וכרגיל יש בהם חוקי ״עשה״ ו״אל-תעשה״:
--- לא לוותר על ארוחת בוקר.
--- להמנע מממתקים:
״הם מלאים סוכר, שלגוף רק מזיק,
וזהו הרגל שכדאי להפסיק״.
--- להעדיף לחם מלא על לחם לבן.
--- לאכול ירקות בצבעים שונים:
״עגבניות, גזרים ופלפלים
למניעת מחלות הם מעולים״.
--- ושתיה? בריא ומותר ״אך רצוי בלי גז וללא סוכר״.

מזון נכון, מבינה אביגיל,
״מגביר מרץ ושמחת חיים
ואפילו בבטן לי קל ונעים״.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה