יום שני, 1 בינואר 2018

׳לשרער׳ - טביעת חותם מתקופת בית ראשון נחשפה בירושלים

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

טביעת החותם. צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות

טביעת החותם - לשערער



במהלך עבודות ארכיאולוגיות שעורכת רשות העתיקות ברחבת הכותל המערבי, בשיתוף הקרן למורשת הכותל המערבי, נמצאה טביעת חותם שגודלה 13 על 15 מ״מ ועוביה 3-2 מ״מ. פרופ' טלי אורנן מהאוניברסיטה העברית ופרופ' בנימין זאס מאוניברסיטת תל אביב מתארים אותה כך: "על קו עמידה כפול, ניצבים שני גברים, פונים זה אל זה, האחד כמעט תמונת ראי של האחר. ראשיהם נראים כנקודות גדולות, ללא שום פרטים. הידיים, הפונות החוצה, שמוטות מטה, והידיים הפונות פנימה מורמות מעלה, וכאילו אוחזות יחד בדבר מה, אולי סהר. כל אחת משתי הדמויות לובשת בגד פסים המגיע לערך עד מקום הברכיים, שלא צוינו. בגיזרה מתחת לקו העמידה נכתב בכתב עברי קדום ׳לשרער׳– כלומר, ׳לשר העיר׳ (של שר העיר), ללא הפרדה בין המילים וללא הא הידיעה". 
משרת ׳שר העיר׳ ידועה מן המקרא (שופ׳ ט, ל; מל״א כב, כו), ופעמיים מופיע הצירוף הלשוני הזה בקשר לרפורמה של יאשיהו.  במל״ב כג, ח כתוב: ׳ וַיָּבֵא אֶת־כָּל־הַכֹּהֲנִים מֵעָרֵי יְהוּדָה וַיְטַמֵּא אֶת־הַבָּמוֹת אֲשֶׁר קִטְּרוּ־שָׁמָּה הַכֹּהֲנִים מִגֶּבַע עַד־בְּאֵר שָׁבַע וְנָתַץ אֶת־בָּמוֹת הַשְּׁעָרִים אֲשֶׁר־פֶּתַח שַׁעַר יְהוֹשֻׁעַ שַׂר־הָעִיר אֲשֶׁר־עַל־שְׂמֹאול אִישׁ בְּשַׁעַר הָעִיר׳. לא ברור באיזה שער של עיר מדובר. ׳שער יהושע׳ אינו ידוע בין שערי ירושלים ועל כן ייתכן שהכוונה לשער בעיר אחרת ביהודה. בדה״ב לד, ח נאמר:
׳וּבִשְׁנַת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לְמָלְכוֹ לְטַהֵר הָאָרֶץ וְהַבָּיִת שָׁלַח אֶת־שָׁפָן בֶּן־אֲצַלְיָהוּ וְאֶת־מַעֲשֵׂיָהוּ שַׂר־הָעִיר וְאֵת יוֹאָח בֶּן־יוֹאָחָז הַמַּזְכִּיר לְחַזֵּק אֶת־בֵּית יְהוָה אֱלֹהָיו׳. מהכתוב הזה וממל״ב כג, ח עולה שיאשיהו שלח עם שפן עוד שני אנשים. ייתכן שעשיה עבד המלך הנזכר בדה״ב לד, כ ובמקבילה במל״ב כב, יב, יד זהה עם מעשיה שר העיר, כי ׳עבד מלך׳ הוא תואר כללי.  
את טביעת החותם, אשר שימושה אינו ידוע, גילה מנהלן החפירה שמעון כהן בעת סינון רטוב של עפר מתוך מבנה משלהי ימי הבית הראשון (מאה 7- 6 לפני הספירה). 

להערכת ד"ר שלומית וקסלר -בדולח, מנהלת החפירות ברחבת הכותל מטעם רשות העתיקות, "ייתכן שהיא צורפה למשלוח של דבר מה חשוב ושמשה כמן "לוגו" או כמזכרת זעירה, שצורפה למשלוחים מטעמו של שר העיר". ד"ר וקסלר-בדולח מוסיפה, כי "לא מן הנמנע שאחד המבנים באזור החפירה שלנו, היה למעשה היעד של המשלוח ששלח שר העיר. מציאתה של הטביעה נושאת התואר הרם, ומקבץ החותמות שהתגלו במבנה זה בעבר, מחזקים את הרושם שכאן, באזור רחבת הכותל הנוכחית על מורדות הגבעה המערבית של ירושלים הקדומה, ובמרחק של כ 100 מטרים ממערב להר הבית, התקיים אזור מגורים של מי שנשאו במשרות בכירות בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון". וקסלר -בדולח מוסיפה, כי "זו פעם ראשונה שמתגלה טביעת חותם כזו בחפירה ארכיאולוגית. מדובר בהוכחה ארכיאולוגית למסופר במקרא על קיומו של שר עיר בירושלים.

תגובה 1:

  1. מרגש מאד - ומעצים את הקשר של עמנו לירושלים ולהר הבית.

    השבמחק