יום שבת, 29 בספטמבר 2018

נפלאות הסיפור המקראי - מקאמה

ד"ר שלמה בכר, אוניברסיטת חיפה (בגמלאות)




את המקאמה הזאת באינקלוסיו נפתח//  שהוא מסימני ההיכר של הסיפור בתנ"ך.
לרוצה במקרא את המסר לחשוף// לא די בִקריאה מראש ועד סוף.
כי צריך גם מאחרית לָרֵאשית לחֲזור// וקודקוד עם תחתית ביחד לשזור.
בקשרים נסתרים הסיפור מעוצב// ורק אפס קצהו גלוי על פניו.
מילותיו מועטות וניתנו במשורה// הוא נראה רדוד ופשוט לכאורה.
אך פשטות התמונה מסתירה כמסך// את עמקות היצירה הטמונה בתנ"ך.   
 מלה למילה, התקשורת רשת שוזרת// ובשני ערוצים לקורא משדרת.
באחד -  אמירה גלויה  שקופה, מפורשת.// באחר – קול ענות חלושה, סמויה אך רוגשת.
זה קולם של רזים, רמזים ושתיקות// האובדים במבוך של חידות עתיקות
וכפי שלִמְדוּנוּ בספר 'משלי', חכמים,// הרשת היא גם פח ללכוד בו תמימים.1
שתי אבני יסוד ספרות המקרא מצפינה// האחת: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה "2
השְנייה - אבן ראשה בניהול היקום,// שהיא: "רבות מחשבות בלב איש, ועצת ה' היא תקום3
כך נבנה הסיפור כמִתאַר העולם.// כמעגל סימטרי מובנה ומושלם.
בו משגיח האל על כול בריותיו ממעל// ודואג לצדק לכול, מחוט עד שרוך נעל.
משיב לצדיק כגמולו, גמול הולם את בן הבלייעל./
מעצב את תכונות גיבוריו כולם// וצופה  מראשית, אחרית גורלם.
כאן נחתמת המקאמה על הסיפור בתנ"ך// כשהיא תחומה באינקלוסיו, כפי שהובטח.

------------------------
1 "כי חינם מזורה הרשת בעיני כול בעל כנף" ( משלי א 17). 
2 תהלים קיח 22.
3 משלי יט 21.  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה