יום רביעי, 17 ביולי 2013

נפלאות הסיפור המקראי - מקאמה

ד"ר שלמה בכר, אוניברסיטת חיפה (בגמלאות)

את המקאמה הזאת באינקלוסיו נפתח//  שהוא מסימני ההיכר של הסיפור בתנ"ך.//
לרוצה במקרא את המסר לחשוף// לא די בִקריאה מראש ועד סוף.// כי צריך גם מאחרית לָרֵאשית לחֲזור// וקודקוד עם תחתית ביחד לשזור.// 
בקשרים נסתרים הסיפור מעוצב// ורק אפס קצהו גלוי על פניו.// מילותיו מועטות וניתנו במשורה// הוא נראה רדוד ופשוט לכאורה.// אך פשטות התמונה מסתירה כמסך// את עמקות היצירה הטמונה בתנ"ך.//  
       
מלה למילה, התקשורת רשת שוזרת// ובשני ערוצים לקורא משדרת.// באחד -  אמירה גלויה  שקופה, מפורשת.// באחר – קול ענות חלושה, סמויה אך רוגשת.// זה קולם של רזים, רמזים ושתיקות// האובדים במבוך של חידות עתיקות// וכפי שלִמְדוּנוּ בספר 'משלי', חכמים,// הרשת היא גם פח ללכוד בו תמימים.1//
שתי אבני יסוד ספרות המקרא מצפינה// האחת: "אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה "2/ השְנייה - אבן ראשה בניהול היקום,// שהיא: "רבות מחשבות בלב איש, ועצת ה' היא תקום3 // כך נבנה הסיפור כמִתאַר העולם.// כמעגל סימטרי מובנה ומושלם.// בו משגיח האל על כול בריותיו ממעל// ודואג לצדק לכול, מחוט עד שרוך נעל.// משיב לצדיק כגמולו, גמול הולם את בן הבלייעל.// מעצב את תכונות גיבוריו כולם// וצופה  מראשית, אחרית גורלם.// כאן נחתמת המקאמה על הסיפור בתנ"ך// כשהיא תחומה באינקלוסיו, כפי שהובטח.//

------------------------
1 "כי חינם מזורה הרשת בעיני כול בעל כנף" ( משלי א 17). 
2 תהלים קיח 22.
3 משלי יט 21.  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה