יום חמישי, 27 בספטמבר 2018

מאמתי יש למלאכים כנפים?


עקידת יצחק, לורנט דה לה הייר 1650
הרבה מאתנו יאמרו כי מאז ומתמיד ציירו להם בני האדם את מלאכי השמיים כבעלי כנפיים, שהרי כך אנו רגילים לראות אותם ברוב יצירות האמנות: תמונות, פסלים, פסיפסים ועוד. כיוון שתפקידם העיקרי של המלאכים הוא לתווך בין אדם ואלהים, ברור לכאורה שהם זקוקים לכנפיים כדי לנוע במהירות בין הארץ שניתנה לבני האדם ובין השמים שהם לה' בלבד.
והנה, במקרא מתוארים מלאכים רבים מבלי להזכיר את כנפיהם, כגון המלאכים שבאו להודיע לאברהם על הולדת יצחק (בראשית יח, ב) והמשיכו את דרכם כדי להציל את לוט מהפיכת סדום ועמורה (שם יט, א). הוא הדין גם באשר למלאכים שרואה יעקב בחלומו, שהם "עולים ויורדים" מסולם ולא מתעופפים סביבו, או המלאך המשוחח עם הנביא זכריה (זכריה ד, א). יצורים בעלי כנפיים במקרא הם הכרובים המתוארים כ"פורשי כנפיים למעלה, סוככים בכנפיהם על הכפורת" (שמות כה, כ) או השרפים ("שש כנפיים לאחד" [ישעיה ו, ב]). וחוץ מהזכרת "האיש גבריאל ... מועף ביעף נוגע אלי" (דניאל ט, כא) – שממנה נרמז כי לגבריאל ישנה היכולת להתעופף – לא נמצא הזכרה ברורה של מלאך בעל כנפיים, לא במקרא, לא בספרים החיצוניים (שבהם מופיעים מלאכים רבים בחזיונותיהם של מחברי הספרים) ואף לא בברית החדשה. מניין לנו אפוא תמונת המלאך המכונף? אפשר לשער כי עם הזמן לא הבחינו האמנים בין מלאכים, שרפים או כרובים, ואת כולם ציירו כבעלי כנפיים, אך סביר יותר לומר שהכנפיים הפכו להיות לסימן המזהה את המלאך, והמבחין אותו מבשר ודם, בהשפעת העולם הקלאסי היווני-רומי בתקופת הנצרות הקדומה. בתרבות הקלאסית היו יצורים מכונפים רבים, ולהם תפקידים שונים, ואלה יכלו להשפיע על דמיונם של האומנים הנוצרים במאות הרביעית-חמישית. כך, למשל, אלת הניצחון היוונית, ניקה (או בשמה הרומי: ויקטוריה) שתיווכה בין האלים לבין בני האנוש. היא מתוארת באמנות היוונית-רומית כשבצידה מהויות מכונפות המסמלות את ארבע עונות השנה או את ארבע רוחות השמיים. לפי ההשערה החלו אמנים נוצרים לצייר בהשפעת תיאורים אלה את מלאכי השמים, בתנוחות של ברכה או כשהם נושאים צלב, כאשר זוג כנפיים יוצא מגופם. כך נמצא, למשל, בארונות קבורה נוצריים מן המאה הרביעית.
בתיאור חלום יעקב בציורי הקיר של בית הכנסת של דורא אירופוס (המאה השלישית) לא נמצא כנפיים למלאכים. גם המלאכים המתוארים ביצירות קדומות המצויות בעיר רומא – בקטקומבה הנוצרית של וויה לטינה (המאה הרביעית) או בכנסיית סנטה מריה מג'ורה (המאה החמישית) – לא נמצא כנפיים למלאכים. אך מאז המאה החמישית ואילך לא יציג אמן מלאכי שמיים בלא כנפיהם, הן באמנות הנוצרית והן בזו היהודית.

מתוך: א‘ שנאן (עורך), י‘ זקוביץ, ד‘ פרוינד (מערכת), נהרדעה - דפי פרשת השבוע של האוניברסיטה העברית בירושלים, ויצא, ז, (תשס“א 2000)

3 תגובות:

  1. מאוד מאוד מעניין הקטע הזה עם הכנפיים. נהנתי נורא מהפוסט. באמת.
    תודה :)

    השבמחק
  2. סוגיה נוספת
    מי, איך ומתי נבראו המים?

    השבמחק
  3. תודה על הפוסט

    אגב אנגלוס (יוונית; 'אנג'לס' אנגלית) הוא תרגום מדויק של 'מלאכים' המקראי - 'שליחים'. כמובן שבהמשך המובן השתנה.

    מניח שגם מרקורי 'שליח האלים' היווני בעל הסנדלים המכונפות, תרם משהו.

    ואגב חסר שם עוד שם של יצורי ביניים שמתחל לאל - 'אראלים'

    השבמחק