יום ראשון, 12 באוקטובר 2025

שְׂאִי-סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ-לָךְ: המציאות כמדרש אקטואלי על פסוקי נבואה ומזמורים

נכתב בשעות הציפיה והמתח לקראת שחרור חטופינו משבי החמאס (12.10.2025)*

בֶּן בַּג בַּג אוֹמֵר: הֲפךְֹ בָּהּ וַהֲפךְֹ בָּהּ, דְּכֹלָּא בָהּ (הפוך בה והפוך בה שהכול בה)


ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

בימים היסטוריים עוצרי נשימה אלה, שבהם הדבש והעוקץ נשזרים זה בזה והמר והמתוק יוצרים מערבולת רגשית, אי אפשר שלא להימשך אל דברי הנבואה והמזמורים שמבטאים את הכאב והסבל של שבויים-אסירים שהושלכו לחללים תת-קרקעיים אפלים, אל האמונה והתקווה שישועתם בוא תבוא, ואל השמחה האדירה שאז תסחוף את הכל. 

תוויות: בור ובאר, תקווה, ישועה, נבואה, מזמורים


הבור והבאר כמקומות חיים

באקלים השחון של ארץ כנען מציאת מקורות מים שיספקו את הצריכה (שתיה, חקלאות ומשק בעלי החיים) לאורך כל השנה היתה צורך חיוני לקיום. אנשים נהגו לחפור בארות שהתמלאו במי תהום, ולחצוב בורות לאגירת מי הגשמים. לאדם היה באר או בור מים בנחלתו והוא שתה את מי בורו (דב׳ ו, יא; מל״ב יח, לא// יש׳ לו, טז; נחמ׳ ט, כה). היו גם בורות מים ציבוריים, חלקם מפורסמים במיוחד (שמ״א יט, כב; שמ״ב ג, כו; כג, טו-טז, כ; דה״א  יא, יז-יח, כב; דה״ב  כו, י). 

המים במקרא הם סמל לחייםלברכהלשפע ותקווה. בשל חיוניותה לחיים של הצריכה התדירה והשוטפת של המים הפכו הבארות למקומות מפגש מרכזיים ושוקקי חיים. לשם הגיעו בנות המקום לשאוב מים, לשם הגיעו הרועים להשקות את צאנם, ולשם הגיעו זרים שהזדמנו למקום. מדי פעם נוצרו שם גם מפגשים שהולידו אירוסים ונישואים. ודי אם נזכר בסיפורי עבד אברהם ורבקה (בר׳ כד), יעקב ורחל (בר׳ כט), ומשה ובנות כהן מדין (שמ׳ ב). 


בורות ריקים כמקום עינוי ומוות

״בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים אֲשֶׁר לֹא-יָכִלוּ הַמָּיִם״ היו סמל לאכזבה קשה (יר׳ ב, יג). בארות שכבר לא יכלו לשמש יותר בתפקידים המקורי או בורות שמי הגשמים והנגר העילי שמילאו אותם נגמרו היו לחללים תת-קרקעיים שקיבלו לעיתים תפקידים שונים מתפקידם המקורי. טיפוס הבור השכיח ביותר בתקופת המקרא היה בור הפעמון, שהיה לו צוואר צר שהולך ומתרחב כלפי מטה והופך לחלל אגירה גדול. בגלל צורת הפעמון של הבור, אדם שנפל או הושלך לתוכו, נכלא בחלל תת-קרקעי אפל ללא יכולת להיחלץ ממנו בכוחות עצמו. במטופורה של הנביא זכריה נזכרבּוֹר אֵין מָיִם בּוֹשהיו בו אסירים, “שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר אֵין מָיִם בּוֹ" (ט, יאיב), וביש׳ כד, כב קוראים "וְאֻסְּפוּ אֲסֵפָה אַסִּיר עַל-בּוֹר וְסֻגְּרוּ עַל-מַסְגֵּר". מכאן השימוש במילת "בּוֹר" או בצירוף "בֵּית הַבּוֹר" לציון מקום מאסר (בר' מ, טו; מא, יד; שמ' יב, כט; יר' לז, טז; לח, ו). מהכתוב ״מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר״ (שמ׳ יב, כט) למדים שהשבויים שהושמו ״בְּבֵית הַבּוֹר״ נחשבו לתחתית של התחתית של הסולם החברתי. 

האסירים סבלו מתנאים קשים במיוחד כמסופר על ירמיהו: ״וּבַבּוֹר אֵין מַיִם כִּי  אִם טִיט וַיִּטְבַּע יִרְמְיָהוּ בַּטִּיט״ (יר' לח, ו). גורל האסירים היה נתון לחלוטין בידי שוביהם: רצו - סיפקו להם מזון כדי להחזיקם בחיים (לח, ויג), רצו מנעו מהם מזון כדי להמיתם, כפי שעשו האחים ליוסף. הם השליכו אותו לבור במדבר וליבם היה כל כך גס בו ומלא תאוות נקמה עד שהם היו אטומים לתחינותיו (בר׳ מב, כא). ובעודו בבור נדון למוות איטי ומייסר ברעב הם ישבו "לֶאֱכֹל-לֶחֶם" (לז, כד, ו), שזה לא רק ניגוד קיצוני בין מצבו למצבם (רעב מול אכילת לחם, יחיד מול רבים, מוות מול חיים) אלא גם ביטוי לשמחת לבבם כי אכילת לחם נושאת במקרא גם משמעות של שמחה (כגון ״לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמֹחַ״, קה׳ ח, טו). במקרים מסויימים השליכו גוויות לבורות ריקים (מל״ב י, יד; יש׳ יד, יט; יר׳ מא, ז, ט). מכאן קצרה הדרך לתפיסת הבור כקבר ולכינוי המתים "יוֹרְדֵי בּוֹרבעיקר בספרות הנבואית והמזמורית (יש׳ לח, יח; יח׳ כו, כ; לא, יד, טז; לב, יח ועוד).

"בּוֹר אֵין מָיִם בּוֹ" הפך סמל לכליאה אכזרית והוא משובץ בנבואות ובמזמורים המתארים מהפך פלאי מאסון מבעית לישועה אלוהית. מזמור קז מזמן את הנושעים להודות לה' על חסדיו שחוללו מהפך במצבם. "הֹדוּ לַיהוָה כִּי-טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יְהוָה אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד-צָר" (פס' א-ב). ה' גאל אנשים שהגיעו "עַד-שַׁעֲרֵי מָוֶת" (פס' יח), והושיע "רְעֵבִים גַּם-צְמֵאִים" (פס' ה). פסוקים ייד מתייחסים גם להצלת אסירים ששכנו בבור חשוך, כבולים בשלשלאות ברזל: "יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל... וַיּוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק“.


המהפך משבי לישועה

דימוי האסירים הכלואים באפילה שלוב גם בדברי הנביא המנחם, המבטיח ישועה שתביא למהפך: "לֵאמֹר לַאֲסוּרִים צֵאוּ לַאֲשֶׁר בַּחֹשֶׁךְ הִגָּלוּ... לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּ..." (יש׳ מט, טי).

גודל המהפך מומחש בשאלה הרטורית הכפולה: "הֲיֻקַּח מִגִּבּוֹר מַלְקוֹחַ, וְאִם-שְׁבִי צַדִּיק יִמָּלֵט" (יש׳ מט, כד). דרך העולם היא שלא ניתן לחלץ שלל (מַלְקוֹחַ) או שבויים (שְׁבִי) מידי עריץ אכזר. אך ה' מבטיח שהבלתי ייאמן יקרה ושהמלקוח והשבויים ישוחררו ויושבו: "כִּי-כֹה אָמַר יְהוָה: גַּם-שְׁבִי גִבּוֹר יֻקָּח וּמַלְקוֹחַ עָרִיץ יִמָּלֵט, וְאֶת-יְרִיבֵךְ אָנֹכִי אָרִיב, וְאֶת-בָּנַיִךְ אָנֹכִי אוֹשִׁיעַ" (פס' כה). הגיוון בשיבוץ המילים מדגיש את המעבר מהשאלה הרטורית להבטחת התגשמותה:

 הֲיֻקַּח מִגִּבּוֹר מַלְקוֹחַ

 וְאִם-שְׁבִי צַדִּיק יִמָּלֵט.

 גַּם-שְׁבִי גִבּוֹר יֻקָּח

 וּמַלְקוֹחַ עָרִיץ יִמָּלֵט

(צדיק כאן בא בהוראת עריץ.)

הנביא מתאר את ההתפעמות לנוכח מה שנתפס כבלתי ייאמן: "שְׂאִי-סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ-לָךְ" (יש׳ מט, יח)! והשמחה על שוב פדויי ה' לציון תהיה אדירה. בנבואה יש קריאה נרגשת לחזק את החלשים פיזית – "חַזְּקוּ יָדַיִם רָפוֹת וּבִרְכַּיִם כֹּשְׁלוֹת אַמֵּצוּ" (פס' ג), שזו קריאת עידוד המהדהדת את סיסמת הקרב, "חזק ואמץ". ובאופן פלאי, בעלי המום יֵרָפְאו: "אָז תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְרִים וְאָזְנֵי חֵרְשִׁים תִּפָּתַחְנָה... אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם" (פס' הו). הריפוי מתואר בתקבולת כיאסטית ושימו לב למצלולים ולחריזה: תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְרִים / וְאָזְנֵי חֵרְשִׁים תִּפָּתַחְנָה

פדויי השבי יבריאו, יתמלאו באנרגיות חיוביות ויבטאו את שמחתם בדילוג וברינה: "וּפְדוּיֵי יְהוָה יְשֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בְּרִנָּה וְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל-רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ וְנָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה" (פס' י). ״שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה״ הוא צמד נרדפים הנקשרים זה לזה באמצעות התוכן והאליטרציה. והשמחה המתגלגלת מובעת בצליל המתגלגל של ה-שִׂוְשִׂמְחַת עוֹלָם עַל-רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ.

מהפך משבי בארץ אויב לשיבת בנים לגבולם מובטח בנבואה המרגשת:

כֹּה אָמַר יְהוָה 

קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע

נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים

רָחֵל מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ 

מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ.  

כֹּה אָמַר יְהוָה 

מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי

וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה

כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם-יְהוָה

וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב

וְיֵשׁ-תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם-יְהוָה;

וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם.

(יר׳ לא, יד-טז). 


המציאות כמדרש 

קריאת הפסוקים כמעין ״מדרש חי״ על יסורי חטופינו במנהרות שוביהם האכזריים, והשמחה על שחרורם מן השבי היא מסגרת פרשנית לרגשות לאומיים וחברתיים בני זמננו. במובן זה, המקרא ממשיך לפעול כטקסט חי המפרש את ההווה ומעצב את תודעתו. התקווה, האמונה השיבה והנחמה נתפסות לפי זה לא רק כקטגוריות תאולוגיות אלא גם תהליכים רגשיים וחברתיים ממשיים. כמאורעות היסטוריים שהם המשך עמוק של סיפור הגאולה המקראי.

* הדברים נכתבו לפני שנודע שהחמאס הפר את ההסכם עם ישראל. השיב אומנם את כל החטופים החיים אך מחזיק עדיין בחטופים חללים רבים. 

3 תגובות:

  1. לאה אהובה,
    תודה עלייך, על האור והאהבה ש-את מביאה.

    מצרפת שיר שלי לרגע המיוחל, השבת החטופים,
    הבייתה, אל חיק ההורים.


    לאחר שנתיים של מלחמה
    אומה מדממת קמה.
    כעוף החול,
    אוספת את ימי האתמול.
    לבוקר חדש שעולה,
    בוקר המשנה את ההווה.
    ברוכים השבים, אל חיק ההורים,
    אל עם שלם שנלחם על החיים
    והמתים השבים לקבורה
    ראוייה וסליחה.
    לנשיא המדהים טרמפ שהגשים,
    את השבת החטופים.
    ראה, שמע, חיבק, כאב,
    כמו היו כולם ילדיו.
    ואני לאחר לילה לבן מול המרקע,
    בשמונה תתחיל השיבה.
    הבטן שלי כואבת,
    את הטלטלה שעברה המולדת.
    פונה בתחינה, תפילה בבקשה-
    אנא אלוהים שמור על העם אשר בחרת שיהיה לך עם אומה.
    שמור על בריאות החיים,
    שמור על כול הברויים.
    פזר רוח טובה,
    מהשמיים על פני האדמה.
    שהעולם יהיה מקום טוב בו לחיות,
    באחדות, אחווה, התחברות לבאות
    מרים 🙏❤️‍🩹❣️

    השבמחק
  2. לאה יקרה, תודה רבה, שמחתי מאוד לראות את הדברים שאת מפרסמת בתמיכה בחטופים ובהשבתם.
    אנחנו חשים היום שמחה רבה מהולה בכאב. כאב על הנופלים. כאב על מלחמה ארוכה שנמשכה יותר מדי זמן. כאב על כל רגע ורגע שבו החטופים ישבו במחילות החמאס, חוששים לחייהם ובריאותם הפיזית והנפשית. אני גאה על כל אישה ואישה שעמדו במשך השנתיים האחרונות במשמרות, בעצרות, בהפגנות, ותליית שילוט ודגלים למען החטופים. רבים הקדישו את חייהם למען השבת החטופים, חלום שהתגשם היום. בזכות טראמפ. בזכות הציבור שיצא לרחובות. ביחד עם הגאווה היו גם רגשות צער ואכזבה. היינו רבים, אבל גם בודדים ומבודדים, במובן הזה שהקול שלנו היה הומוגני מדי. חסרו לי קולות אחרים. קולות של ציבור שהעדיף לא לצאת לרחוב, בטענות והצדקות שונות. מצוות פדיון שבויים, דווקא בעידן שבו אנחנו ריבונים על אדמתנו, לא קוימה כפי שהיינו מצפים. לקח יותר מדי זמן. אנחנו חיים כיום בחברה פצועה. חברה שאולי תתחיל היום לשקם את עצמה. אוסיף אומר שבשנתיים האחרונות ריכזתי והובלתי את הפעולות של מטה ערד למען החטופים, ובין המצגות שיועדו לבתי הספר שהכנתי עבור מטה החטופים, היתה גם מצגת שיזמתי בנושא פדיון שבויים. הכנתי אותה לקראת המועד של חצי שנה בשבי. לא האמנתי שגם אחרי שנתיים היא תהיה עדיין רלוונטית.
    היום כבר אפשר באמת לחייך ולקוות לימים טובים יותר.

    השבמחק
  3. תודה עלייך
    תודה על האור של חייך
    תודה על תו נשמתך המאירה סובבייך.

    לאה חמדתי
    את אור עבורי.

    תודה ש-את חלק מהמסע חיי,
    בשיריי

    מחבקת מליבי
    מרים סידי

    השבמחק

תודה רבה על תגובתך. היא תפורסם אחרי אישורה.