יום שלישי, 28 ביולי 2020

צלם זהב, כבשן אש, שלושה נערים ואחד אלוהינו

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

הצעה להוראת דניאל ג 

1‏. הבחירה בפרק
מורה צריך לדעת הרבה יותר ממה שיודעים תלמידיו וממה שמחייבת תכנית הלימודים. 
הפרק אינו בתכנית הלימודים במקרא. מורה יכול להורות אותו ׳מחוץ למסגרת׳ למשל, במילוי מקום או בשיעור חינוך.

2‏. הנמקת הבחירה בטקסט מדניא:. לספר דניאל היתה השפעה כבירה ביהדות ובנצרות. 

3‏. המסרים הרעיוניים. 

4‏. אנגלית. 
כדי שיחושו שארמית היתה השפה הבינלאומית של הזמן ההוא. 
אפשר לתת לתלמידים לצפות בסרטון נפלא של צ׳רלס לוהטון (harles Laughton) הקורא את הפרק.  

5‏. היכולת לתמצת סיפור (או טקסט בכלל) היא יכולת שיש להתאמן בה. ולדעת להקנותה לתלמידים. זו יכולת לתפוס את העיקר ולהפרידו מן הטפל. 

6‏. הלימוד חייב להיות של יחידה רעיונית שלמה. לא פסוק פסוק, חלק חלק. ותמיד יש לשאול את שאלת המסר או המסרים. זו שאלת מפתח. 

7‏. חיפוש תופעות מבניות מיוחדות ביצירה כאחת הדרכים לפיענוח מסריה. הרבה פעמים במבנה יש צופן שבו חבויה משמעות הטקסט. 

8‏. העברת הטקסט למדיום אחר (ציור, מחזאות וכו׳) היא אמצעי לעמידה על הפערים שבסיפור, דרכי עיצוב המרחב והזמן, עיצוב הדמויות וכו'. כמו כן היא מחייבת הכרעות פרשניות. 

קראו את דניאל ג.
1‏. סכמו בקצרה את תוכן הסיפור. 
2‏. מהו לדעתכם המסר העיקרי של הסיפור?
3‏. שימו לב לביטויים החוזרים. סמנו אותם בצבע על דף שעליו מודפס הפרק. מהו לדעתכם תפקידם הספרותי?
4‏. דמיינו לעצמכם שאתם בימאים המתכוונים להעלות את הסיפור על הבימה כמחזה. 
   א. עירכו רשימה של הדמויות המשתתפות במחזה.
   ב. סמנו בעפרון את המקום שבו מסתיימת סצינה אחת ומתחילה סצינה חדשה.
 ג. רשמו בשולי הטקסט באיזה מקום לדעתכם מתרחשת כל אחת מהסצינות.
  ד. הוסיפו הוראות לקוניות לשחקנים המשחקים את הדמויות השונות (למשל, באימה, בזלזול, בהכנעה, תוך השתחוות וכו').

אין תגובות:

פרסום תגובה