יום שני, 27 ביולי 2020

משה שובר את הלוחות - רמברנדט

כנרת זוהר-להב, מרצה וחוקרת לתרבות ואומנות
החודש, ב 15.07 צויין יום ההולדת למאסטר ההולנדי רמברנדט ואן ריין. אדם שהיה יוצר, חדשן ומצטיין בתחומו. צייר שנשם אויר פסגות, נהנה ממעמד סלב, היה בן בית בארמון המלוכה ולקוחותיו המתינו בתור שנים עד שהתפנה לצייר את הדיוקנם. במהלך חייו ידע 3 אהבות גדולות, קבר ילדים, נפטר מחוסר כל וניקבר בקבר אחים באמסטרדם.
משה שובר את לוחות הברית (בהולנדית: Mozes en de tafelen der wet) הוא ציור שמן שלו על בד משנת 1659, היצירה מוצגת במוזיאון הלאומי Gemäldegalerie שבברלין.
הציור מתאר את הכתוב בשמות ל״ב 19: וַיְהִי כַּאֲשֶׁר קָרַב אֶל־הַמַּחֲנֶה וַיַּרְא אֶת־הָעֵגֶל וּמְחֹלֹת וַיִּחַר־אַף מֹשֶׁה וַיַּשְׁלֵךְ מִיָּדוֹ [מִ][יָּדָיו] אֶת־הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר
בפרשנות של רמברנדט משה אוחז בלוחות כשהאחד מעל לשני - בניגוד להצגה המוכרת של שני הלוחות זה לצד זה.
בשמות ל״ד 30-29 נאמר שעורו של משה ׳קרן׳: וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד־מֹשֶׁה… וּמֹשֶׁה לֹא־יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ. וַיַּרְא אַהֲרֹן וְכָל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת־מֹשֶׁה וְהִנֵּה קָרַן עוֹר פָּנָיו וַיִּירְאוּ מִגֶּשֶׁת אֵלָיו (וראו גם פס׳ 35)
רמברנדט מעניק למשה קרניים. יתכן והאמן עשה כן בהשפעת תרגומו של הירונימוס (הוולגטה). תפיסה ריאליסטית זו היתה מצויה אצל הציירים והפסלים בתקופת הרנסנס.

תגובה 1:

  1. מרשים ביותר אם כי נראה בציור שפני משה שלווים כמו שלם עם עם עצמו בשבירת הלוחות. ( לא נראה הכעס על פניו)

    השבמחק