יום שלישי, 18 ביוני 2019

על "מאה שנים של בדידות" מאת גבריאל גארסיה מארקס


יובל חייקין

הוצאת עם עובד


על: גבריאל גארסיה מארקס, מאה שנים של בדידות, מספרדית: ישעיהו אוסטרידן, מהדורה כ״ב, הוצאת עם עובד, תל אביב תשנ״ה 1994

זה סיפור קורותיה של משפחה שאביה, חוזה ארקדיו בואנדיה, ייסד את העיירה האגדית הדרום אמריקאית מָקוֹנְדוֹ והתגוררה בה מאה שנים. האב המייסד לוקח את בנו אל יריד שהגיע לעיירה; הבן נוגע בגוש של קרח יבש ואומר "זה שורף". סיפור העלילה מקפל שלל צבעוני של מעשיות עממיות, תשוקות עזות אמונות טפלות, היסטוריה אמיתית וטבח המונים, מאה שנים של תשוקה ואמונה ושאיפות נכזבות לאושר. לאורך הסיפור עוברת נבואה קשה שמתגשמת לבסוף. בן הדור השישי מגלה כתב יד שנכתב בצופן סתרים בידי אלכימאי מימי הדור הראשון; הוא מפענח את כתב היד ותוך כדי קריאה בו הוא נוכח לדעת שמדובר במשפחתו ובחיי עצמו. הוא מבין שסיום הקריאה יביא עליו את קצו אך הוא אינו יכול לחדול מן הקריאה. גם אני לא יכולתי לחדול מן הקריאה חרף הצמרמורת שאחזה בי.
משפחת בואנדיה לדורותיה
הדור הראשון - חוזה ארקדיו בואנדיה ואשתו אורסולה איגוארן - מייסדי מקונדו
חוזה ארקדיו ייסד את מקונדו בעקבות חלום על עיר מראות. הוא נמלט מריוהאצ'ה כי נרדף בידי רוחו של פרודנציו אגילר, אותו הרג בדו-קרב, אך דמו לא חדל לזלוג מגווייתו. הוא מסיים את חייו קשור אל עץ.
אורסולה איגוארן חיה למעלה ממאה שנים ומצליחה לחזות את קורות המשפחה עד הדור השישי. האלכימאי מלקיאדס מתיידד עם אבי המשפחה אשר מקצה לו חדר בביתו.
הדור השני - ילדי המייסדים: חוזה ארקדיו בואנדיה, הקולונל אאורליאנו בואנדיה
ואמרנטה. הם מאמצים את רבקה, האחיינית השניה של אורסולה איגוארן שהתייתמה מהוריה. היא מגיעה למקונדו עם שקית ובה עצמות הוריה. היא מאד מפוחדת, מסרבת לדבר ונוהגת לאכול עפר מן הקרקע וסיד שהיא מקלפת מקירות הבית. חוזה ארקדיו בואנדיה עוזב את הבית וחוזר אחרי שנים רבות של הפלגה בכל ימי תבל עם גוף מקועקע ואיבר מין מרשים במימדיו. הוא נושא את אחותו המאומצת רבקה ונרצח ביריית רובה מסתורית זמן קצר אחרי שהוא מציל את אחיו, הקולונל אאורליאנו בואנדיה, מהוצאה להורג. לא היו לו ולרבקה צאצאים. פילגשו, פילאר טרנרה, היא גם פילגשו של הקולונל אאורליאנו בואנדיה הנשוי לאהובתו רמדיוס מוסקוטה. אמרנטה נותרת ברווקותה אחרי סכסוך שהיה לה עם אחותה המאומצת רבקה על אודות אהבת הנעורים של שתיהן לפייטרו קרספי, מוסיקאי איטלקי נעים הליכות. אחרי מות חוזה ארקדיו בואנדיה חוזרת רבקה למנהגי האכילה המשונים שלה וחיה בבדידות עד מותה. הקולונל אאורליאנו בואנדיה נודע לא רק כלוחם אלא גם כאמן בזכות יכולתו לכתוב שירה ועיצוב דגי זהב. חרף גילה הצעיר הוא מתאהב בילדה רמדיוס מוסקוטה, שצבע עור גוף יפהפה ועיניה ירוק אזמרגד,. זמן קצר אחרי נישואיהם היא מתה מהרעלת דם כשהיא נושאת בבטנה עוּבָּר. עד זמן קצר לפני מותו משמש חדרו של הקולונל אאורליאנו בואנדיה תצוגה של בובות ילדותה.
הדור השלישי - לחוזה ארקדיו בואנדיה ופילאר טרנרה נולד בן (בלתי חוקי), ארקדיו, שמשתתף במלחמות אביו. הוא מתאהב בדודתו, אמרנטה, אך זו דוחה אותו בטענה כי פרי אהבתם ייוולד עם זנב חזיר. פילאר טרנרה ואאורליאנו בואנדיה מולידים את אאורליאנו חוזה. לקולונל אאורליאנו בואנדיה נולדו שבעה עשר בנים מנשים עלומות; כולם נקראו אאורליאנו וכולם נרצחו בטרם מלאו להם שלושים וחמש, אחרי שהכומר המקומי שרטט צלב אפר על מצחם. ארקדיו, בנם של חוזה ארקדיו בואנדיה ופילאר טרנרה, נושא לאישה את סנטה סופיה דה לה פיידד.
הדור הרביעי - ארקדיו וסנטה סופיה מולידים את רמדיוס היפה ואת התאומים הזהים
חוזה ארקדיו השני ואאורליאנו השני. אורסולה איגוארן מנבאת שהתאומים יתחלפו בתפקודיהם. אאורליאנו השני נישא לפרננדה דל קפריו ומנהל במקביל רומן ארוך שנים עם פטרה קוטס. על רמדיוס היפה נאמר שהיא יפה יותר מכל בנות מקונדו; גברים רבים מתו מאהבה או תשוקה אליה. חוזה ארקדיו השני הוא הניצול היחידי מטבח שעורכת חברת מטעי הבננות בעובדים השובתים. את שארית ימיו הוא מבלה בלימוד קלף שכתב האלכימאי מלקיאדס. הוא מוריש את הקלף לאחיינו אאורליאנו באבילוניה. מותו בא לו בדיוק ברגע בו מת אחיו התאום. הונו של אאורליאנו השני מתעצם בזכות אהבת פילגשו פטרה קוטס אך מתמעט לכדי אפס עם הופעת ארבע שנות מבול שפוקדות את מקונדו. הוא מקדיש את שארית ימיו לחיפוש אחר אוצרות קדומים ומת ממחלת גרון מסתורית. בלוויה מוחלפים התאומים בארונותיהם בדיוק כפי שניבאה אורסולה איגוארן. אימם, סנטה סופיה, משספת את גרון בניה המתים כדי לוודא שלא ייקברו חיים. פרננדה דל קפריו נבחרת מבין חמשת אלפים בנות לבוא למקונדו כדי להתחרות מול רמדיוס היפה על תואר מלכת היופי של המחוז. הפסטיבל הופך למרחץ דמים ואאוליאנו השני מציע לפרננדה נישואין. הם נישאים ופרננדה תופסת את מקומה של אורסולה איגוארן כאם המשפחה ומנהלת אותה ביד רמה. המשפחה לא מקבלת אותה והיא מגלה סימני שיגעון כגון פרנויה, התכתבות עם "רופאים נעלמים" וניסיונותיה הבלתי רציונאליים לבודד את נכדה, אאורליאנו באבילוניה, מן העולם.
הדור החמישי - אאורליאנו השני ופרננדה דל קפריו מולידים את אמרנטה אורסולה, את חוזה ארקדיו ואת רנאטה רמדיוס (הידועה גם בכינוי מֶמֶה). רנאטה רמדיוס אינה יפה כאימה, אך יורשת את אהבת החיים של אביה. אימה מחליטה עבורה שהיא תלך ללמוד נגינה על קלידים. היא זוכה להכרה כאמנית בד בבד עם תואר אקדמאי. היא מתאהבת במכונאי מאוריציו באביליונה אשר ענן של פרפרים צהובים מלווה אותו לכל מקום. אימה, פרננדה, לא מסכינה עם פרשת האהבים הזו ודואגת לכך שהמאהב ייפגע; ירייה בגבו מותירה אותו משותק עד סוף חייו. ממה בהריון ונשלחת למנזר. הרומן ביניהם מביא לעולם את אאורליאנו באביליונה. חוזה ארקדיו גדל אצל אורסולה שמייעדת לו עתיד של כומר. הוא נוסע לרומא אך חוזר משם ללא תואר אחרי מות אורסולה. הוא מגלה את האוצר שאורסולה טמנה מתחת למיטתה ומבזבז אותו. הוא מנסה לפענח את הקלף שהשאיר אחריו האלכימאי מלקיאדס. הוא מוריש את מלאכת פענוח הקלף לאחיינו אאורליאנו באביליונה בטרם נרצח באמבטיה בידי ארבעה צעירים שבאו לגנוב את כספו. אורסולה איגוארן מתה כאשר אמרנטה אורסולה היתה ילדה קטנה. היא לא יודעת שאאורליאנו באביליונה שהגיע לבית המשפחה הוא אחיינה, בנה מחוץ לנישואין של רנאטה רמדיוס. היא עוזבת את הארץ לאירופה וחוזרת אחרי שנים עם בעל מבוגר, עשיר וחובב טייס, גסטון. בעלה מבוגר ממנה בכחמישים שנה ועוזב אותה אחרי שהיא מספרת לו על פרשת האהבים הסוערת שהיא מקיימת עם אחיינה אאורליאנו באביליונה.
הדור השישי - אאורליאנו (השני) באביליונה הוא בנה הבלתי חוקי של רנאטה רמדיוס. הוא מתחבר עם חוזה ארקדיו השני שמסביר לו את הסיפור האמיתי של הטבח שערכה חברת הבננות בעובדיה השובתים. בעוד חברים אחרים של המשפחה עוזבים וחוזרים, הוא נשאר בבית המשפחה. יציאתו הראשונה מן הבית נעשית רק אחרי מות סבתו פרננדה. הוא מנסה לפענח את הקלף של מלקיאדס אך עוצר כדי להקדיש את עצמו לפרשת האהבים עם שותפתו ואהבת ילדותו אמרנטה אורסולה בלי לדעת שהיא דודתו. היא מתה מדימום אחרי הולדת בנם והוא חוזר אל פענוח הקלף ומגלה כי הקלף מנבא את תולדות המשפחה החל באב המייסד שנקשר אל עץ ועד הצאצא האחרון שנטרף בידי נמלים. הוא מת, אולי, ברוח הגדולה שהחריבה את מקונדו ברגע שהוא מסיים לקרוא את הקלף של מלקיאדס.
הדור השביעי - אאורליאנו הוא בנם של אאורליאנו באביליונה ואמרנטה אורסולה. הוא נולד עם זנב חזיר כפי שניבאה וחששה אם המשפחה אורסולה איגוארן. בעקבות האבל על מות אמרנטה אורסולה זונח אאורליאנו באביליונה את התינוק בן יומו וזה נטרף בידי נמלים. כך מקיץ הקץ על משפחת בואנדיה.


הספר יצא לאור בשנת 1967. הסופר גבריאל גארסיה מארקס נולד בעיירה הקולומביאנית אראקאטאקה, היא "מקונדו" האגדית העוברת כחוט השני בכל יצירתו והמגיעה לשיא עיצובה ב"מאה שנים של בדידות", שזכה לפרסום בינלאומי וזיכה את מחברו בפרס נובל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה