יום שלישי, 4 באוגוסט 2020

מהדורה מדעית מבוארת לפירושו של ר׳ אברהם אבן עזרא לישעיה מ-סו

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית



יאיר האס, פירוש ר׳ אברהם אבן עזרא לישעיהו פרקים מ׳-ס״ו, הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן תש״ף, 358 עמודים

ר׳ אברהם בן מאיר אבן עזרא (ראב״ע) נולד בספרד בשנת 1089 ונפטר באנגליה בשנת 1164. היה רב כשרונות והשגים. נוסף להיותו פרשן מקרא היה אחד מגדולי המשוררים והסופרים העבריים של דורו, ועסק גם בסוגיות לשון, במדעים ובפילוסופיה. שיטתו הפרשנית המוצהרת היתה הפשט הפילולוגי-המדעי המבוסס על כללי הדקדוק והתחבר ועל הכרה יסודית של המציאות המדעית. גישתו לענייני נוסח לא היתה ביקורתית, אבל הוא אימץ גישה ביקורתית לשאלת התהוות הקורפוס המקראי ומיהות מחבריו. הוא הקדים את המחקר החדש בייחוס ישעיהו מ-סו לנביא אלמוני שחי בתקופת גלות בבל ושיבת ציון.

הספר המונח לפנינו הוא מהדורה מדעית מבוארת לפירושו של ראב״ע לישעיה מ-סו בליווי חילופי גרסאות מכל כתבי היד והדפוס הראשון, מראי מקומות ומבוא. הספר יצא בסדרה ׳מקורות ומחקרים׳ של המכון לפרשנות המקרא היהודית של אוניברסיטת בר-אילן. 

מבנה הספר
הקדמה: תיאור המהדורה

הטקסט המקראי, הפירוש, מנגנון חילופי הגירסאות, הביאור 

לוח הציונים והסימנים

מבוא
1. ר׳ אברהם אבן עזרא - האדם והחוקר

פרטים ביבליוגרפיים

עיקרי שיטתו הפרשנית

עמדות דקדוקיות אחדות

עיקרי תורתו הפילוסופית

מאפיינים לשוניים

2. פירוש ראב״ע לישעיהו - זמנו, מאפייניו וגורלו ההיסטורי

3. זהות המחבר של קובץ נבואות הנחמה

4. המבנה והמשמעות של קובץ הנחמות

גוף המהדורה

מפתח עניינים (לפי פסוקים)

רשימה ביבליוגרפית

לפירוש ראב״ע לישעיהו מ-סו שרדו 11 עדי נוסח. בנוסח הפנים של המהדורה שלפנינו מונח כ״י לונדון - הספרייה הבריטית 237 (ב). באפרט המדעי מובאים חילופי הגירסאות המצויים בשאר עדי הנוסח. 

כמקובל היום במהדורות מדעיות של טקסטים מימי הביניים, הוסיף המחבר סימני פיסוק מודרניים כדי להקל על הקורא את הבנת דברי ראב״ע. הדבר נחוץ משום שסגנון כתיבתו של ראב״ע הוא לקוני, ולעיתים אף רמזני ואפילו חידתי. המהדיר הוסיף מראי מקומות למובאות מן המקרא. 

הביאור לפירוש נועד לבאר כל עניין בפירושו של ראב״ע שהמעיין עלול היה להתקשות בהבנתו, והוא מורכב משלושה צעדים: זיהוי הבעייה שהטרידה את הפרשן, ביאור פתרונו ונסיון להסביר מדוע הוא פתר את הבעיה כפי שפתר. 

הספר מיועד לחוקרים וגם לקהל המשכיל שאינו בקיא בפרשנות ימה״ב. 

המחבר, ד״ר יאיר האס, הוא חוקר במכון לפרשנות המקרא היהודית באוניברסיטת בר-אילן, ובמפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית. פירסם מאמרים רבים על פרשנות המקרא היהודית בימה״ב ועל הגותו הפילוסופית של אבן עזרא. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה