יום ראשון, 9 באוגוסט 2020

שיחזור השדה המגנטי של כדור הארץ בט' באב, 586 לפנה"ס – וחשיפת עוצמת החורבן

מימין לשמאל- ד"ר יפתח שלו, פרופ' יובל גדות ויואב וקנין. צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות. 

המדידות המגנטיות הוכיחו שבעת חורבן בית ראשון, המבנה נשרף, כנראה בצורה מכוונת, ושרצפת הקומה העליונה שלו, שנשענה על קורות עץ מסיביות, קרסה בזמן השריפה. המחקר מתפרסם בסמוך לתשעה באב בכתב העת היוקרתי PLOS ONE
הנה הקישורית למאמר ופרטיו:
The Earth’s magnetic field in Jerusalem during the Babylonian destruction: A unique reference for field behavior and an anchor for archaeomagnetic dating
Yoav Vaknin 
Ron Shaar
Yuval Gadot
Yiftah Shalev
Oded Lipschits
Erez Ben-Yosef


Published: August 7, 2020
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237029

חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות הצליחו לשחזר את השדה המגנטי של כדור הארץ באוגוסט 586 לפנה"ס – ולחשוף את עוצמת חורבן ירושלים בידי הבבלים.
המחקר הבינתחומי ופורץ הדרך, המתפרסם בסמוך לתשעה באב בכתב העת PLOS ONE, מתבסס על עבודת הדוקטורט של יואב וקנין מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, בשיתוף החוקרים ד"ר רון שער מהאוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' ארז בן יוסף, פרופ' עודד ליפשיץ ופרופ' יובל גדות מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, וד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות.

 יואב וקנין, מאוניברסיטת תל אביב, מבצע מדידות באתר. צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות


השתנות השדה המגנטי של כדור הארץ הוגדרה על ידי אלברט איינשטיין כאחת מחמש התעלומות הגדולות בפיזיקה. אמנם, השדה המגנטי שעוטף את כדור הארץ הוא בלתי נראה, אך הוא ממלא תפקיד חשוב בחיי כוכב הלכת. הוא מסך ההגנה נגד קרינה מהחלל שמאפשר את קיומם של חיים בכדור הארץ, והוא כלי ניווט בידי בני אדם, עופות ויונקים ימיים. למרות חשיבותו, מעט מאוד ידוע לנו על השדה המגנטי – איך בדיוק פועל המנגנון שמייצר אותו בגלעין כדור הארץ? איך ומדוע השדה משתנה? וכיצד משפיעים השינויים בשדה המגנטי על האטמוספרה של כדור הארץ?

כדי לענות על שאלות אלו ולהסביר את התנהגותו האניגמטית, גיאופיזיקאים מנסים להתחקות אחר התנהגות השדה המגנטי לפני תחילת המדידות. לשם כך ניתן להיעזר בממצאים ארכיאולוגיים – כמו חרסים, לבנים, רעפים וכבשנים – ש"הקליטו" את השדה המגנטי בזמן שריפתם. ממצאים אלה מכילים מינרליים מגנטיים שהתמגנטו מחדש בהתאם לכיוון ולעוצמת השדה באותו הזמן – ומהווים חלון הצצה להיסטוריה של השדה המגנטי. חורבן ירושלים, המתוארך לט' באב שנת 586 לפנה"ס, יכול לשמש כעוגן כרונולוגי יוצא דופן לתיארוך ארכיאומגנטי – עד כדי רמת דיוק של יום בודד.

במהלך חפירה שמתנהלת בימים אלה בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים, במקום בו היה בעבר "חניון גבעתי", גילו החוקרים מבנה ציבור מפואר ובו רצפת טיח איכותית. מנהלי החפירה, ד"ר יפתח שלו מרשות העתיקות ופרופ' יובל גדות מאוניברסיטת תל אביב, מסבירים: "תארכנו את חורבן המבנה לשנת 586 לפנה"ס, חורבן ירושלים בידי הבבלים, על סמך כלי חרס האופייניים לסוף תקופת בית ראשון, שנמצאו על גבי הרצפה כשהם מנופצים. מלבד כלי החרס השבורים, התגלו גם סימני שריפה ואפר רב. הממצאים הללו מזכירים את הכתוב בספר מלכים: "וישרף את בית ה' ואת בית המלך ואת כל בתי ירושלם ואת כל בית גדול שרף באש" (מלכים ב', כה, פסוק ט')". באותו "בית גדול" שנשרף, חשפו החוקרים שבר גדול של רצפה שקרסה מקומתו העליונה של המבנה – ועל ידי מחקר השדה המגנטי שהוקלט בה, הם שיחזרו את השדה המגנטי של כדור הארץ בזמן השריפה.

הדוקטורנט יואב וקנין מאוניברסיטת תל אביב אסף את שברי הרצפה, שהיו מפוזרים במנחים שונים באתר, ומדד את השדה המגנטי שהוקלט בהם במעבדה הפליאומגנטית שבמכון למדעי כדור הארץ של האוניברסיטה העברית. "מטרת המחקר הייתה כפולה", אומר וקנין. "מצד אחד המטרה הייתה לשחזר את הכיוון ואת העוצמה של השדה המגנטי ביום החורבן, ומצד שני רצינו להבין מה המידע המגנטי שטבוע בשברי הרצפה יכול לספר לנו על החורבן עצמו. גם בלי מדידת השדה המגנטי ניתן היה לשער שהמבנה המפואר הזה נחרב בחורבן בית ראשון, אבל המדידות המגנטיות הוכיחו שהמבנה נשרף בטמפרטורה של יותר מ-500 מעלות צלזיוס, כנראה בצורה מכוונת, ושהרצפה, שנשענה על קורות עץ מסיביות, קרסה בזמן השריפה.

למסקנה זו יכולנו להגיע על סמך העובדה שרוב גושי הרצפה, שהתקררו לאחר הקריסה, הקליטו כיוון אחיד ללא קשר למנח שאליו נקלעו. הצלחנו לקשור בין חורבן הבית לשדה המגנטי של כדור הארץ, וכך לתרום גם למחקר הגיאופיזי של כדור הארץ וגם למחקר הארכיאולוגי. זה באמת יוצא דופן. לשיטה הארכיאומגנטית יש גם השלכות לגבי המשך המחקר. אם מחר נמצא שכבת חורבן עם קרמיקה דומה באתר חורבן אחר, נוכל להשוות את השדה המגנטי המוקלט בה וכך לעזור לקבוע אם גם היא נחרבה על ידי הבבלים".

ד"ר רון שער מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית: "מדידת מידע מגנטי מרצפה שנשרפה לפני אלפי שנים אינה דבר טריוויאלי. יש לאפיין את החלקיקים המגנטיים, להבין כיצד המידע המגנטי מקודד בחומר ולפתח שיטות מדידה שמאפשרות לנו לקרוא את המידע הזה. הטבע לא עושה לנו חיים קלים. לכן חלק משמעותי מהעבודה האנליטית שאנו עושים במעבדה הפליאומגנטית הוא לחקור לעומק את התכונות המגנטיות של החומר הארכיאולוגי. למרבה המזל, במחקר הזה יואב הצליח לפצח את הקידוד המגנטי של הטבע ולהעניק לנו מידע בעל חשיבות מכמה זוויות – היסטורית, ארכיאולוגית וגיאומגנטית".

וקנין מסכם: "כדי לשחזר את השדה המגנטי צריך מקורות מידע מנקודות היסטוריות מעוגנות היטב. לעתים נדירות מאוד יש בידינו אירוע היסטורי מלפני אלפי שנים שאנו יודעים לתארך אותו ברמת השנה, החודש ואפילו היום כמו חורבן בית ראשון.

צריך להבין שאמנם יש ויכוחים על תוקפו ההיסטורי של המקרא בכללותו, אבל תיאור האירועים שהתרחשו בממלכת יהודה במאה השנים האחרונות לקיומה נכתבו כמעט בזמן אמיתי – והטקסט המקראי נחשב לרוב למהימן


ד"ר יפתח שלו ליד הריסות של כדים שנמצאו באתר בית המקדש הראשון. צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות


לגבי התקופה הזאת. חורבן בית ראשון מגובה בשלל ממצאים ארכיאולוגיים מארץ ישראל בכלל ומירושלים בפרט, כמו קנקנים עם טביעות חותם מסוג ורדה, השייכות לממלכת יהודה, וטביעות חותם עם שמות המוזכרים במקרא".

אפר מהרס האתר. צילום שי לוי. רשות העתיקות 


4 תגובות:

  1. מעורר פליאה. היכולת המדעית, דרכי שאיבת המיידע. מדהים!

    השבמחק
  2. הכל שנזדמן בדרכי ובדרך הקשה עשיתי את הכי טוב שיש לאל ידי.
    ברם, לפרוט אני יודע ואין כמוני מתמוגג דווקא לעברי. וזהו ה-כתמול שלשום האמתי.
    הסלוגן "כתמול שלשום" שבחרו מכחישי יהדותם מאבד זהותי כיהודי וגונב דעת הציבור.
    ולא באתי לעדן את שהתפוגג אלא באתי לענג את שעוד אליו אני עורג.
    להיותך מאושר אחראים פשטות עקרונותיך ובהתאם ערכיך.

    השבמחק
  3. הערות למאמר על שיחזור השדה המגנטי בט' באב 586 לפנה''ס

    המאמר מעלה קושיות רבות לגבי המחקר.
    ראשית, מקום החקירה התקיים בעיר התחתונה של ירושלים ולא בעיר דוד.
    וכותב על כך א. מ. לונץ בספרו "מורה דרך בארץ ישראל" משנת 1890.
    "מקום הר ציון, תכונתו וגבולותיו אשר אינם מצוינים בכה"ק בספרות התלמודית ואף לא בספרי יוסף בן מתתיהו, הביא במבוכה רבה את כל חוקרי ותרי הארץ, מהמאה הזאת והחולפת, ... אך זה כעשרה שנים החליטו מרבית חוקרי הארץ החדשים להעתיק את ההר הזה ממקומו ולהושיבו על הזרוע הדרומי של הר המוריה הוא "העופל", ובהמקום הזה היה גם עיר דוד, ארמון המלך שלמה וקברי המלכים לבית דוד ושרידי הארמונות האלו מכוסים לפי דבריהם תחת ערמות עפר זרוע ההר הזה. ממציאי ההמצאה הזאת שמחו במאד עליה כי על ידה עלה בידם לבאר פסוקים אחרים בכה"ק אשר עד היום היו קשי ההבנה ומנגדים איש לאחיו, שמחתם זאת עורה את עינם מלראות כי הזרוע הצר והקצר הזה של הר המוריה צר מהכיל את כל ארמונות המלכים, נשיהם, פקידיהם ועבדיהם וארמונות הקברים אשר בלי ספק היו במקום מיוחד."
    שנית, תיארוך זמן החורבן לקוי מיסודו, ירושלים נחרבה על ידי הבבלים בחודש החמישי (מלכים ב, כה, ח). שהיה אז לפי לוח השנה האכדי חודש אב, לאחר הסבת הלוח האכדי ללוח העברי במאה ה-4 לספירה, חודש אב בלוח האכדי הפך לחודש טבת (החודש החמישי) בלוח העברי. כך שקיימת סטיה של כ-6 חודשים מבחינת תיארוך האירוע של החורבן.
    ובאשר למחקר גופו, אני לתומי חשבתי שכלי זה יאפשר זיהוי כרונולוגי לתיארוך של אתרים ארכיאולוגיים אחרים ברחבי הארץ. אבל לא כן הוא, השורות הבאות במאמר שמות קץ לדרך חשיבה זו. "אם מחר נמצא שכבת חורבן עם קרמיקה דומה באתר חורבן אחר, נוכל להשוות את השדה המגנטי המוקלט בה וכך לעזור לקבוע אם גם הוא נחרב על ידי הבבלים" מילים אלו מזכירות לי את סיפור הנעל של סינדרלה, יש לנו נעל וצריך לחפש את הרגל התואמת לנעל. ואיך נחפש את הרגל, באמצעות ארכיאולוגיה, נחפש אתרי חורבן אחרים שנחרבו על ידי הבבלים וזאת באמצעות קרמיקה דומה לזו שהייתה בירושלים. ולאחר שנמצא חורבן שנעשה על ידי הבבלים, נוכל לקבוע באמצעות השדה המגנטי שהוא נחרב על ידי הבבלים.
    בהמשך, יש לבחון את אתר החפירות מההיבט ההיסטורי. אזור החפירות מהווה את השלוחה הדרומית של הר המוריה, במקרא המקום נקרא העופל, בתקופה היוונית המקום נקרא אקרא, ובפי היהודים הוא נקרא ירושלים. ובתקופה הרומית הוא הופך לעיר התחתונה. אזור זה נחרב ונשרף לראשונה על ידי הבבלים, לאחר מכן הוא משוקם בתקופה הפרסית ונחרב ונשרף שוב על ידי היוונים. לאחר מכן, החשמונאים במשך שלוש שנים מיישרים את ההר ומשפילים את קומת העופל לפני חומות הר הבית. כל העפר מחפירה זו הועבר לגיא הטירופיון, גיא שחצה את ירושלים רבתי לשניים, במרכזו של הגיא זרם נחל, שפלביוס קורא לו "נחל טירופיון" ואזי נשאלת השאלה, כמה ממצאים מתקופת בית ראשון הועברו ממקומם לאתר החדש במהלך חפירות אלו.
    בתקופה הרומית המלכה הילני, בני משפחתה וקרוביה בונים ארמונות בעיר התחתונה בירושלים. ובפעם השלישית ירושלים נשרפת ונהרסת, הפעם על ידי הרומאים.
    ונותרה תעלומת המבנה המפואר" שמככב שש פעמים בכתבה, ועל פיו נערכו המדידות המגנטיות. ואני חייב להגיב לכתוב "המדידות המגנטיות הוכיחו שבעת חורבן בית ראשון, המבנה נשרף, כנראה בצורה מכוונת ... גם בלי מדידת השדה המגנטי ניתן היה לשער שהמבנה המפואר הזה נחרב בחורבן בית ראשון" לא ברור לי לשם מה צריך היה את המדידות אם אותה התשובה הייתה גם עם וגם בלי. ואיך המדידות הוכיחו ששרפת המבנה הייתה מכוונת, לשם כך לא היה צריך את המדידות.
    היות ותיארוך שריפת המבנה ניתן על ידי הארכיאולוגים, מה היה קורה אם הם טועים, והמבנה המפואר היה אחד הארמונות הקשורים למלכה הילני ?

    השבמחק