יום ראשון, 19 באפריל 2020

על ספרו של פליקס זנדמן: מנעורים בשואה לבגרות של מדע ותעשייה

ד"ר צביה רחימי שפרן, מחנכת וחוקרת חינוך



פליקס זנדמן, דרכי מווישיי לווישיי: מנעורים בשואה לבגרות של מדע ותעשייה, תרגום: עמוס כרמל, הוצאת כתר, ירושלים 1997, 330 עמודים

ספר זה הוא ספר נוסף מבין הספרים הרבים, שנכתבו על תקופת השואה על ידי שורדי השואה. הפעם אנחנו מתוודעים אל גרודנו אשר בפולין, כאשר מלחמת העולם השנייה תופסת את פליקס, המתבגר הצעיר, והוא חייב בעל כורחו להתמודד עם מלחמה איומה זו ללא הוריו וללא בני משפחתו הרבים הנספים בה. לצידו נשאר רק דודו, סנדר, המודע לכשרונותיו הלימודיים והרואה עצמו בצדק אחראי לחייו ולמשמעות חייו של אחיינו, פליקס.

פליקס וחמישה יהודים אחרים ניצלו הודות לאצילות נפשם של יאן ויאנובה פוחלסקי, איכרים פולניים, שהחביאו אותם בבור קטן מתחת לביתם. אורכו של הבור היה 150 סנטימטר, רוחבו 120 סנטימטר ועומקו 50 סנטימטר (ע' 85). "הוא נראה לי כקבר", כותב פליקס. "לא הבנתי איך סנדר [דודו] מצפה ששישה בני אדם יידחקו לתוכו, שלא לדבר על האפשרות שיחיו בו". אך הנס קרה. הם חיו בבבור הזה שנה וחצי עד שהגיעו ליום השחרור. 
את נטייתו למדעים ואת רצונו לעסוק בהנדסה פיתח הנער מגרודנו בעת שהותו במסתור בבור הודות לדודו סנדר שלימד אותו מתמטיקה באותה תקופה. יוצא, שהתקופה הקשה נוצלה גם ללימוד ולהשכלה. 
צאצאי משפחת פוחלסקי הוכרו כחסידי אומות העולם. כשהם הגיעו ל"יד ושם" על מנת לקבל את תעודת חסידי אומות העולם של הוריהם, הם כרעו ברך והתפללו את התפילה הנוצרית שלהם ב"היכל השמות" - מחזה מכובד ומחמם לב. האנושיות נשמרה בכל הודה.

...סנדר היה עצבני במיוחד בקשר למתמטיקה. "באיזו כיתה אתה (לא נכנסתי לשום כיתה זה שנה וחצי). איך זה שאתה לא יודע יותר מתמטיקה"? – והנה לפתע פתאום היה לפנינו נושא שהצריך תשומת לב מלאה של שנינו - סנדר כמורה ואני כתלמיד. "תאר לעצמך משולש" היה סנדר אומר,  "למשולש יש שלוש צלעות, פליקס, אתה יודע מה זאת זוית ישרה"?
"בטח"
"אם כך, צלע אחת אופקית וצלע אחת אנכית. הצלע השלישית עוברת מול הזווית השלישית והיא בת תשעים מעלות. אתה יכול לראות את זה?" ״כן, אני יכול”...(עמ׳ 96)
...וכל השיח הזה מתקיים באותו בור, מתחת לביתם של משפחת פוחלסקי… לא יאומן? יאומן, יאומן!!

וכך מתעצבת דמותו של הנער פליקס זנדמן. הוא גדל להיות ד"ר פליקס זנדמן, מדען מבריק, בעליה של חברת "ווישי אינטרטכנולוגיה" בארצות הברית. המצאותיו חוללו מהפכה בתעשיית הרכיבים האלקטרוניים. חייו האישיים נעים בין פולין, צרפת, ארצות הברית וישראל. חייו המקצועיים מנווטים את התנהלותו הקוסמופוליטית. אך תמיד, במארג המיוחד בין שני הנתיבים הללו, הוא נשאר יהודי וציוני: שלושת ילדיו חונכו ברוח זו וחלקם הפכו את ישראל לביתם.





















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה