יום שישי, 24 ביוני 2022

נגיף שפעת קטלני מתפשט בעולם. ספר האימה הדיסטופי של סטיפן קינג, ׳העמדה׳

דר' מירי ברומר, אוניברסיטת חיפה

הוצאת מודן


סטיפן קינג, העמדה, תרגום: מיכאל אביב. הוצאת מודן, תל אביב 1995, 1056 עמודים

הסופר האמריקאי סטיפן (סטיבן) קינג (1947- ), הוא אחד הסופרים האהובים עלי ביותר. בלי הגזמה יתירה, אני מכורה לספרים שלו וכל אלה המתורגמים לעברית מפארים את ספרייתי. ברבים מהם אני שבה וקוראת ועם הזמן עולות בי תובנות חדשות. ברוב ספריו, קינג מתאר עולם שיש בו טוב (מושג יחסי כמובן) ויש בו רוע (שטני, מוחלט). כשהטוב נחלש, הרוע מתגבר ויוצר כאוס. כדי לנצח, צריך שוב להטות את כפות המאזניים. לפעמים הטוב הוא אדם אחד, לפעמים קבוצה, המתחילים שינוי. הרוע, הוא אחד, דמות שטנית, בעלת כוחות מיוחדים. מסביבו מתלכדת קבוצה (אנשים רעים).

הרוע והכאוס מגיעים לעיתים בפתאומיות ולפעמים בטפטוף ההופך לשיטפון. הרוע תמיד נכנס ומכה במקומות של חולשה אנושית. כשמשפחות לא מתפקדות, כשילדים מתנכלים זה לזה, כשאדם פוגע באחר, כשמתפשטת התמכרות, את כל אלה נמצא גם בספר הזה. אך הספר הזה שונה מספריו האחרים של קינג ברעיון העומד מאחוריו וברמת ההזדהות האישית אחרי קריאת הספר. הספר מביע במילים את מה שאנחנו יודעים/חושבים ולאחרונה גם מדברים. בעת סגר הקורונה, אי אפשר היה שלא להיזכר בספר והרגשתי צורך לשוב ולקוראו. הספר התפרסם באנגלית ב- 1990 וקינג מתאר מצב שיכול להתרחש, או שמא כבר מתרחש? האם אנחנו עומדים על הסף?

תקלה טכנית פשוטה, גורמת לשחרור של נגיף שפעת שעבר הנדסה גנטית קטלנית. הנגיף מתפשט ברחבי העולם ומחסל למעלה מתשעים אחוזים מהאוכלוסייה האנושית. קינג "חוזה" את גורל העולם. הספר מוביל את הקורא לשאלה, מה הייתי אני עושה במקרה ש...?, והתשובה לשאלה זו אינה פשוטה כלל, כפי שמשתמע מהספר. עד כמה אנחנו מבינים זאת עכשיו? ניבא ולא ידע מה ניבא.

"הטובים מתים עם הרעים, הלוחצים על הכפתורים עם המופעלים. אין חנינות, הכסף לא יכפר על דבר. אחוז אחד בלבד נותר בחיים בעולם החדש. עולם שומם, ללא מוסדות אך עם כל המשאבים, שאין מי שיפעילם. זהו עולם שבו קומץ של ניצולים מוכי אימה חייבים לבחור עמדה, ולהתמודד עם השאלות. למה נותרו בחיים? למה דווקא הם נבחרו? לאן הם הולכים? עולם שבו הטוב והמוסרי שבירים מתמיד, והסיוט הנורא ביותר של הרשע מתגלם באיש בעל חיוך קטלני וכוחות על טבעיים: רנדל פלאג, האיש האפל." (הכריכה האחורית של הספר).

"העמדה" על 1056 עמודיו, כולל מספר רב של דמויות, המניעות את צירי העלילה השונים ומבעד לעיניהן מתוארים המאורעות בספר. הספר מחולק לשלושה חלקים, בתוספת הקדמה ואחרית דבר. הקוראים עוקבים אחרי העלילה, ממקור המגפה אשר מביאה כליה על המין האנושי, דרך התפשטותה וניסיונות גורמי הממשל האמריקאי להכילה, ניסיונות צבא ארצות הברית להשתקת הפרשה ולטיוחה, לעיתים דרך הוצאות להורג, הפעלת משטר צבאי וצנזור כתבות בתקשורת אשר חושפות את ממדי המגפה. ככל שהמגפה מתפשטת, כך קשה יותר ויותר לצבא להכיל את המשבר, בין השאר עקב עריקת חיילים רבים, מרידות וכן תחלואה גבוהה בקרב החיילים עצמם. במקביל, מוצגות תגובות האזרחים, ניצולים וקורבנות המגפה, לניסיונות הטיוח, המשטר הצבאי ועד להתפוררות כל מוסדות הציוויליזציה. תחילה, בכמה סיפורים "עצמאיים" על חייהם של מספר אנשים, טובים ורעים, עד לרגע שהם מתים או ניצלים. לאחר מכן עלילת הספר מתמקדת בניצולים ובאופן התמודדותם עם המגפה וההרס שהביאהי.

בחלק השני, השורדים, שמסיבה כלשהי לא לקו במחלה, נאספים לאיטם בשני מחנות, המתקבצים סביב שני כוחות עיקריים, הטוב והרע, וצריכים להתכונן למלחמה הבלתי נמנעת בין הצדדים. הטוב, בראשות אישה זקנה אפרו=אמריקנית בת 108, המכונה "אמא אביגייל", אשר ידעה עשרות שנים כי היא עתידה לשמש כשליחת אלהים וכוחות הטוב לאחר המגפה, על אף שהיא תמות לפני שיסתיים המאבק. האמונה בשליחותה של אמא אביגייל, כנציגת הטוב עלי אדמות תוביל לפיתרון. והרע, בראשות רנדל פלאג, או האיש האפל, אדם מיסטי בעל כוחות על-טבעיים. כל אחד מהמנהיגים אוספים סביבם באמצעות חלומות וקשר טלפתי, ניצולים למחנותיהם. האחד, של אביגייל ושל פלאג. לאחר תיאור מעשי האנשים של אמא אביגייל, המקימים התיישבות חדשה וועדת ממשל המכונה "האזור החופשי בולדר" או בקיצור "האזור החופשי", החלק השלישי עוסק בנעשה במחנהו של פלאג והעימות הבלתי נמנע בין שני המחנות. מלחמת גוג ומגוג בלבוש מודרני.

לאורך הספר מרבות הדמויות להרהר בסכנות התחרות בין מדינות וחברות שונות. צורות הממשל המתוארות, הן כמעט תמיד צורה זו או אחרת של רודנות. כלי הממשל והשלטון מיוחסים בספר לכליו של הרוע המנסה להשתלט על העולם. אפילו במחנה הטוב של אמא אביגייל, יצרו גיבורי הספר מעין ממשלת צללים  והסתירו חלק מענייניה מעיני הציבור עליו היו אמורים לשלוט, תוך ניסיון לנצל חולשות פסיכולוגיות וסוציולוגיות כדי להישאר בשלטון.

טוב ורע. אין אמצע. כל אחד צריך לבחור עמדה. לאיזו קבוצה הוא משתייך? לאן הוא הולך? באיזו עמדה הוא יימצא? אי אפשר יותר לשמור על ניטרליות. למתקשים לבחור, מוצעת עזרה או דחיפה.

נבנה עולם אוטופי, הבנוי לכאורה על הסכמות והבנות. אבל, תמיד יש שוליים שאינם משתלבים. האם יקבלו על עצמם את החלטות הרוב, או יותר נכון את החלטות אלה שמנהיגים את הקבוצה? או שמא יפנו למחנה הנגדי, ויחברו אל הרוע? האם קובעי המדיניות החדשה הם "הטובים" או שמשהו מתחיל להתקלקל כדרכו של עולם? ומה קורה אחרי שמלחמת הטוב ברע מסתיימת? כשהכל ניגמר? האומנם ניגמר? האם אפשר להמשיך במבנה האוטופי שנוצר או שהוא יתפרק?

"העמדה הוא ספר מדהים, מרתק, מעורר מחשבה, אימה, ובוחן כליות ולב. איפה יהיה כל אחד מאתנו? איזו עמדה ננקוט אנחנו? עד כמה נלך איתה?
זהו הספר האפוקליפטי של סטיפן קינג, על עולם מוכה מגיפה השרוי במאבק יסודי בין טוב ורע. אפוס אמיתי, מצמרר, שלא פוחד לשאול את השאלות. הפחד הוא רק התשובות של גיבוריו, ושל קוראיו." (הכריכה האחורית של הספר).

חומר למחשבה...



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה